פודקאסט אנשים ומחשבים: מהי הבעיה העיקרית של מנמ"רי הרשויות המקומיות?

"הבעיה העיקרית שאתה מתמודדים המנמ"רים ברשויות המקומיות היא חוסר היכולת לגייס כוח אדם איכותי", אמר קובי נוח, מנמ"ר עיריית רמת גן ● מה צריכה לעשות הממשלה כדי לשפר את מעמד המנמ"ר ומהי תפיסת המחשוב של העירייה?

קובי נוח, מנמ"ר עיריית רמת גן.

"הבעיה העיקרית שאתה מתמודדים כיום המנמ"רים ברשויות המקומיות היא חוסר היכולת לגייס כוח אדם איכותי. על משרד הפנים לעדכן את תקשי"ר (תקנות השירות של – י"ק) עובדי המדינה, להוסיף תקנים חדשים, כגון מתכנתים, מפתחים, אנשי אבטחת מידע ואנשי סיסטם, ולבצע הלימה לשכר הקיים בשוק הפרטי", כך אמר קובי נוח, מנמ"ר עיריית רמת גן, בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים.

עיריית רמת גן הגיעה למקום השני בתחרות מצטייני המחשוב IT Awards של אנשים ומחשבים מבחינת מספר הפרויקטים שהגישה – אחרי מנורה מבטחים, וזכתה לציונים רבים לשבח מצד שופטי התחרות.

הוא אמר בראיון כי "המנמ"רים ברשויות המקומיות לא מקבלים את היחס והמעמד המתאימים מצד רשויות המדינה, וזאת על אף שהמשימות שהם אחראים לביצוען לא פחותות מאלה של כל מנמ"ר אחר בשירות הציבורי ובחברות גדולות".

"בעיניי, מעמד המנמ"ר ברשות המקומית שווה ערך למעמד המנמ"ר בכל ארגון גדול במשק – בנקים, חברות ביטוח ועוד", ציין נוח. הוא אמר ש-"כמות המערכות והיקף האחריות של המנמ"ר ברשות המקומית גדולים הרבה יותר מאשר בחברות פרטיות, שכן רגישות המידע שבה הוא מתעסק היא עצומה".

עם זאת, לדבריו, בשנים האחרונות רואים נכונות מסוימת מצד הממשלה לתת תוקף חדש לחשיבות מקצוע המנמ"ר ברשויות המקומיות, ולתקצב אותו בהתאם לכל תפקיד סטטוטורי אחר (דוגמת מהנדס העיר), אבל לדעתו זה לא מספיק. "יש לעדכן את התקנים, כדי שיהיה אפשר לגייס לרשויות כוח אדם איכותי – מה שלא אפשרי כיום", ציין נוח. "בנוסף, בערים גדולות נדרש להעלות את מעמד המנמ"ר לסמנכ"ל, כפי שנהוג בארגונים פרטיים".

מ-8200 דרך ישראכרט והמגזר הבנקאי לעיריית רמת גן

בראיון סיפר נוח על הקריירה הארוכה שלו בעולם ה-IT: הוא בעל ותק של 20 שנים בתעשייה, בנוסף לניסיון שצבר בשירותו הצבאי ב-8200. "התחלתי את דרכי האזרחית בישראכרט כמפעיל מחשב", אמר נוח. "עליתי שם בסולם התפקידים והדרגות, והתנסיתי כמעט בכל תחום: מפעיל מחשב מיינפריים, טכנאי, ראש צוות טכנאים, איש סיסטם, מפתח ואפילו נגעתי בעולמות התקשורת וה-IVR".

בהמשך מילא נוח תפקידי פיתוח וניהול בפרטנר ובבנק לאומי. כמו כן, ציין, "התנסיתי בעבודה בצד המוצר בחברות אנגהאוס, כמנהל תחום אינטגרציה, ואורבוטק. לפני הגעתי לעירייה הייתי מנהל פיתוח ערוצים ישירים בבנק דיסקונט".

"לעיריית רמת גן הגעתי לפני כשנתיים, מתוך רצון עמוק לשרת ולשפר את העיר שבה נולדתי וגדלתי", אמר נוח. "נכון שעזבתי את אזור הנוחות שלי, עם תפקידים בכירים, אבל בעבודה הזו יש רגש וסיפוק גדול הרבה יותר כשאתה יודע שהמחשבים שאתה מספק מחשוב לבתי הספר של הילדים שלך, ושהסיבים שאתה פורס משמשים את המשפחה והחברים לגלישה מהירה בפארק הלאומי, למשל".

מימין: קובי נוח, מנמ"ר עיריית רמת גן, ושלי מחרז, סמנכ"ל דיגיטל וטכנולוגיות במלם תים, בטקס מצטייני המחשוב IT Awards של אנשים ומחשבים. צילום: ניב כהן

מימין: קובי נוח, מנמ"ר עיריית רמת גן, ושלי מחרז, סמנכ"ל דיגיטל וטכנולוגיות במלם תים, בטקס מצטייני המחשוב IT Awards של אנשים ומחשבים. צילום: ניב כהן

תפיסת המחשוב של עיריית רמת גן

בהתייחסו לפרויקטים שעיריית רמת גן זכתה בגינם בתחרות אמר נוח כי "אני גאה מאוד בכל אחד מהפרויקטים שהגשנו, אבל אין ספק שחלקם היו יותר מיוחדים, משמעותיים וקרובים לליבי. אלה הפרויקטים שפיתחנו בהקשר של הקורונה, שכאגף טכנולוגי, דחקה אותנו לקצה והעמידה את היכולות שלנו במבחן. ההצלחה של האגף היא בזכות העובדים שלו. התפעמתי מיכולתם ומתרומתם למאמץ".

הוא ציין שהפרויקטים הללו משקפים את תפיסת המחשוב של עיריית רמת גן, שאותה הוא גיבש עם כניסתו לתפקיד. "תפיסת המחשוב של אגף מערכות המידע היא, מבחינתי, למצוא את החזר ההשקעה הגבוה ביותר בכל נושא. לדוגמה, בנושא התקשורת, החלטנו לא לפרוס סיבים בכל העיר אלא לשלב אותם עם לינקים אלחוטיים, ובכך לזרז את הפריסה ולחסוך בעלויות", אמר.

עשייה נוספת שאותה הזכיר נוח בראיון היא: "הקמת יחידה כלכלית באגף מערכות המידע, שגם מהווה מרכז רווח. לכן אני שואף להכניס מערכות רווחיות לעירייה. בנוסף, השנה הקמתי את יחידת הפיתוח של העירייה, ואנחנו מקדמים פיתוחים עצמאיים, ואת שיווקם לרשויות אחרות ולגופים פרטיים. כמו כן, המשכנו לשים בשנה החולפת דגש על אבטחת מידע. ניתן דגש לאיומי הסייבר כאיומים ממשיים, והעירייה לא חוסכת בהקשר הזה".

נוח ציין כי הוא עוסק בתכנון ארוך טווח ובהתאם לזה מתכנן מכרזים חדשים. "אני משתדל לראות את 2028 ולא את 2022 כאשר אני יוצא למכרזים", אמר. "השנה, עיריית רמת גן יוצאת לחמישה מכרזי ליבה ענקי היקף, ובכולם אני שם דגש על גמישות המכרז וראייה עתידית של פיתוחים ושינויים מקצועיים ואנושיים", אמר.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים