רמקולים חכמים יכולים לזהות הפרעות בקצב הלב

אחרי שהשעון החכם של חברת אפל הצליח לזהות כמעט בכל המקרים פרפור פרוזדורים (AFib) - תופעה שאחראית לאחד מכל 5 התקפי לב - כעת פיתחו חוקרים מאונ' וושינגטון דרך שגם הרמקול החכם יעשה זאת, בלי מגע ישיר עם הנבדק

מקשיב ללב. רמקול חכם. צילום אילוסטרציה מעובד: BigStock

חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון טוענים כי המציאו דרך לאפשר לרמקולים חכמים – כמו אלו של אמזון התומכים בעוזרת הקולית אלקסה, למשל – לעבוד כמוניטור של קצב הלב שלנו, וזאת ללא מגע עם הנבדק.

הפיתוח עושה שימוש באלגוריתמים ההופכים את הרמקול החכם למערכת סונאר פעילה לטווח קצר, ומודדים דופק וריווח בין פעימות (רווחי RR) בכדי לאתר מקצבים קבועים ולא סדירים, כך על פי מחקר שמסקנותיו פורסמו ב-Nature Communications Biology.

הרמקול החכם של גוגל, נסט (Google Nest), יכול לקבוע את מרחק המשתמש ממנו, על ידי פליטת אותות (סיגנלים) אקוסטיים רכים ולא נשמעים וניתוח השתקפותם מגוף האדם. החוקרים ציינו כי הרמקולים הביתיים של אמזון מסוג Echo יכולים לתמוך כל אחד בששה או שבעה מיקרופונים לעיבוד אקוסטי.

החוקרים בדקו רמקול חכם שמריץ את מערכת האב-טיפוס שלהם על שתי קבוצות: 26 משתתפים בריאים ו-24 חולים מאושפזים עם פרפור פרוזדורים (AFib) ואי ספיקת לב. מתוך כמעט 12,300 פעימות הלב שנמדדו למשתתפים הבריאים, מרווח זמן התיווך בין פעימות הלב לרמקול החכם היה עניין של 28 אלפיות השנייה יותר מבעת ניטור לב שגרתי ופיזי. הרמקול החכם פעל כמעט באותה מידת יעילות עם חולי הלב: מתוך למעלה מ-5,600 פעימות לב שנמדדו, ממוצע העיכוב בתיווך בין המכשור הפיזי המקובל לזה המרוחק והחדשני היה 30 אלפיות השנייה.

נזכיר כי כבר לפני שנתיים, במרץ 2018, התברר שה-Apple Watch של חברת אפל יכול לזהות קצב לב חריג ב-97 אחוזי דיוק. החידוש המשמעותי ביותר בממצא העכשווי של חוקרי אונ' וושינגטון הוא העובדה שהרמקול החכם, להבדיל מהשעון החכם, לא צריך לבוא במגע עם האדם שאת קצב ליבו הוא בוחן. 

אלקסה. אילוסטרציה: BigStock

אלקסה. אילוסטרציה: BigStock

אלקסה שומעת הכל – ומרחוק

"פעימות לב רגילות קלות למדי לאיתור גם אם הסיגנל קטן, מכיוון שאפשר לחפש דפוס תקופתי בנתונים", אמר הכותב הבכיר של המחקר, שיאם גולקוטה, פרופסור חבר בבית הספר למדעי המחשב וההנדסה פול ג'י אלן שבאונ' וושינגטון. "אבל פעימות לב לא סדירות באמת מאתגרות, כי אין דפוס כזה. לא הייתי בטוח שניתן יהיה לזהות אותן, ולכן הופתעתי לטובה שהאלגוריתמים שלנו יכולים לזהות פעימות לב לא סדירות במהלך בדיקות עם חולי לב", הסביר.

"זה דומה לאיך שאלקסה תמיד יכולה לאתר את הקול שלי, גם אם אני רואה סרטון, או אם יש מספר אנשים שמדברים בחדר", הסביר גולקוטה. "כשאני אומר 'היי, אלקסה', המיקרופונים עובדים יחד, כדי למצוא אותי בחדר ולהקשיב למה שאני אומר אחר כך. זה בעצם מה שקורה כאן – אבל עם פעימות הלב".

בכל הנוגע בשימושי ההמצאה שלו ושל צוותו הרחיב הפרופסור כי "אם יש לך מכשיר כזה, אתה יכול לפקח על מטופל על בסיס מורחב ולהגדיר דפוסים המותאמים אישית לפציינט. לדוגמה, אנו יכולים להבין מתי מתרחשות הפרעות קצב עבור כל מטופל ספציפי, ואז לפתח תכניות טיפול מתאימות המותאמות למצב שבו המטופלים זקוקים להן בפועל. זה העתיד של הקרדיולוגיה. והיופי בשימוש במכשירים מסוג זה הוא שהם נמצאים כבר בבתים של האנשים", סיכם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים