לא מה שחשבתם: מיתוסים ותפיסות שגויות על מחשבים ניידים

האם מותר לשלוף את הדיסק-און -קי ללא סגירת הכונן? האם עבודה עם לפטופ על הברכיים היא מתכון לבעיות פוריות? האם עדיף לכבות את המחשב כל יום? ● להלן התשובות לשאלות אלה ועוד, המפריכות מיתוסים ותפיסות שגויות על מחשבים ניידים

22/02/2021 10:56
ניב יוסיפון, סמנכ"ל סחר, מפעיל. צילום: ניב קנטור

מחשבים ניידים הפכו בעשור האחרון לדרך העיקרית שבה אנחנו עובדים, ובעקבות משבר הקורונה הם בעצם הפכו למרכז חיינו. בין אם זה אלפי העובדים שעברו לעבוד מהבית, או מאות אלפי התלמידים והסטודנטים שמנהלים שיעורים דרך הזום – הלפטופים משמשים אותנו לדברים שונים ומרובים, ובהתאם לכך, השתכללו בצורה מאוד מרשימה. אך למרות השינויים, עדיין נשארו לנו כמה אמונות ומיתוסים עתיקים על השימוש במחשב שאנחנו פשוט חייבים לנפץ:

אין לשלוף את הדיסק-און -קי ללא סגירת הכונן: האמונה ששליפת הדיסק-און-קי מיציאת ה-USB של המחשב לפני ה"אישור" תשבש את המחשב, היא לא נכונה! אז למה בכל זאת לפני שאתם מוציאים את החיבור מערכות ההפעלה מבקשות "לעצור" ולאשר את הוצאת ההתקן? מדובר באמצעי זהירות, שנועד לוודא שאינכם מוציאים את ההתקן באמצע העברת מידע, שכן ניתוק באמצע העברה של מידע יכול להזיק למחשב, וכמובן למידע עצמו. ברוב המקרים, כשה-USB רק מחובר ולא נמצא באמצע פעולה כלשהי, הוצאתו ללא אזהרה מוקדמת לא תפגע בשום דבר.

לפטופ על הברכיים? מתכון לבעיות פוריות: כן, כן, יש עדיין אנשים שסבורים שלהניח מחשב בקרבת אזור החלציים יעשה בו שמות בגלל ענייני קרינה, מה שיפגע בפוריות המשתמש. מובן שזו שטות גמורה: לפטופים פולטים פחות קרינה מהטלפון הסלולרי (שאגב, לפי בדיקות גם הטלפון לא מסוכן). הלפטופ שלכם פולט קרינה אלקטרומגנטית וגלי רדיו, אך לא בתדר ובעוצמה שיכולים לגרום לנזק תאי.

שימוש יתר במחשב מסוכן לילדים: לא מעט דובר על כמה המחשב מסוכן לילדים, בעיקר האינטרנט, ומשחקי המחשב – בעיקר אלו שקשורים לילדים. הטענות, שלעיתים רחוקות מעוגנות במחקרים מדעים, כוללות אזהרות מפני התמכרות, התנהגות אלימה, בעיות פסיכולוגיות ושיבוש של הכישורים החברתיים. אם להאמין למחקרים, מדובר במצב מורכב יותר. מצד אחד, ידוע שילדים ובני נוער נוטים לאמץ ולחקות דפוסים והתנהגויות שראו במשחקי מחשב (וגם בטלוויזיה, אגב), אך מצד שני, יש כבר בסיס מדעי לטענות, כי במקרים רבים השימוש במחשב דווקא תורם לשלומו הנפשי וליכולותיו האינטלקטואלית והמוטוריות של הילד. מה גם, שכיום השימוש העיקרי שיש לילדים במחשב הוא ללימודים.

עדיף לכבות את המחשב כל יום: יש אנשים שמאמינים, כי כיבוי המחשב מדי לילה יעזור לו לעבוד באופן חלק יותר בפעם הבאה שהם ישתמשו בו, וכן שזה יכול להאריך את חייו ולשפר את תפקודו הכולל. אך למרות שזה נשמע נכון, זה ממש לא הכרחי או נחוץ. דווקא כיבוי והפעלה תכופים מדי של המחשב מציבים את ספק הכוח והדיסק הקשיח בסיכון גבוה יותר להתקלקל בעקבות לחץ יתר. דרך טובה יותר לשמור על אנרגיה היא לכבות את המסך או לשים אותו במצב "שינה" אם אתם עוזבים אותו ליותר מ-20-30 דקות. כמו כן, מומלץ לכבות את המחשב בערך פעם בשבוע.

יש לרוקן את סוללת המחשב הנייד מדי פעם כדי להאריך את חייה: האמונה התפלה הזאת נולדה בגלל סוללות בלפטופים ישנים, שהיו עשויות מניקל וקדמיום. לסוללות הליתיום במחשבים החדשים אין "זיכרון", ולכן הריקון שלהן אינו משפיע על אורך חייהן. מומלץ לרוקן סוללות ליתיום עד הסוף בערך פעם אחת לכל 30 טעינות, לא כדי לעזור לסוללה, אלא על מנת לכייל את המחוון שמראה את אורך חיי הסוללה במחשב.

עדיף להוציא על מחשב חדש כמה שפחות, ממילא הוא יתיישן מהר: כאשר המחשב הוא כלי עבודה, כמו לרובנו בימים אלו, השיקולים צריכים להיות כלכליים. השקעה נבונה תהיה כזו שתבטיח תפוקה מקסימלית של מי שמשתמש במחשב וכזו שתספק לו את כל הצרכים, גם מבחינת מהירות, גם מבחינת אבטחה וגם מבחינת זיכרון. בשימוש ביתי, כאשר איכות השימוש משפיעה על איכות חיינו, השיקולים כמובן שונים, אך עדיין לא נעים לגלות שתוכנה מסוימת או משחק מסוים לא מסוגלים לרוץ על המחשב שלכם. אז נכון שקל להוציא סכום מופרז על מחשב חדש. אני ממליץ שלא לקנות את הזול ביותר, ובכל מקרה – התוספת שנראה שאתם משלמים מעבר לתכנון אינה משמעותית בדרך כלל – יש לזכור כי המחשב הינו כלי שרוכשים לכמה שנים טובות.

 

הכותב הוא סמנכ"ל סחר במפעיל, הנציגה הרשמית של טושיבה-דיינבוק (Toshiba-Dynabook) בישראל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים