רובין הוד צמצמה את הגבלות המסחר במניות לשמונה חברות

אחרי שניסתה למנוע הרצת מניות יזומה בידי משקיעים צעירים מהרשתות החברתיות, הגבילה מסחר ב-50 מניות שורטס, וחטפה ביקורות קשות ואף תביעות - אפליקציית תיווך הסחר בניירות הערך לקחה כמה צעדים לאחור ● עם זאת מניית גיימסטופ עדיין מוגבלת

נסוגה מהמגבלות כמעט באופן מלא. רובין הוד

אפליקציית רובין הוד (Robinhood) עדכנה את רשימת המניות המוגבלות שלה, וזו התכווצה מ-50 מניות שהמסחר בהן נחסם ביום ה' האחרון ל-8 "בלבד".

כזכור, בשבועות האחרונים פלטפורמת המסחר בניירות ערך הייתה אחת הזירות שדרכן פעלו במרץ משקיעים חדשים וצעירים. משתמשי הרשתות החברתיות רדיט (Reddit) וטיק-טוק (TikTok) החלו לתכנן, להפיץ באופן ויראלי את הקונספט, ואז לסחור במכוון במניות שורטס, בכדי להעלות את מחיר מניותיהן של חברות שנמצאו בתקופה קשה, לרוב עקב הקורונה, ושקרנות הגידור ניסו להרוויח ממצבן זה. למעשה מדובר היה באקט מחאה שבתוכו מקופל גם סיכוי, די ריסקי, לרווח גדול.

בין החברות שערך מניותיהן זינק עקב המהלך המרתק היו מניית AMC Entertainment, רשת בתי קולנוע, ומניית גיימסטופ (Gamestop), רשת חנויות לממכר ציוד מחשב וגיימינג – שתיהן חברות אמריקניות שסבלו באחרונה מירידה חדה בערכן.

ביום ה' הודיעה רובין הוד כי נאלצה להטיל מגבלות על מסחר במניות השורטס, מכיוון שהנפח והתנודתיות הקיצוניים מציבים אותה בסכנה להפר את תקנות ה-SEC, הרשות האמריקנית לניירות ערך.

מהלך זה של אפליקציית המסחר נטולת העמלות, והעובדה שהיא השביתה את הפעילות הערה פשוט באמצע טירוף המסחר, חיבל בפעולת המשקיעים החדשים, והוריד את מניית גיימסטופ בתוך שעות ספורות מערכה המנופח – המנייה הגיעה ביום ה' לשווי של 470 דולר ליחידה, כשרק בתחילת השבוע שעבר עמד ערכה על פחות ממאה דולרים.

עצירת המסחר, כצפוי, עצרה את הדרמה באיבה, אבל לא עברה בשקט ובהבנה. ביום ו' האחרון התברר שאפליקציית רובין הוד התדרדרה בחנות גוגל (Google), ה-Play Store, לדירוג של כוכב אחד בלבד. הציון הנמוך הזה הונע על ידי כ-100,000 ביקורות שליליות שהיישום קיבל בבת-אחת ממשתמשים שהביעו את זעמם על הפסקת המסחר. בהמשך התערבה גוגל והסירה את הביקורות השליליות, אבל רובין הוד הבינה את המסר והחזירה את האפשרות למסחר במניות השורטס, במגבלות שקבעה.

"לא הייתה לנו ברירה"

מנכ"ל רובין הוד, ולד טנב, הכחיש את השמועות כי החברה נלחצה על ידי קרן סיטאדל (Citadel) או מובילי שוק שמרנים אחרים להגביל את המסחר ב-גיימסטופ ובמה שמכונה עקב העיסוק בכך במדיה החברתית "מניות ממים" (meme stocks) אחרות. הוא טען שמדובר בהנחות שקריות, בשיחה שערך עם אפליקציית האודיו החברתית קלאבהאוס (Clubhouse), שבה נוכח גם היזם הדומיננטי והאיש העשיר בעולם, אילון מאסק. "ידענו שעבור הלקוחות זה גרוע", אמר טנב, "אבל לא הייתה לנו ברירה, כיוון שעלינו לעמוד בדרישות מאיתנו".

הכחיש את השמועות אודות לחצים. מנכ"ל רובין הוד, ולד טנב. צילום: ויקיפדיה

הכחיש את השמועות אודות לחצים. מנכ"ל רובין הוד, ולד טנב. צילום: ויקיפדיה

אגב, מאסק אינו אורח אקראי שלא קשור לפרשה. הוא היה אחד ממחולליה. כשמאסק, שאמנם נכנס לתמונה אחרי שהמניה של גיימסטופ כבר עלתה בחדות יחסית, פרסם ציוץ אחד בטוויטר עם מילה אחת בלבד, הוא הביא לקפיצה הדרמטית בערך המנייה. כל מה שמאסק רשם היה "!!Gamestonk", שזה, בתרגום מאוד חופשי, "משחק רותח". כלומר, כפי שניתן לפרש זאת: המנייה של גיימסטופ רותחת, זה הזמן להשקיע בה. ואכן כך עשו רבים.

אתמול (א') רובין הוד עדכנה את דף "שינויים עקב תנודתיות שוק מתמשכת" באתרה, שם היא מנהלת את רשימת המניות עליהן הציבה מגבלות קנייה בגלל מה שנתפש כאקט של הרצת מניות מטעם משקיעי הרשתות החברתיות.

שמונה המניות שנותרו ברשימה גם הן זכו בהקלות במגבלות שחלו עליהן. כך למשל רכישת מניית נוקיה אויג' (Nokia Oyj) כבר לא מוגבל ל-5 מניות בלבד, אלא מותרת להשקעה יומית של עד 2,000 יחידות.

לעומת זאת, המגבלות שהוטלו על מניית גיימסטופ – שהיא, כאמור, אחת החברות שהניפוח במנייתן עורר הכי הרבה רעש ודרמה – נשארו, וגם כעת מותרת ברובין הוד רכישת מניה אחת בודדה וחמישה חוזי אופציות למשתמש של המנייה הנחשקת.

הפרשה הגיעה גם אל המחוקקים ולבית המשפט

מבקשת בדיקה ומבקרת את רובין הוד. הסנאטורית אליזבת וורן. צילום: BigStock

מבקשת בדיקה ומבקרת את רובין הוד. הסנאטורית אליזבת וורן. צילום: BigStock צילום: BigStock

הסנטורית אליזבת וורן קראה אתמול להחיל בדיקה רחבה יותר של ה-SEC בנוגע לתנודות המסחר האחרונות. וורן אמרה כי חברות מסחר שהן מתווכות קנייה, כמו רובין הוד, המשרתות הרבה משקיעים בודדים צריכות לפעול "תחת כמה כללים בסיסיים".

וורן הדמוקרטית הופיעה ב-CNN וציינה כי "אתה לא יכול לעשות את זה באמצע מחזור מסחר", בהתייחסה למגבלות שהטילה רובין הוד ביום ה'. "לא מדובר בהגנה על אנשים מביצוע עסקאות גרועות. זה בשביל לשמר את הרמה במגרש המשחקים", הדגישה וורן את עמדתה.

נציגי רובין הוד סירבו להגיב לדברי וורן, מלבד עדכון האתר בהקלות שעליהן דיווחנו.

יצוין כי נגד רובין הוד הוגשו תביעות מרובות, בעיקר בגין אותן הגבלות בפלטפורמת המסחר, שלטענת התובעים הן על תקן הפרת חוזה מולם.

אגב, בדף העדכונים של האפליקציה צוין בפירוש כי "הגבלות אלה עשויות להשתנות במהלך היום", כך שאם אתם בעניין של רכישת מניות דרך רובין הוד – כדאי שתיקחו זאת בחשבון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים