ה-IT מאחורי מבצע החיסונים: הטכנולוגיה שעוזרת לענות לביקוש

אופיר קדוש, סמנכ"ל מערכות המידע של מכבי שירותי הבריאות, מספר איך הוא ואנשיו המירו מערכות קיימות לאלה שמנהלות את מבצע החיסונים מבחינה טכנולוגית, וכיצד הם סייעו לקיצור התורים לקבלת החיסון ● כתבה שנייה בסדרה

זהירות מחיסונים מזויפים! צילום אילוסטרציה: BigStock

"מהר מאוד אחרי קבלת ההנחיה להתחלת החיסונים, לפני כשבוע וחצי, הבנתי שעלינו, באגף מערכות המידע של מכבי שירותי בריאות, לנהל את הביקושים, כדי לעמוד בביקושים המטורפים שאין תשתית תקשורת שיכולה לעמוד בהם. הבנתי שאם לא נעשה זאת – פשוט נקרוס, ושעלינו לעשות זאת בצורה חכמה", כך סיפר אופיר קדוש, סמנכ"ל מערכות המידע הקופה. קדוש אמר את הדברים בראיון לאנשים ומחשבים במסגרת הפרויקט המיוחד על פעילות אנשי ה-IT במבצע החיסונים הלאומי (לראיון עם שימי ארנסט, מנמ"ר בית החולים שיבא, לחצו כאן).

המענה הראשוני שאגף מערכות המידע של מכבי, קופת החולים השנייה בגודלה במדינה, טיפל בו הוא הגדלת הקיבולת בערוצים הדיגיטליים. "הבנו שלא נוכל לתת מענה אנושי לכל פונה ולכן, הפתרון שלנו היה באמצעות מערכות IVR", ציין קדוש. "המבוטח מתבקש להשאיר במערכת את פרטיו ואנשי המוקד חוזרים אליו עם מועדים לתורים לחיסונים הראשון והשני בו זמנית".

במכבי השתמשו לצורך כך במערכות קיימות, עם שדרוגים והרחבות שצוות אגף מערכות המידע ביצע ב-48 השעות שניתנו כהתראה, במהלך סוף השבוע שעבר.

אופיר קדוש, סמנכ"ל מערכות המידע של מכבי שירותי בריאות. צילום: אלעד גוטמן

אופיר קדוש, סמנכ"ל מערכות המידע של מכבי שירותי בריאות. צילום: אלעד גוטמן

לדברי קדוש, הפעילות בשירותים הדיגיטליים של מכבי סביב מבצע החיסונים הייתה ערה, אבל כמו כל מוסד רפואי אחר שלוקח חלק בפרויקט, היה גם עליהם ליצור מענה לאוכלוסיות שאין להן גישה לשירותים אלה, כגון קשישים וחרדים. הדבר נעשה במיוחד באמצעות המוקד הטלפוני.

קיצור זמני ההמתנה ותהליך החיסון – באמצעות ה-IT

אתגר נוסף שמערכות המידע סייעו לו הוא קיצור זמני ההמתנה במוקדי החיסון שמכבי פרשה ברחבי הארץ, וקיצור הזמן בין הרגע שבו המטופל נכנס על מנת להתחיל את תהליך קבלת החיסון ועד לסיומו. "תהליך הקליטה, הרישום והמעקב אחרי החיסון ומקבלו נעשה באמצעות אפליקציה שנמצאת בעמדות של האחיות במוקדים", הסביר קדוש. "עובדה זו ייעלה מאוד את התהליך, ורבע שעה, ואף פחות, אחרי שהמטופל נכנס לקבל את החיסון – הוא יוצא בחזרה לביתו".

עוד אתגר שהוא ואנשיו סייעו בו הוא שינוע החיסונים – תהליך מורכב מאוד עבור כל המוסדות הרפואיים שנותנים אותם, עקב תנאי הקור הקיצוניים שבהם הם נדרשים להיות, והעובדה שהתוקף שלהם פג מהר מאוד אחרי שמוציאים אותם מהמקפיאים. קדוש ציין שהטכנולוגיה מסייעת בניהול מדויק של מלאים ו-ויסות החיסונים בין המוקדים, כדי לוודא שלא יהיה מחסור אולם גם לא יישארו חיסונים ללא דרישה, כי אי אפשר לשמור אותם.

"בסך הכול", ציין, "עד כה, מבצע החיסונים מתנהל במכבי בצורה טובה. לקופה יש יכולת שליטה על כל התהליך והעומסים על המוקדים התייצבו, הגם שמספר המחוסנים היומי הולך וגדל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים