מיקרוסופט, גוגל, סיסקו ו-דל משלבות ידיים נגד NSO הישראלית

ענקיות היי-טק הגישו תצהירים התומכים בפייסבוק, החברה האם של ווטסאפ, שמנהלת משפט נגד חברת הסייבר ההתקפי הישראלית ● הן הזהירו שהכלים של NSO "חזקים ומסוכנים", ושלדחיית התביעה נגדה עלולות להיות השפעות דרמטיות

תביעה ראשונה נגד סולארווינדס. צילום אילוסטרציה: BigStock

ענקיות הטכנולוגיה הצטרפו אתמול (ב') למאבק המשפטי שמנהלת פייסבוק נגד NSO הישראלית. מיקרוסופט, גוגל מבית אלפבית, סיסקו, VMware שבבעלות דל ואיגוד האינטרנט שבוושינגטון – המייצג עשרות חברות, ובהן אמזון, פייסבוק וטוויטר – הגישו תסקיר כ-"ידידי בית המשפט" בבית המשפט הפדרלי לערעורים. בתסקיר הזהירו הענקיות והאיגוד שהכלים של חברת הסייבר ההתקפי הישראלית הם "חזקים ומסוכנים". מדובר בהליך שמסייע לבית המשפט בסוגיה כלשהי על ידי מי שאינו צד ישיר לסכסוך הנדון.

התסקיר פותח חזית חדשה בתביעה של פייסבוק נגד NSO, שאותה היא הגישה בשנה שעברה – לאחר שנחשף כי חברת הריגול בסייבר ניצלה באג בווטסאפ, שבבעלות הרשת החברתית, כדי לעקוב אחרי יותר מ-1,400 משתמשים ברחבי העולם. NSO טענה כי מכיוון שהיא מוכרת כלי פריצה דיגיטלי לסוכנויות אכיפת חוק וממשלות, עליה ליהנות מ-"חסינות ריבונית", שפוטרת אותה מהתביעה. בחודש יולי השנה, בית משפט פדרלי דחה את הבקשה, ואז NSO עתרה לבית המשפט לערעורים.

"המשמעות של אי קבלת התביעה – דרמטית"

ענקיות ההיי-טק והאינטרנט איחדו כוחות עם פייסבוק כדי לטעון נגד טענת NSO, וכתבו בתסקיר שהענקת חסינות כללית לחברה זו תוביל לריבוי טכנולוגיות פריצה ולכך שתהיינה עוד "ממשלות זרות עם כלי מעקב סייבר חזקים ומסוכנים". המשמעות הדרמטית, טענו, היא "יותר הזדמנויות שהכלים הללו ייפלו לידיים הלא נכונות, ואז ייעשה בהם שימוש שונה מזה שהם יועדו לו".

על פי הנכתב בתסקיר, "פיתוח תוכנות ריגול וכלי ריגול – כולל אגירת הפגיעות המשמשות למסירתם – הופכות אנשים רגילים לפחות בטוחים ומאובטחים, ויש סכנה בנפילת כלים אלה לידיים הלא נכונות. ניצול לרעה של הכלים הללו עלול להוביל לתוצאות הרסניות, ולפריסה בקנה מידה רחב של כלי מעקב שפותחו על ידי חברות פרטיות, שפועלות למטרות רווח מגדיל את הסיכון שהפרצות הללו תנוצלנה על ידי שחקנים אחרים כדי לפגוע בתשתיות, לבצע פשעים פיננסיים בהיקף נרחב ולגרום לנזק הרה אסון".

NSO טוענת כי מוצריה משמשים למאבק בפשע מאורגן ובטרור. אולם, פעילי זכויות אדם וטכנולוגיה במקומות שונים, דוגמת מכון המחקר סיטיזן לאב באוניברסיטת טורונטו וארגון אמנסטי אינטרנשיונל, תיעדו מקרים שבהם הרוגלה פגסוס של החברה הישראלית הופעלה נגד עיתונאים, עורכי דין, פעילי זכויות אדם, מתנגדי משטר ועוד. רק השבוע נחשף על ידי המכון הקנדי שהיא שימשה למעקב אחרי עיתונאים באל ג'זירה.

גיל נוה, דובר אמנסטי אינטרנשיונל ישראל, אמר כי "הר העדויות והראיות זועק לשמיים – משרד הביטחון לא עושה את עבודתו, לא מפקח כראוי על NSO בפרט ועל הייצוא הביטחוני הישראלי בכלל. ניתן היה למנוע את הבושה הגדולה הזו, כשענקיות הטכנולוגיה בכל העולם מצביעות על ערוותה של ישראל, לו מערכת המשפט הישראלית הייתה עושה את עבודתה ולא משמשת, לרוב, כחותמת גומי של המערכת הביטחונית. התנהלות זו של מערכת המשפט ומשרד הביטחון מאפשרת למיליארדרים פרטיים לשגשג על חשבון דמם של אנשים כה רבים ברחבי העולם, תוך הכתמת שמה של תעשיית ההיי-טק הישראלית וסיכון אזרחי ישראל, כיוון שהמעשים הללו נעשים, כביכול, בשמם".

לא התקבלה תגובת NSO לדיווח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים