מבט של 360 מעלות על הנושאים לטיפול במהלך הטרנספורמציה הדיגיטלית

המונח טרנספורמציה דיגיטלית נמצא בשימוש כבר יותר מעשור, ועדיין קיימת אי בהירות באשר למשמעותו ● ארגונים רבים ביצעו צעדים דיגיטליים כתגובה למגיפת הקורונה. צעדים אלה חשובים, אולם אינם מהווים תחליף לטרנספורמציה דיגיטלית ● חלק א'

16/12/2020 14:54
רז הייפרמן, יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית, דירקטור ב-BDO Digital. צילום: ניב קנטור

המונח טרנספורמציה דיגיטלית נמצא בשימוש כבר יותר מעשור, ועדיין קיימת אי בהירות באשר למשמעותו. עדיין יש ארגונים המאמינים שאם הם עברו לענן, או הקימו אתר מסחר אלקטרוני או פיתחו אפליקציה מתקדמת למובייל, הם ביצעו טרנספורמציה דיגיטלית. תחושה זו, אף התגברה בעקבות הצעדים שארגונים נקטו להתמודדות עם מגיפת הקורונה.

המגיפה העלתה את הצורך בעשיית עסקים במגע אנושי מועט (Low Touch Business), פעילות עסקית מרחוק והקפדה על מגע אנושי מועט. הטכנולוגיות הדיגיטליות הן מצע מתאים למימוש פעילות עסקית כזאת. טכנולוגיות דיגיטליות, כגון אינטרנט, אפליקציות לשיחות וידיאו, שימוש באתרי מסחר אלקטרוני לביצוע הזמנות ומשלוחים באמצעות הדואר או איסוף עצמי, רפואה מרחוק, הוראה מרחוק – הן טכנולוגיות התומכות היטב ברעיון של פעילות עם מגע אנושי מועט. לעומתן, ישנן פעילויות שלא ניתן לבצע מרחוק – בתי קפה, מסעדות, אולמות מופעים, קניונים, טיסות וטיולים בחו"ל, תעשייה, חקלאות ועוד. כתוצאה מכך, על פעילויות אלה ואחרות חלות עדיין מגבלות רבות.

ההתקדמות הרבה של כמה חברות במרוץ לפיתוח חיסון לקורונה מהווה מקור לאופטימיות, אולם ברור שאנו עדיין במרחק של שנה, ואף יותר, מהיכולת לחסן את כל האוכלוסייה. ברור כי חזרה מלאה לשגרה שהכרנו לא תתרחש בשנים הקרובות, אם בכלל. העולם יצטרך להתרגל לשגרה חדשה, שגרה 2.0, כמו שקראתי לה באחד ממאמריי הקודמים. בשגרה זו, הפעילות העסקית במגע מועט ובריחוק חברתי מסוים תמשיך ללוות אותנו עוד תקופה ארוכה. דבר זה מחדד עוד יותר את הצורך של ארגונים ליישם טכנולוגיות דיגיטליות בדרך להפיכתם לארגונים דיגיטליים, המסוגלים להתמודד עם אתגרי השגרה החדשה.

מטרת המאמר היא להציג בקצרה מבט של 360 מעלות על ממדי הטרנספורמציה הדיגיטלית ולחדד את ההבדל בינה לבין הצעדים הדיגיטליים שהארגונים ביצעו כתגובה למגיפת הקורונה. צעדים אלה חשובים, אולם אינם מהווים תחליף לטרנספורמציה דיגיטלית.

אסטרטגיה וטרנספורמציה דיגיטלית

העידן הדיגיטלי, וביתר שאת התקופה שלאחר וירוס הקורונה, הביא להכרה של ארגונים, שעליהם לשנות את צורת עשיית העסקים שלהם. זהו שינוי עמוק ומשמעותי, במטרה למנף הזדמנויות חדשות, אבל גם להתמודד עם סיכונים חדשים. אחת ההגדרות הפופולריות של טרנספורמציה דיגיטלית היא של המרכז לחקר עסקים דיגיטליים בביה"ס למינהל עסקים IMD בשווייץ: "הטרנספורמציה הדיגיטלית מוגדרת כתהליך של שינוי עסקי וארגוני משמעותי ומתמשך, הנובע משימוש הולך וגובר בטכנולוגיות דיגיטליות, במטרה לשפר את הביצועים העסקיים וכן את חוויית הלקוח, את התהליכים העסקיים ויישומם של מודלים עסקיים חדשניים".

למרות היעדר הגדרה אוניברסלית ומוסכמת, קיימים קווי דמיון רבים בין ההגדרות השונות. בסופו של דבר, כל ארגון יצטרך ליישם את המסע הייחודי שלו בדרכו להפיכתו לארגון דיגיטלי, מסע שיתבסס על יישום טכנולוגיות דיגיטליות שונות ושיטות עבודה חדשות ושילובן ברוב צורות הפעולה ועשיית העסקים. ד"ר ג'ורג' וסטרמן, חוקר בכיר בבית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת MIT ואחד משלושת מחברי הספר הפופולרי "Leading Digital – Turning Technology into Business Transformation" שפורסם בשנת 2014, כתב: "האסטרטגיה הדיגיטלית היא הביטוי לדרך שבה ארגון ניגש לתהליך השינוי ולצורה שבה הוא עושה עסקים בעקבות ובאמצעות הטכנולוגיה. למרבה הצער, ארגונים רבים ממוקדים יותר בצד הדיגיטלי מאשר בצד האסטרטגי והעסקי. הם משתמשים ומיישמים מגוון טכנולוגיות דיגיטליות, אולם ללא הכוונה, תיאום או תכנון מראש כיצד היוזמות מתחברות יחדיו. אין צורך שאסטרטגיה דיגיטלית תהיה מושלמת ותגדיר במדויק כיצד היוזמות הדיגיטליות מתחברות, אולם מידה מסוימת של חזון ותיאום נדרשים, ומהווים מרכיב חיוני בהצלחת מהלך השינוי".

כלומר, הטרנספורמציה הדיגיטלית חייבת לקבל ביטוי באסטרטגיה העסקית, בתרבות הארגונית, במבנה הארגוני, בתהליכים ומתודולוגיות העבודה, ולא רק ביישום של טכנולוגיות דיגיטליות.

מחר נפרסם את חלקו השני של המאמר, ובו נציג את המימדים העיקריים של הטרנספורמציה הדיגיטלית, לפי מודל המבוסס על כמה רעיונות, שמקורם במודלים שונים של בגרות דיגיטלית ומאמרים נוספים.

 

הכותב הוא יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור ב-BDO Digital.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים