ההיי-טק הישראלי בדובאי – מי עושה עסקים, ועם מי?

חברות היי-טק ישראליות רבות כבר פועלות באיחוד האמירויות או מביעות התעניינות בפעילות שם ● ד"ר איתן לסרי, שעמד בראש משלחת שחזרה משם בסוף השבוע, מספר על הפגישות שערך ואילו תחומים מעניינים את האמירתים במיוחד

חיבור כלכלי-חדשני בין ישראל לאמירויות. מקור: BigStock

דובאי מוצפת בחודשים האחרונים באנשי עסקים, יועצים ובכירי ממשל מישראל – בכלל ומתחום ההיי-טק בפרט. הקשרים שבין אנשי וחברות ההיי-טק מישראל ומהאמירויות לא החלו עם המגעים להסכם שלום, או נורמליזציה, בין שתי המדינות, אבל הם "יצאו מהארון" עם פרסום קיומם.

חברות היי-טק ישראליות רבות מקיימות קשרים עסקיים עם גורמים שונים בדובאי. צ'ק פוינט אף מתהדרת בכך שיש לה סניף במדינה הערבית. גם חברות אחרות בתחום האבטחה והסייבר פועלות שם – למשל סייבריזן וסייברארק, שעושה זאת באמצעות מפיץ מקומי. ולא רק אבטחה וסייבר: חברות מהענף מתחומים נוספים פועלות גם הן באיחוד האמירויות הערביות.

בסוף אוקטובר יצאה לדובאי משלחת היי-טק בראשותו של ד"ר אראל מרגלית, יו"ר קרן JVP. נכללו בה נציגי סטארט-אפים ומנהלים בכירים בהיי-טק, שקיימו פגישות עם לקוחות פוטנציאליים ועם אנשי ממשל. הבוקר יצאה לדובאי משלחת של אנשי עסקים ישראליים מטען מכון היצוא ובנק הפועלים, שכוללת גם אנשי היי-טק, ובסוף השבוע נחתה בנמל התעופה בן גוריון משלחת אחרת, בראשותו של ד"ר איתן לסרי, יועץ בכיר לממשלות, ששבה מביקור בן 10 ימים במדינה המפרצית.

ד"ר לסרי דיווח כי במסגרת הביקור נחתמו כמה הסכמי שיתוף פעולה עם גורמים שונים בדובאי. בין היתר, סוכם על שיתוף פעולה עם מג'יד עבדל עזיז, מנהל פרויקטים ומכירות, ושייח'ה עבדוללה אל נואיימי, מנהלת העסקים של אג'מן פרי זון (Ajman Free Zone) לגיוס חברות טכנולוגיה ובכלל מישראל לפיתוח פעילות עסקית מול חברות באג'מן, שהיא אחת משבע האמירויות המרכיבות את המדינה. ד"ר לסרי ציין כי יש באיחוד האמירויות כמה אזורי סחר חופשי עצמאיים, רובם סקטוריאליים וחלקם כלל ענפיים.

ד"ר איתן לסרי (משמאל) עם מאג'ד עבדל עזיז, מנהל פרויקטים ומכירות. צילום פרטי

ד"ר איתן לסרי (משמאל) עם מאג'ד עבדל עזיז, מנהל פרויקטים ומכירות. צילום פרטי

כמו כן, נערכה פגישה עם סולטן אחמד בין סולאיים, יו"ר קבוצת DP, שמנהלת מעל 60 נמלים ברחבי העולם. סולאיים הביע עניין רב בשיתופי פעולה עסקיים עם נמלי ישראל. לדברי לסרי, "בפגישה זו, ובפגישות נוספות שערכנו, התגבשה ההבנה ששיתופי פעולה בין הנמלים בישראל ובאיחוד האמירויות יקצר את הדרך מהארץ למזרח, יקל על הגישה למדינות אסיה, כגון סין והודו, ויחסוך בעלויות ההובלה והתעופה".

במהלך הביקור נערכו עוד פגישות, בהן עם מנכ"ל קרן השקעות של כ-1.3 מיליארד דולר, שמתמחה בתחומי האנרגיה, הנדל"ן והרכב. בפגישה הועלו רעיונות לקדם יצירת פלטפורמה טכנולוגית לסחר, שיווק, ניהול ותפעול ציי רכב מרחבי העולם למדינות המפרץ.

"צריך להיזהר לפני שקופצים למים"

"מדינות המפרץ מצפות להרחבת מעגל ההיכרויות העסקיות עימנו והגדלת מחזור העסקים בינינו, עם דגש על קידום שיתופי פעולה בתחומי החדשנות – בטכנולוגיה, בחקלאות, ברפואה, באנרגיה ובסייבר. אך הזדמנות זו מחייבת גם הכנה נכונה שלנו, לצד סבלנות רבה, לימוד והיכרות עם התרבות העסקית בצד השני, בטרם נקפוץ למים וחלילה נפספס הזדמנות מצוינת שנפתחה בפנינו בעקבות הסכמי אברהם", אמר לסרי.

כמו חברות ועסקים רבים, גם חברת אתגר בבעלות לסרי פעילה במדינות המפרץ כמה שנים, ועד לחתימת הסכם השלום עשתה זאת מתחת לרדאר. "בשנים האחרונות נוצרו קשרים בינינו לבין נציגי המגזר העסקי באמצעות ביקורים משותפים במדינות האזור", אמר לסרי. "כבר לפני שנה חתמנו עם בנק השקעות שבסיסו במפרץ ופועל בכמה מדינות".

הוא ציין כי יש כמה חברות בולטות מישראל שמתעניינות בהשקעות במפרץ והחלו בתהליכים לביצוען עוד לפני הקורונה. אבל, הוא מדגיש שלפני ש-"קופצים למים", הישראלים שרוצים לעשות עסקים באיחוד האמירויות צריכים להכיר את המדינה ולהבין שמדובר במדינה לא דמוקרטית, שיש בה היררכיה ומעורבות של השלטונות, גם אם הם לא שותפים רשמיים בעסקים. "באיחוד האמירויות אין חלטורות ולא מומלץ לעקוף את האישורים הרשמיים. אף אחד לא יעז לעשות משהו בלי לקבל אישור של הממונה, שהוא בדרך כלל נציג של המשפחה השלטת", ציין.
.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים