עובדים מהבית? כך תתכוננו לנזקי החשמל הצפויים בחורף

ענני החורף כבר מתקדרים, ועלולים להביא אתם הפסקות חשמל, נפילות מתח ועוד אירועים שיכולים לגרום למחשבים הניידים והנייחים לצאת מכלל פעולה ● אלא שיש לכך פתרון

17/11/2020 18:05
רותי אביאל, מנהלת תחום Power Quality בחברת איטון ישראל, צילום: ניב קנטור

החורף נוקש על דלתנו והגשמים הראשונים של העונה כבר ירדו, אך הקורונה עוד לא עזבה. מאות אלפי, ואף מילוני, אנשים בישראל עובדים או לומדים מהבית, ולכן נתונים לחסדי מזג האוויר הגשום, שפעמים רבות מביא אתו גם קצרים, הפסקות חשמל וקפיצות בזרם הביתי. אלה עלולים לפגוע במידע ובציוד חשמלי יקר, כולל במחשבים המשמשים לעבודה או ללמידה מרחוק. אלא שגם למשרדים הביתיים יש פתרונות.

האיום החדש עלול לפגוע ברציפות העבודה או הלמידה, במידע הפנימי השמור במחשב, ואף במערכות המחשוב הארגוניות וכתוצאה מכך גם בהכנסות החברה. עבור סטודנטים, זה עלול לפגוע בלימודים ואף בציוני הסמסטר. הכוונה היא להפסקות חשמל או קפיצות באספקת החשמל הסדירה. אלה עלולות לשרוף מערכות פנימיות בתוך מחשבים, מסכי טלוויזיה, מוניטורים וכל ציוד חשמלי אחר. בשונה ממקרר או תנור, מערכות המחשב עדינות יותר, רגישות ומכילות מידע חשוב, כגון קבצים ומידע פנימי של המשתמש או הארגון.

עובדים או סטודנטים שיושבים בבית, על המחשב האישי שלהם, חשופים לאיומים האלה במידה הגבוהה ביותר – אם מדובר בעובד שעלול לאבד מידע של החברה או סטודנט שיימחקו לו קבצים, הרצאות או עבודות מחקר. לכן, עליהם לנסות להגן כמה שיותר נגד נזקי סופות וגשמים.

איך מגנים?

יש מספר שיטות מסובכות ומורכבות שמשתמשים בהן בתעשייה ובבנייני משרדים לטובת אספקת חשמל והגנת המערכות מפני תקלות. אלא שבבית, אנחנו נתונים לחסדי חברת החשמל ותשתית החשמל באזור מגורנו. למרות זאת, יש פתרונות גם כאן: אחת השיטות המוכרות והקלות ביותר היא לחבר מכשיר אל פסק בין מתח רשת החשמל למחשב. אל פסק הוא מערכת חכמה, שמשלבת בין כרטיס אלקטרוני וסוללות. כאשר המערכת מזהה הפרעה חשמלית היא נכנסת לעבודה. כאשר הפסקת המתח אינה רגעית ועלולה לקחת זמן, יש תוכנות שמתחילות לפעול באופן אוטומטי, לשמור את כל המידע הקיים על המחשב ולבצע כיבוי מבוקר של המערכת. בזמן הזה, הסוללות של מערכת האל פסק ממשיכות להעביר מתח לתחנה או למחשב ושומרות על רצף עבודה קבוע.

הכן מחשבך ל(נזקי הפרעות באספקת החשמל ב)חורף. צילום: מתוך BigStock

הכן מחשבך ל(נזקי הפרעות באספקת החשמל ב)חורף. צילום: מתוך BigStock

גם לאלה שמוכרחים להמשיך לעבוד או ללמוד גם אם אין חשמל, ומשתמשים במחשב ללא סוללה, יש מגוון פתרונות שיכולים להאריך את זמן התגובה, וכך לאפשר רציפות עבודה גם במקרה של הפסקת חשמל ארוכה. מי שלא משתמש בפתרונות האלה נותר חשוף, במקרה של הפרעות חשמל, לנזק בלתי הפיך למכשירי חשמל ומחשוב, לרבות מחשבים נייחים וסוללות המחשבים הניידים. נפילת מתח או נחשול מתח המתרחשים בפרק זמן של מילי-שניות עלולים לגרום לשריפה של רכיבים אלקטרוניים, וכך לסכן את המחשב של המשתמש וכתוצאה מכך את המידע המצוי בתוכו.

מערכות אל פסק הן הפתרון האידיאלי לתקופת החורף, משום שהן מאפשרות להמשיך בעבודה גם במקרה של קפיצת חשמל. מדובר בפתרון זול, מהיר וקל לתפעול, שיכול להציל את חיי מערכות המחשב, ולחסוך גם כסף וגם הרבה כאב ראש. עובדים או סטודנטים צריכים לבחור מערכת אל פסק המתאימה להם, בהתאם לגודל המערכת אתה הם עובדים, ולהתקין אחת שתאפשר להם זמן תגובה מתאים כדי לשמור קבצים רלוונטיים, לבצע כיבוי מערכת כראוי ולא לפגוע ברכיבי החשמל במחשב.

בשונה משנים קודמות, השנה צריך להתכונן לחורף גם מבחינה מקצועית – פוך ותנור חימום ישמרו על החום, אל פסק יסייע לשמור על העבודה והמחשב.

הכותבת הינה מנהלת תחום איכות אנרגיה (Power Quality) באיטון ישראל.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ליאטר

    אל פסק. רעיון חדשני ! כדאי גם מגיני ברקים עם השהייה, וגם לחבר את הראוטר.

אירועים קרובים