עתיד הטרנספורמציה הדיגיטלית בזמן הקורונה: הדירקטורים מתעוררים

סקר שביצעה גרטנר מעלה כי הקורונה הביאה להבנה בקרב רוב הדירקטורים של חשיבות הטרנספורמציה הדיגיטלית, עד כדי כך שהם חוזים שתקציב ה-IT של ארגונם יזנק בקרוב בשני שליש

ה-IT זוכה לתמיכה רבה יותר במועצות המנהלים. צילום אילוסטרציה: BigStock

הקורונה תפסה את העולם בעיצומה של מהפכת הטרנספורמציה הדיגיטלית, גם אם היא בוצעה לפני פרוץ המשבר, איך נאמר, בקצב מתון. מהותה העיקרית של מהפכה זו היא האצת תהליכים ומעבר לאוטומציה על ידי הכנסת מערכות חכמות, שיודעות לקצר תהליכים ולייעל אותם, ובכך להביא לחיסכון – פקטור חשוב בימים אלה של משבר.

היתרונות של הטרנספורמציה הדיגיטלית חלחלו לאט אבל בטוח להנהלות הארגונים, שהחלו להפנים כי השקעה במערכות מידע היא כבר מזמן לא הוצאה שיש לשים בתעדוף נמוך, אלא השקעה בכלים ובתהליכים שיביאו לשינוי משמעותי בארגון ויאפשרו להוביל אותו בצורה טובה יותר, לרבות בתקופות משבר.

הנושא הגיע גם לשולחנם של דירקטוריונים בארגונים שונים. סקר של גרטנר, שפורסם בסוף השבוע שעבר, הראה ש-69% מהדירקטורים דרשו מהמנהלים של ארגוניהם להאיץ השקעות בתהליכים דיגיטליים. זאת, מפני שהם מבינים שהקורונה תחייב את הארגון שלהם לשנות מודלים עסקיים, לעדכן מודלים קיימים ואולי אפילו להמציא את עצמם מחדש. הם מבינים שלפנינו עוד תקופה של שנה לפחות, שבה נצטרך לחיות לצד הקורונה ולהמשיך לנהל את העסקים פחות או יותר כרגיל, עם הקפדה על הבריאות.

אותו סקר, שבוצע אונליין והסתיים בסוף יוני האחרון, כלל משיבים מארצות הברית ומאזורי EME (אירופה והמזרח התיכון) ו-APAC (אסיה פסיפיק ומרכז אסיה). הדירקטורים התבקשו להשיב על השאלה כיצד הם רואים את התפתחות המודל העסקי-דיגיטלי בארגונים שלהם וכיצד הם רואים בעלי תפקידים שונים, בהם המנמ"ר, בהתייחס לתחזיות לשנה הבאה, עד כמה שניתן לחזות בתקופת חוסר ודאות זו.

בגרטנר החליטו לערוך את המחקר מאחר שהחלטות על השקעות בפרויקטים של טרנספורמציה דיגיטלית כרוכות בתהליכים ושינויים פנים ארגוניים מהותיים, ויש בהם ממדים של ניהול סיכונים, שדירקטורים חייבים לתת את הדעת עליהם, מתוקף האחריות השילוחית שיש להם כלפי בעלי המניות. הדירקטורים מבינים שהשקעה בטכנולוגיה אינה רק לשם הטכנולוגיה, אלא היא משפיעה על עובדים, לקוחות, שרשרת האספקה והמותג של חברתם. כל התנהלות לא נכונה או לא זהירה עלולה להיות בעלת השלכות קריטיות ביותר, בכל ימות השנה ובמיוחד בימי קורונה.

המשיבים: תקציבי ה-IT יעלו, תקציבי השיווק ירדו

נתון מעניין בסקר מראה שבניגוד למה שאפשר לחשוב לאור המשבר הכלכלי, 67% מהדירקטורים צופים עליות בתקציבי ה-IT, עקב הצורך להתאים את הארגון למציאות החדשה. לעומת זאת, הם צופים שתקציבי השיווק ומשאבי האנוש לא יעלו ואולי אף יקוצצו, בגלל המעבר של עובדים לעבודה מרחוק והיותו של השיווק מוגבל מאוד, בגלל הסגרים וההגבלות במעברים בין מדינות.

בכמה יגדלו התקציבים? המשיבים מצפים לגידול של 7% כבר בשנה זו, כאשר היקף השקעות לשנה הבאה יהיו תלויות הכנסות ורווחים – נתון שלא ניתן לצפות בשלב זה. עדיפות ברורה ניתן היה לראות להשקעות בתחום הבינה המלאכותית, מאחר והן משמשות בסיס ליישומים שמאפשרים למנהלים לקבל החלטות טובות יותר בסביבת העבודה החדשה.

רוב הנשאלים סבורים כי השקעות גדולות בטכנולוגיה יאפיינו את הארגונים בשנתיים הקרובות לפחות. חלק מהמשיבים ציינו את נושא המינוי של מנהל דיגיטל ראשי בארגון לתקופת הקורונה – רעיון שעלה עוד לפניה, אבל אין ארגונים רבים שמימשו תפקיד זה. בחלק מהם המנמ"רים מבצעים את המשימה הזו, ואין צורך בבעל תפקיד נוסף.

באשר לתפקידו של המנמ"ר, המשיבים מודים כי הוא התחזק בזמן האחרון, ויותר ממחצית מהם רואים אותו כשותף למנהיגים העסקיים בארגון, בעוד שמעל שליש רואים אותו עדיין כמי שאחראי על נושאים מחשוביים בלבד.

שינוי מהותי בתרבות הארגונית

איך שלא יהיה, תוצאות הסקר הזה חוזרות על אלה שהתקבלו בסקרים אחרים, ומלמדות על שינוי מהותי בתרבות הארגונית של הנהלות. אם עד עכשיו העיסוק בתקציבי IT היה כתגובה, כלומר – הדיונים עליו היו בעיקר בעקבות בקשות יזומות מצד המנמ"רים, כעת מנהלים בארגון דורשים ומציעים פרויקטי טרנספורמציה דיגיטלית, כי הם מבינים את החשיבות האסטרטגית שלהם. זהו שינוי משמעותי, משום שכל מנמ"ר מתחיל יודע שהדרך לאישור תקציבי IT עוברת כמה מהמורות לא פשוטות ומלאכת השכנוע שלו קשה, בין היתר לאור העובדה שלעתים מדובר באנשים שלא מבינים הרבה בטכנולוגיה. רבים מהמנמ"רים יודעים שהופעה בפני מועצת מנהלים היא קרב חייהם ודבר בכלל לא פשוט. עתה, בעידן הקורונה, יש סיכוי שמצב זה ישתנה.

השורה התחתונה: תהליכים של טרנספורמציה דיגיטלית בארגונים, שעל פי תחזיות אופטימיות היו אמורים להיות חלק מתוכניות חומש, קיבלו דחיפה מואצת בגלל הקורונה. ארגונים מבינים כעת שיש להגדיל את תקציבי ה-IT, אבל השינוי החשוב ביותר הוא שהתובנה הזו הגיעה גם למועצות המנהלים, שמגלים עתה לא רק נכונות לאשר תוספות תקציב, אלא אף דורשים זאת מהמנכ"לים. אלה חדשות טובות בימים לא מעודדים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים