ניהול משברים בזירות מקבילות בצל המהפיכה התעשייתית הרביעית

משבר הקורונה ללא ספק מעמיד במבחן את המנהלים, שצריכים להתמודד עם אתגרים בכמה זירות ● הדרך המומלצת למנהל להתמודד בהצלחה עם מירב האתגרים היא בראש ובראשונה להבין שהקורונה הולכת להיות חלק משגרת חיינו ושאנו עומדים בפני מצב הדורש הסתגלות מהירה ותוכנית סדורה, המפקסת את הארגון ומפחיתה לחצים מיותרים

12/10/2020 12:14
ניהול אתגרים על רקע משבר הקורונה. צילום אילוסטרציה: BigStock

בימים שבהם תוכניות מגירה הן עניין הכרחי, עסקים רבים נדרשים לגמישות מקסימלית ולשינוי משמעותי של כל התוכניות העסקיות תוך זמן קצר דרמטית, על מנת לשמור על שרידותם ורווחיותם. מהי כמות הגמישות המקסימאלית הנדרשת? גמישות ב”סקיילים” גבוהים ככל הניתן! ככל שהגמישות והיכולת להסתגל לשינויים תהיה גבוהה יותר, הרי שהתוצר ושרידות העסק יהיו משמעותיים הרבה יותר.

בימים אלו אנו עומדים בעיצומה של המהפיכה התעשייתית הרביעית, הנכנסת לחיינו בצורה מהירה ופועלת בכל חזיתות הארגון גם יחד, תוך שינוי שווקים, שינוי דרך ואופן צריכת המוצר, שינויי הרגלי הצריכה, שינויים בשוק התעסוקה, שינויי הפצה ואופן העסקת העובדים. כל אלה בצל שינוי המצב הפיננסי העולמי והפרטני, השרוי בתנאי אי ודאות.

בימים שבהם עסקים נאבקים להחזיק את הראש מעל המים, קשה למנהלים רבים להתמודד בכמה זירות. השמירה על הרווחיות, או לכל הפחות על השרידות, עלולה להסיט באופן טבעי את משאבי הארגון תוך נטישת זירת ההון האנושי, אשר עשוי להיוותר חשוף לפגיעה כלכלית ומוראלית, שבהכרח תשפיע לבסוף גם על התוצר.

גם כאן, ההון האנושי הוא המפתח לשינוי ולטיפוס בסולם ההצלחה. חברות הדואגות לכוח העבודה שלהן ומתמודדות באופן פעיל עם האתגרים וההזדמנויות הטמונים במשבר הנוכחי עשויות להתמודד היטב עם אי ודאות אחרת, כמו זו המוצגת על ידי האצה מהירה של המהפיכה התעשייתית הרביעית שמשמעותה היא מעבר לעולם דיגיטלי. משמע אי ודאות אשר הופכת להזדמנות וליצירתיות אקטיבית ומואצת.

מקומות עבודה רבים כבר עברו והתכוננו לשינוי מהותי באופי פעילותן בשל השלכות נגיף הקורונה. בעוד שתהליך זה היה עשוי להיות מובנה יחסית ומתוכנן, רוב רובם של הארגונים בעולם לא יכלו לקחת זאת בחשבון, ורק ומציאות של מגיפה גלובלית פתאומית וכפויה יכלה להציב זאת לפתחנו. כך שהתגובה לנגיף הקורונה עשויה להיות מאלפת עבור חברות ומגזרים שנדרשים למהפך לנוכח המהפיכה התעשייתית הרביעית.

כאשר הביטחון התעסוקתי נמצא בראש סולם הצרכים של העובד, יש לדאוג לשמירה עליו על מנת לשמר את הפריון.

ניהול המשבר והאתגרים

הדרך המומלצת למנהל להתמודד בהצלחה עם מירב האתגרים היא בראש ובראשונה להבין, שהקורונה הולכת להיות חלק משגרת חיינו, כמו גם, שאנו עומדים בפני מצב הדורש הסתגלות מהירה ותוכנית סדורה, המפקסת את הארגון ומפחיתה לחצים מיותרים.

המסר לעובדים צריך להיות: “אנחנו מודעים לאיום וערוכים לכל תרחיש”, תוך יצירת תוכנית ברורה לעובדים בארגון, המפרטת מה כל מחלקה עושה בכל מצב ומה הם סידורי העבודה ברמה הפרסונלית.

יש לנהל את המשבר ולהעביר עדכונים שוטפים לעובדים, תוך יצירת המסר, שהעניינים בשליטה ובידיים בטוחות. במקביל, יש לגלות רגישות לעובדים ולאיזון הנדרש מהם בין הדאגות הפרטיות-משפחתיות לבין דרישות העבודה ולגלות גמישות תעסוקתית, שבהכרח תוביל ליצירת מחויבות מצד העובד. מנגד, יש ליצור הפנמה אצל העובדים והמנהלים, כי “כולם בשביל אחד ואחד בשביל כולם”. ה"צבר" הישראלי מתאחד בעיתות משבר ומצליח לשרוד ולנצח. עובדי ומנהלי הארגון צריכים להבין כי העולם העסקי כופה מציאות חדשה על הארגון, ועל כולם לתת יותר מהרגיל למען השרידות של הארגון, אשר הינה שרידותם של העובדים עצמם.

המנהל האולטימטיבי בימי הקורונה זוכר, כי עובדיו הינם הנכס הגדול ביותר שלו ויש לשמור עליהם חרף ולצד הטיפול במכשולים ובאתגרים המאפיינים את ימי הקורונה, כאשר מנגד, העובד צריך לדאוג בעת משבר לתת מעצמו יותר לצורך שרידות הארגון, שהוא מקום עבודתו.

ניהול נכון של המשבר בתוך הארגון והכנת העובדים לתרחישים משתנים, כאשר העובדים יודעים מה הם עושים בכל מצב, תוך כדי האצלת סמכויות והקטנת חוסר הוודאות והידע – יפחית משמעותית את הלחץ בארגון ויוביל לכך, שההון האנושי בארגון יירתם למטרה, תוך הגשמת יכולות שלא באו לידי ביטוי ביומיום, ובכך יגיע להישגים נרחבים דווקא בזמן זה.

ניצול ההזדמנויות הטמונות במהפיכה התעשייתית הרביעית תוך ניהול נכון של המשאב האנושי יובילו לשמירה על האיתנות הפיננסית של הארגון ואף לצמיחה. אין צורך לומר, כי מצב זה יוביל אף ליצירתיות מואצת ולניצול הזדמנויות אשר בזמן רגיל אינן קיימות.

 

הכותב הוא משנה וממלא מקום מנכ"ל סינאל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים