מחשב אחד משנה עולם

מיזם "מחשב אחד משנה עולם" של הפורום הציבורי כפרי הנוער והפנימיות בישראל קורא לתרום מחשבים, או כספים לרכישת מחשבים, הדרושים ל-3,000 חניכי פנימיות וכפרי נוער בארץ, כדי ללמוד מרחוק ולהיות חלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה המקוון ומהתקשורת עם צוותי ההוראה וחבריהם לספסל הלימודים

23/09/2020 11:32
אבי נאור, יו"ר ומייסד הפורום הציבורי כפרי הנוער והפנימיות בישראל, חתן פרס ישראל. צילום: הפורום הציבורי כפרי הנוער והפנימיות

לפני שמונה שנים הוקם הפורום הציבורי כפרי הנוער והפנימיות בישראל, שותפות בין מגזרית של אנשי עסקים וקרנות פילנתרופיות, הפועלים בשיתוף פעולה הדוק עם משרדי החינוך והרווחה ועם אנשי מקצוע במטרה לקדם את המסגרות הפנימייתיות ברמה הלאומית ולהבטיח את המענה המיטבי והמותאם ביותר עבור חניכי ובוגרי מסגרות הפנימיות. החזון שלנו היה, מאז ומתמיד, שכל ילד יכול ולכל ילד מגיע.

מתוך החזון שלנו אנחנו מאמינים, כי בכל ילד גלום הפוטנציאל להצליח, ולכל ילד מגיעה הזדמנות שווה, ועל כן יש לחזק בכל אחד מילדי הפנימיות וכפרי הנוער את תחושת המסוגלות ולייצר עבורו סביבה תומכת, מיטיבה ומאפשרת. כך פעלנו במרוצת השנים, עת יזמנו ופיתחנו תוכניות רבות למען ילדי הפנימיות. השקענו מיליוני שקלים במיזמים שונים כדי לקדם את 30,000 הילדים ובני הנוער, בגילאי 5-18, המתחנכים וגדלים ב-180 פנימיות וכפרי נוער בארץ, וזאת בנוסף לטיפוח והעצמת בוגרי הפנימיות, בעיקר אלה שהינם חסרי עורף משפחתי.

בין השאר גייסנו כספים רבים, הן מהמדינה והן מקרנות ומשקיעים פרטיים, לביצוע שיפוצים נרחבים בכפרי הנוער ובפנימיות, כדי לאפשר לחניכים סביבת מגורים מכבדת, כזו שלחלקם טרם הייתה עד אז. הפורום פועל לקידום חקיקה, קידום מדיניות למען חניכי הפנימיות וכפרי הנוער ומיצוב תדמיתם; פיתוח שותפויות ומשאבים; פיתוח יכולות מקצועיות; חשיפת החניכים לעולם ההשכלה הגבוהה והאקדמיה; ועוד.

בתחילת משבר הקורונה זוהה הצורך הלאומי בהנגשת מחשבים לילדי הפריפריה, על אחת כמה וכמה לחניכי הפנימיות, שחלקם במצבי סיכון או חסרי עורף משפחתי, כדי לאפשר להם ללמוד מרחוק ולהיות חלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה המקוון ומהתקשורת עם צוותי ההוראה וחבריהם לספסל הלימודים.

מבדיקה שערכנו עולה כי ל-3,000 חניכים אין מחשב ואין באפשרות משפחותיהם לרכוש עבורם מחשב. גבר החשש שמשבר הקורונה יעמיק את הפער החברתי בין אלה שיש להם אפשרות להיעזר בטכנולוגיה לצורכי למידה מקוונת ובין אלה שאינם יכולים לרכוש מחשב, שהוא מצרך בסיסי כיום ללימוד מקוון. כארגון חברתי הרואה שליחות בתפקידו, יצאנו במיזם: "מחשב אחד משנה עולם", כי אכן מחשב יכול לשנות את עולמם של הילדים, מאפשר להם ומפגיש אותם עם העולם שבחוץ, מוציאם מהבידוד החברתי, שנכפה עליהם בשל הקורונה, ומהווה מענה ללמידה מרחוק.

בעבודה אינטנסיבית של הפורום תפס המיזם תאוצה. מאות אנשים פרטיים, ארגונים, חברות טכנולוגיה והיי-טק, מוסדות אקדמיים ואחרים נרתמו וגייסו מחשבים. עד היום גייסנו כ-1,400 מחשבים, כחצי מהצורך הדרוש. טרם הגענו עדיין למצב שלא יישאר אף חניך בפנימייה ללא מחשב, ללא יכולת ללמידה מרחוק.

משרדי הממשלה הרלוונטיים התגייסו אף הם. רק בשבוע שעבר התבשרנו על הקצאה של 210,000 שקל ממשרד החינוך לצרכי תקשוב כפרי הנוער ומשרד הרווחה מייעד הקצאה של כ-2,000 מחשבים לילדי פנימיות הרווחה. בתרומות כספיות של כחצי מיליון שקל, שהפורום הצליח לגייס מאז החל משבר הקורונה, ביניהם תרומה נכבדה של הקרן המשפחתית ע"ש תד אריסון, רכשנו כ-600 טאבלטים ו-200 מחשבים ניידים חדשים, שחולקו לחניכי הפנימיות וכפרי הנוער, לצד עוד כ-600 מחשבים שגויסו מחברות וארגונים שונים והושמשו לטובת החניכים.

בכוחנו לעשות את השינוי. כולנו מאמינים כי יש לתת הזדמנות מלאה לשוויון בחינוך לכל התלמידים, ואל לנו להותיר את חניכי הפנימיות ללא יכולת בסיסית לנצל את הפוטנציאל העצום הגלום בהם. חלקם מגיעים עם פערים לימודיים גדולים, עם מאפיינים וצרכים ייחודיים בתחומים הלימודיים, הרגשיים והחברתיים. מצב זה מצריך הקצאת משאבים, על מנת להעניק להם מענה הולם להוצאתם ממצבי הסיכון, עד להשתלבותם המוצלחת במעגלי החיים בחברה.

אני מזמין אתכם להצטרף אלינו לאתגר ובעזרת מחשב אחד לשנות עבורם את העולם. אפשר לתרום מחשבים, או כספים לרכישת מחשבים, דרך אתר הפורום הציבורי כפרי הנוער והפנימיות, או בפייסבוק של הפורום הציבורי כפרי הנוער והפנימיות, או לשלוח מייל. אנשי הפורום הציבורי יגיעו לכל מקום בארץ לאסוף את המחשבים שייתרמו.

 

הכותב הוא יו"ר ומייסד הפורום הציבורי כפרי הנוער והפנימיות בישראל, חתן פרס ישראל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים