להוציא את המגזר העסקי בכלל וההיי-טק בפרט מחוץ לסגר

בסגר הראשון ממשלת ישראל החריגה את ענף ה-IT, לאחר מאבק ציבורי שניהלו ראשי החברות בתחום ● גם כעת היא חייבת לשוב על ההחרגה הזו, כדי להניע בחזרה את הכלכלה והמשק

חייבים להחריג את ההיי-טק ממנו. סגר. איור אילוסטרציה: BigStock

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, הזהיר היום (ג') את שרי קבינט הקורונה, שלא להכליל את המגזר העסקי בהחלטות שצפויות להתקבל בכל הנוגע להחמרה בסגר השני, כדי לצמצם את ממדי התחלואה.

במכתבו לשרים כתב ד"ר תומר: "זהו צעד שחוץ מלהעמיק את הבור הכלכלי שאנחנו נופלים אליו, לא יניב שום תוצאה אחרת". עוד ציין ד"ר תומר כי "דווקא עכשיו השרים דנים בפגיעה נוספת ובלתי נדרשת בעסקים שכבר הוכיחו כי הם יודעים לקטוע את שרשרת ההדבקה ואין בהם שום סכנה להידבקויות".

קריאה הזו צריכה כמובן לכלול גם את מגזר ההיי-טק, שהוא חלק בלתי נפרד מהמגזר העסקי. כמעט כל עסק, בכל אחד מהענפים, תלוי היום באמצעים דיגיטליים, בתקשורת אינטרנט ובשימוש במערכות מידע ומחשוב.

את המערכות האלו מספקות ומתחזקות חברות ההיי-טק המקומיות, וביניהן חברות ה-IT הגדולות. בסגר הקודם, הוכיחו החברות האלו שלמרות שגם הן נפגעו מהמשבר, ונאלצו לפטר כ-20 אחוז מכוח האדם שלהן, הן המשיכו לשרת את המגזר העסקי וסייעו לו לתפקד, וגם סיפקו לו אמצעים וכלים כדי לאפשר המשכיות עסקית, כולל אספקת ציוד ואמצעים לעבודה מהבית.

זקוקות לתמיכה. חברות היי-טק ישראליות. צילום אילוסטרציה: BigStock

זקוקות לתמיכה. חברות היי-טק ישראליות. צילום אילוסטרציה: BigStock

בסגר הקודם הממשלה החריגה את ענף ה-IT, לאחר מאבק ציבורי שניהלו ראשי החברות בתחום. הקריאה של התאחדות התעשיינים צריכה לכלול את החברות האלו, כדי שיוחרגו פעם נוספת, אם וכאשר הקבינט אכן יחליט על החמרת הצעדים בשבוע הבא, לאחר יום הכיפורים.

גם מצבן של חברות ההיי-טק אינו טוב, למרות שישנה מגמת התאוששות מסוימת ברבעון האחרון ומסתמנת אופטימיות. אבל הענף הרי לא בנוי כמקשה אחת, ואותן חברות שנפגעו בגל הראשון, עדיין לא התאוששו.

הוכחה לכך אפשר לשאוב מסקר אחרון שערכו רשות החדשנות והאיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI). הסקר הראה כי ראשונות הנפגעות היו חברות ההזנק, שהן צעירות, ואורך הנשימה הכספי שלהן מוגבל מראש, בגלל עצירת ההשקעות וצמצום האשראי בבנקים, שמעולם לא היו נדיבים כלפי ענף ההיי-טק.

אותן חברות דיווחו כי למרות שישנה התאוששות מסויימת, עדיין המשבר אצלן קשה, והן נאלצו לפטר עובדים. תמונת מצב דומה עלתה מסקר דומה שנערך על ידי שני גופים אלו בחודש מאי, אז דיווחו חלק גדול מ-414 החברות שהשתתפו בסקר, רובן קטנות וצעירות, כי אם עד ספטמבר המצב לא ישתנה הן ייאלצו להחמיר את צעדי הייעול שלהן. ואכן ספטמבר הגיע, ולמרבה הצער המצב לא השתפר כלל.

יו"ר האיגוד קרין מאיר רובינשטיין אמרה באחרונה בדיון בכנסת, כי המצב בענף צריך להדליק נורות אדומות בוהקות בקרב מקבלי ההחלטות. אנשי התעשייה וחברות ההזנק זועקים לעזרה", אמרה באותו דיון.

דומה שהמשפטים האלו נכונים גם היום, ואף יותר מאשר לפני חודש. ראשי הענף, כמו רובינשטיין ונציגי התאחדות התעשיינים, ראשי מכון הייצוא ובכירי היזמים והמשקיעים, מתוסכלים כך שלמרות שמרבית השרים, כולל ראש הממשלה בנימין נתניהו, מודעים למצב, הם אינם מצליחים לתרגם את זה להחלטות, שבסופו של דבר לא נועדו לסייע למגזר אחד, שהוא ההיי-טק, אלא נועדו לאפשר לקטר של המשק להניע חזרה את הכלכלה. ההתנעה הזו מחויבת המציאות, למרות ועל אף המציאות הקשה, הן של התחלואה והן של המצב הכלכלי, עם כמעט מיליון מחוסרי עבודה, שהסיכוי שלהם למצוא תעסוקה רק קטן מיום ליום.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים