אילו טכנולוגיות ישראליות נמצאות בדרך לאיחוד האמירויות?

דורון אמיר, טכנולוג סייבר ובכיר בענף ההיי-טק, החל לקיים קשרים עם עמיתיו באיחוד האמירויות כבר לפני חצי שנה ● עם הכרזת השלום בינינו לבינם, הוא משתף אותנו מניסיונו ומעריך אילו ענפים בהיי-טק הישראלי יוכלו להרוויח מההסכם הממשמש ובא

ההיי-טק הישראלי בדרך לאמירויות - ולהיפך. מקור: BigStock

ההכרזה על הסכם השלום הממשמש ובא עם איחוד האמירויות הערביות עוררה תקוות רבות – הן בתחום התיירותי, מתוך מחשבה שהתייר הישראלי יאהב את מלונות הפאר, החופים והקניונים של דובאי, והן בתחום העסקי. וכשאומרים עסקי מתכוונים במידה רבה, גם במפרץ הפרסי, לטכנולוגי.

איחוד האמירויות, ובפרט ה-"תל אביב" שלה – דובאי – היא ארץ היי-טק בהתפתחות. לכן, הממשל ובכירי התעשייה שם שמחים ללמוד מאומת ההיי-טק הגדולה ביותר במזרח התיכון – קרי, מאתנו.

יצא לי להכיר את הענף בדובאי לפני כחצי שנה, דרך עיניים מצריות ועם תיווך רוסי. ניהלתי עם האמירתים שיחות אינטנסיביות וייחודיות בענייני סייבר הגנתי ומחשבים קוונטיים למטרות אזרחיות בנקאיות. כך שמבחינתי, הסכם השלום והידוק היחסים הכלכליים אתם הם לא בגדר הפתעה, אלא התקדמות מדהימה, שמקרבת את ישראל אל העולם הערבי, שטרם יצא לרובנו להכיר, פרט אולי לירדן ולמצרים.

דורון אמיר, טכנולוג סייבר ובכיר בענף ההיי-טק. צילום: יח"צ

דורון אמיר, טכנולוג סייבר ובכיר בענף ההיי-טק. צילום: יח"צ

אני יכול להעיד שבנקים באיחוד האמירויות – כולל NBD, הבנק הגדול ביותר במזרח התיכון – דורשים יותר מתמיד יתרונות טכנולוגיים ותשתיות סייבר והגנה מורכבות. עם המומחיות שלנו בתחום, שימוש שלהם בטכנולוגיות, בסייבר ובחדשנות שיוצאים מישראל הוא כמעט בלתי נמנע.  שיפור ביצועים וחלופות חומרה, כולל תצורות חדשות לניהול נתונים, הם רק קצה הקרחון שאני יכול להזכיר בכל הנוגע לטכנולוגיות ישראליות שעושות את דרכן לשימוש אזרחי בנווה המדבר המודרני שמציעה דובאי. באמצעות הטכנולוגיות הללו והקשרים שכבר מתנהלים בין בנקים בשתי המדינות, יתאפשר בקרוב מסחר ישיר ביניהן. שהרי שיתוף פעולה בין בנקים הכרחי לביצוע חלק ניכר מעסקאות בין חברות ממדינות שונות.

לא עוד עסקים "מתחת לשולחן"

רבות דובר על כך שהאינטרסים של האמירתים בכריתת הסכם השלום עם ישראל הם המשך ההתקרבות של המדינה המפרצית למערב והמלחמה המשותפת מול איראן. אלא שאינטרס נוסף שלהם הוא יצירת מקור הכנסה נוסף לנפט, אותו זהב שחור שמפרנס אותם יפה מאוד, בלשון המעטה.

לשם כך, הם זקוקים לעשיית עסקים אתנו, הישראלים, בלי להתחבא. עד כה, כמו בתחומים אחרים, השיחות בין אנשי ההיי-טק הישראליים והאמירתים התקיימו "מתחת לשולחן", ושימת שיתוף הפעולה עליו פותחת הזדמנויות כלכליות וטכנולוגיות רבות חדשות. אני זוכר כיצד היה קשה לייצר פגישות בנושאים טכנולוגיים ולהגיע אל שולחן ההחלטות בממשלה באבו דאבי, עקב הצורך בחשאיות. אלא שעכשיו, משבוטל החוק באיחוד האמירויות האוסר על קשרים עם ישראל, זה כבר לא שונה מפגישה עסקית שגרתית בלונדון, למשל.

הביטול מאפשר לתעשיית ההיי-טק הישראלית להציב את מיטב הידע הטכנולוגי שלה למסחר עם האמירתים וליהנות מעולם חדש של הזדמנויות עסקיות מעניינות.

ויש עוד אספקט: יצירת מערכת יחסים טכנולוגית ענפה בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות, יחד עם מערכת היחסים הטובה שיש לשליטים בדובאי ובריאד, יכולות לקדם את ההיי-טק שלנו לשוק הגדול של ערב הסעודית. זאת, בנוסף להערכות שלפיהן סעודיה, וגם בחריין, הן בין המדינות הבאות במזרח התיכון שיעשו שלום עם ישראל.

הכותב הינו טכנולוג סייבר ובכיר בענף ההיי-טק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים