טוויטר וטיק-טוק מפנות עורף לתיאוריית הקונספירציה קיואנון

טוויטר חסמה כ-7,000 משתמשים המקושרים לתיאוריות שמקורן בצד הימני-שמרני של המפה הפוליטית בארה"ב ● גם בטיק-טוק הוסרו תגיות קיואנון, שטוענות כי ארגון חולני של פדופילים שטניים רוצה לשלוט בעולם, ושטראמפ הוא התקווה היחידה להצלת האנושות

תיאוריות קונספיקציה. קיואנן. צילום אילוסטרציה: BigStock

תיאוריות קונספירציה המופצות ביתר שאת באחרונה ברחבי הרשתות החברתיות שמקורן בקבוצת קיואנן (QAnon) – וקשורות בניסיונות לכאורה לפגוע בנשיא ארה"ב דונלד טראמפ – מקבלות כתף קרה ואף מסולקות ומוחרמות לחלוטין מחלק מהפלטפורמות הפופולריות שבהן מבלים ומשתמשים רבים מאיתנו.

ביום ב' האחרון נודע כי טוויטר (Twitter) הסירה אלפי חשבונות המקושרים לקבוצת תיאוריית הקונספירציה קיואנון בטענה כי החשבונות האמורים קידמו תוכן שיש לו פוטנציאל "להוביל לפגיעה מחוץ לאינטרנט".

הרשת החברתית המצייצת כתבה כי הסירה כ-7,000 משתמשים המקושרים ל-QAnon בגין הפרת ההנחיות בנושא ספאם, וניצול מניפולטיבי של הפלטפורמה. לדברי טוויטר, להערכתה, כ-150,000 חשבונות יוסרו מהפלטפורמה ברחבי העולם בדיוק בשל העיסוק בתכנים מבית קיואנון. החברה גם מסרה כי תחסום פרסום לינקים הקשורים לתכני QAnon, ותסיר תכנים וחשבונות בנושא QAnon ממדורי הטרנדים וההמלצות שלה.

— Twitter Safety (@TwitterSafety) July 22, 2020

גם אפליקציית טיק-טוק (TikTok) המאוד מצליחה, בעיקר בקרב קהל של צעירים ובני נוער בכל העולם, חסמה מספר האשטגים הקשורים לתיאוריית הקונספירציה של QAnon בתוצאות החיפוש, מתוך דאגה שאלו מפיצים מידע שגוי בקרב משתמשיה, כך על פי דיווח של ה-BBC.

חברת בייט-דאנס (ByteDance) הבעלים של אפליקציית הסרטונים הקצרצרים TikTok, אמרה כי עברה להגביל חיפושים של המושג "QAnonTruth" (האמת של קיואנון) לאחר שקיבלה שאילתא מהיחידה למניעת דיס-אינפורמציה של ה-BBC, שהבחינה בעלייה בפלטפורמה במספר סרטוני הקונספירציה שההאשטג המסוים נלווה להם. החברה הביעה חשש שמידע שגוי כמו זה שמפיצה הקבוצה עלול לפגוע במשתמשים ובקהל הרחב. מעתה, חיפוש תגיות דוגמת 'Out of Shadows', 'Fall Cabal' ו-'QAnonTruth', לא יחזיר תוצאות בטיק טוק – אם כי סרטונים המשתמשים באותן תגיות יישארו על הפלטפורמה. יצוין כי לסרטונים המשתמשים בתגית QAnon יש מיליוני צפיות בפלטפורמה, ושחובבי קונספירציה יכולים למצוא אותם עדיין, אם האלגוריתם מכוון אותם אליהם.

האם הוא קשור אל תיאוריות קיואנון? נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. צילום: BigStock

האם הוא קשור אל תיאוריות קיואנון? נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. צילום: BigStock

מה זה קיואנון?

קיואנון היא למעשה תיאוריית קונספירציה נרחבת, שניתן לומר באופן מעט שטחי כי מי שמצדד בה – תומך בנשיא טראמפ.

ההתנערות של הרשתות החברתיות מקיואנון מגיעה לאחר שתיאוריה שהופצה דרך הקבוצה ואוהדיה הפכה לוויראלית. לפי תיאוריה זו, קמעונאית הריהוט אונליין ווייפייר (Wayfair) מנהלת רשת סחר בבני אדם. מפיצי התיאוריה הצביעו, בין היתר, על ריהוט במחיר מופקע ועל שמות המוצרים באתר כראיה לטענתם.

הפרשייה האחרונה שאותה מהדהדים אוהדי קיואנון מזכירה מאוד את פרשת פיצה-גייט (Pizzagate) – שגרסה כי המועמדת הדמוקרטית לנשיאות בבחירות 2016, הילרי קלינטון, הייתה חלק מרשת סחר בילדים, שפעלה ממרתפי מסעדת פיצה בוושינגטון הבירה – תיאוריה שגם מאחוריה עמדה קיואנון.

בגדול, קבוצת קיואנון יוצאת מתוך האמונה שיש ארגון 'דיפ-סטייט' (deep state) חולני של פדופילים שטניים המנסה להשתלט על העולם. לפי אמונתם, טראמפ הוא התקווה היחידה להצלת האנושות ממנו. האצבע המאשימה של חסידי קיואנון מופנית אל הדמורקטים, ואילו האצבע המאשימה של מתנגדיה מצביעה על כך שאפשר שטראמפ עצמו, או לפחות אנשיו, הם שעומדים מאחורי קיואנון והמסרים שהיא מפיצה.

מי שנחשב כמייסד התנועה, שהאות Q בשמו היא אחת משלושת רמות הסיווג הגבוהות ביותר בקהיליית המודיעין האמריקני, החל כמשתמש בפורום 4chan, ובו פרסם כבר לפני שנים סדרה של מסרים בשרשור בשם "השקט שלפני הסערה". לאותו קיו היה, לכאורה, ידע פנימי מתוך זרועות המודיעין של ארה"ב. לפי פרסומיו הראשונים של קיו, הנשיא טראמפ נמצא תחת איום פיזי מטעם סוכנויות הביטחון של המדינה, ביניהן ה-CIA, FBI, NSA, וכדומה. קיו החל לפרסם פרטים וקונספירציות שהתגלגלו בין חסידיו, חוללו מהומות, הקימו להן מתנגדים ואויבים, והשאר – היסטוריה.

עם התקרב הבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר השנה, הרעיונות של קבוצת QAnon החלו באחרונה גם להיכנס לפוליטיקה המיינסטרימית האמריקנית. אפילו טראמפ עצמו, הסובל מירידה חדה בסקרי הבוחרים, הפיץ ריטוויטים של חסידי קיואנון. בנוסף, לפי דיווחים שונים, עשרות מועמדים לקונגרס הבא, או חברי קונגרס בהווה ולשעבר, נוטים לקבל את התיאוריות הללו או לפחות את חלקן.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים