מסתמן: משרד הבריאות יחויב בחוק להפעיל את המגן 2.0

הצעת החוק, המחייבת את משרד הבריאות לעשות זאת, אושרה בוועדת החוץ והביטחון, לקראת העלאתה להצבעה במליאת הכנסת ● ההצעה קובעת כי ניתן יהיה להמשיך להסתייע באיכוני השב"כ, אולם מגבילה את תקופת השימוש ואת המידע שהארגון יוכל להשתמש בו

ח"כ צבי האוזר.

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת החליטה אתמול (א') להכניס להצעת החוק שדנה בנושא סעיף המחייב את משרד הבריאות להפעיל את אפליקציית המגן 2.0 לאיתור חולי ונשאי קורונה ואנשים שבאו עמם במגע. כמו כן, הצעת החוק מחייבת את המשרד יחויב את האפליקציה בפלטפורמות השונות ולקדם את השימוש בה בקרב הציבור הרחב. ההצעה טעונה אישור של מליאת הכנסת, וזו תעלה בקרוב לדיון ולהצבעה בקריאות שנייה ושלישית, לאחר עוד דיון שהוועדה מקיימת היום. אם החוק יאושר, משרד הבריאות יחויב להפעיל את האפליקציה שבוע לאחר שהוא יפורסם ברשומות.

הוועדה קבעה כי הטכנולוגיה של משרד הבריאות תהיה ללא עלות, ושימוש בה ייעשה רק מתוך רצונו החופשי והסכמתו של המשתמש. כמו כן, הצעת החוק מחייבת את שר הבריאות, יולי אדלשטיין, לגבש תוכנית לאומית לעידוד השימוש במגן 2.0 ולהקצות את התקציב הדרוש למימושה בתוך שבועיים ממועד פרסום החוק.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, שלח מכתב ליו"ר הוועדה, בו הוא מתחייב לקידום מהיר של היישומון, תוך השקעה של כשמונה מיליון שקלים בקמפיין ציבורי, שיתחלקו כך: כארבעה מיליון יושקעו בקמפיין בערוצי הדיגיטל, כשלושה מיליון בערוצי הטלוויזיה והשאר – בעיתונים וברדיו. קמפיין הדיגיטל צפוי לעלות עוד השבוע, עם התאמה לקהלי יעד שונים. במשרד אמרו כי ייתכן שבהמשך יושקעו בקמפיין סכומי כסף נוספים.

הקואליציה בעד, האופוזיציה נגד

הצעת החוק אושרה ברוב של חמישה מול ארבעה, כאשר חברי הקואליציה (האוזר ועימו הח"כים גדעון סער, שרן השכל, איתן גינזבורג ומיכאל מלכיאלי) תמכו וחברי האופוזיציה (הח"כים אלי אבידר, משה יעלון, יואב סגלוביץ' ומאיר כהן) התנגדו. ההצעה היא תולדה של הצורך באיתור אנשים שבאו במגע עם חולה או נשא קורונה ומחויבים להיכנס לבידוד, והשימוש השנוי במחלוקת באיכוני השב"כ לצורך כך. שורה של מומחים הביעו התנגדות לשימוש באיכונים של שירות הביטחון, בטענה שמדובר בפגיעה לא מידתית בפרטיות, וח"כ צבי האוזר, יו"ר הוועדה, אמר בדיונים קודמים כי עדיף השימוש באפליקציה אזרחית, דוגמת המגן.

אפליקציית המגן. צילום מסך

אפליקציית המגן. צילום מסך

אפליקציית המגן הושקה קצת לאחר פרוץ מגפת הקורונה בישראל. מאז פיתחו במשרד הבריאות את גרסה 2.0 שלה, שכוללת שכלולים לעומת הגרסה הראשונה. האפליקציה מאתרת אנשים שבאו במגע עם חולי או נשאי הקורונה ושולחת להם הודעה שעליהם להיכנס לבידוד. אלא שבניגוד לאיכוני השב"כ, זוהי אפליקציה וולונטרית, שמאפשרת למשתמש לבחור האם להוריד אותה או לא – וכך זה יישאר גם אם וכאשר החוק יתקבל. יצוין כי כדי להשתמש בה יש להתקין בלוטות', אולם ההפעלה תהיה אך ורק בהסכמת בעל הטלפון, שיקבל הודעה שמבקשת ממנו אישור להפיץ את היותו נשא הנגיף לכל אלה שהיו בסביבתו והאפליקציה מותקנת במכשיר שלהם. השוני בין שתי האפליקציות הוא בכך שהמגן 2.0 מבוססת בעיקר על בלוטות' ואילו כלי השב"כ עובדים על מיקומי GPS.

אשר לאיכוני השב"כ, על פי הצעת החוק, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, יביאו לממשלה הצעה להסמכת הארגון לבצע את האיכונים לתקופה שלא תעלה על 21 יום בכל פעם. הממשלה רשאית לאשר את הסמכת השב"כ כדי לסייע למשרד הבריאות בביצוע חקירות אפידמיולוגיות, אם שוכנעה כי קיים צורך מיידי וממשי בכך, בשל חשש להתפשטות רחבת היקף של המחלה. לפי הצעת החוק, צוות שרים מיועד ידווח לממשלה בכל פעם על ממצאיו והמלצותיו האם צריך להמשיך בסיוע של השב"כ, ואם לא – תבטל הממשלה את ההסמכה.

הצעת החוק קובעת את סוגי המידע שאותו רשאי השב"כ לעבד ואת סוגי המידע שאותו הוא רשאי להעביר למשרד הבריאות אודות אדם שאובחן כחולה ואנשים שבאו עמו במגע בקרוב בתקופה של עד שבועיים לפני האבחון. כמו כן, ההצעה קובעת את משך הזמן שבו יישמר המידע בשב"כ ובמשרד הבריאות, ומחייבת את השב"כ ומשרד הבריאות לדווח לוועדת החוץ והביטחון אחת לשבוע על פעילותם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים