כך עזרה השיטה האג'ילית למכבי להתמודד עם הקורונה

אופיר קדוש, סמנכ"ל מערכות מידע של מכבי שירותי בריאות, מספר כיצד אימוץ השיטה האג'ילית סייע - ועדיין מסייע - לקופת החולים הגדולה להתמודד עם המשבר והשלכותיו

אופיר קדוש, עד באחרונה מנמ"ר מכבי שירותי בריאות. צילום: אלעד גוטמן

"משבר הקורונה מיקד את כולנו וחידד את הצורך בעבודה אג'ילית, כדי להפיק את הערך העסקי המרבי, בעיקר על ידי תיעדוף ורידוד תכולות", כך אמר אופיר קדוש, סמנכ"ל מערכות המידע של מכבי שירותי בריאות.

קדוש השתתף בוובינר בריאות דיגיטלית של אנשים ומחשבים, שנערך באחרונה. הוא הסביר בהרצאתו כיצד השיטה האג'ילית במערכות המידע סייעה למכבי לעמוד באתגרים שהוצבו בפניה במהלך המשבר.

בדבריו הוא ציין כי ההחלטה לאמץ את השיטה האג'ילית התקבלה עוד לפני הקורונה. "המוטו שלנו הוא האצת הטרנספורמציה הדיגיטלית באמצעות השיטה האג'ילית", אמר קדוש. "במקום לעשות תכניות שנתיות, עברנו בתחילת השנה לתכניות רבעוניות, כאשר השאיפה היא בכל חודש לדלוור פרויקטים".

ההחלטה הזו התבררה בדיעבד כנכונה, במיוחד לאור משבר הקורונה והשלכותיו. "הבנו כי בחירום, העיקרון הוא ביצוע שינויים במהירות, והשיטה האג'ילית אפשרה לנו לתת מענה לשורה של יישומים ושירותים", הוסיף. בעזרת השיטה הזו, אגף מערכות המידע ביצע 250 פרויקטים בתוך שישה שבועות, כאשר ה-Lead time בחודש הראשון היה ארבעה ימי עבודה. 30% מהמשימות עלו בתוך יום ו-19% – עוד ביום הטלתן.

"תפיסת העולם שלי היא שאגף מערכות המידע צריך להביא ערך מוסף לארגון, שזה אומר להכניס ערך עסקי לכל פרויקט", הסביר קדוש. "יצרנו את המודל של TTV, ששם את הפוקוס על הערך העסקי".

אבל הדבר היותר חשוב, לדבריו, הוא היכולת ליישם תרבות ארגונית מותאמת. "יצרנו מודל של שיתוף פעולה עם הלקוחות, במטה ובמחוזות, שהתברר כפורה ביותר, ונתנו קשב ניהולי לעובדים באגף. האג'ייל היה צריך להיעשות תוך כדי עבודה מריחוק וחיבור משתמשי קצה מרחוק".

קדוש נתן כמה דוגמאות לתוצרים של האג'ייל במכבי, בהם ביקור טלפוני של המטופל וקשר אתו ב-וידיאו.

קליטת תוצאות בדיקות הקורונה – בעזרת רובוטים

נושא נוסף שעליו דיבר קדוש הוא קליטת תוצאות בדיקות הקורונה. "היינו קופת החולים הראשונה שביצעה בדיקות קורונה ועשינו זאת תוך שלושה ימים מיום ההחלטה שהבדיקות יבוצעו גם בקופות החולים", אמר קדוש. "יש פה אקו-סיסטם גדול, כי חלק מהבדיקות הגיעו ממקורות שונים, והקליטה נעשית בעזרת רובוטים. הוספנו רבדי בקרה, ובסוף התוצאות נקלטות ומסופקות ללקוחות בדרך שהם רגילים לקבל תוצאות של בדיקות".

מאחר שמרבית החולים בקורונה "אושפזו" בקהילה, מכבי יצרה מעין בית חולים וירטואלי שבאופן טבעי, אגף מערכות המידע היה מעורב בהקמתו. "עשינו זאת בצורה מדורגת, בתוך חודש וחצי, עם גרסאות שונות", ציין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים