העוזרים הקוליים תומכים במחאת "חיי השחורים חשובים"

אלקסה של אמזון, סירי של אפל וה-Assistant של גוגל - עוזרים קוליים חכמים שמשרתים כיום המוני משתמשים בכל רחבי העולם - קיבלו עדכון לתמוך במחאה נגד גזענות, קיפוח על רקע גזעי ובהתקוממות העממית הנרחבת נגד אלימות משטרתית כלפי שחורים

קורטנה הובסה על ידיהם. עוזרים קוליים בניידים וברמקולים. צילום אילוסטרציה: BigStock

אם תפנו אל אלקסה שלכם, זו ה"חיה" בתוך רמקול אקו של אמזון, או לסירי ב-iPhone ובשאר מוצרי אפל, כמו גם ל-Google Assistant המשרת את לקוחות גוגל, ותשאלו אותם "האם חיי השחורים חשובים?" תזכו בתגובה חיובית, התומכת במאבק העולמי המתרחב והנחרץ.

העוזרים הקוליים מבוססי הבינה החכמה – שבעבר היו כבר מקרים רבים בהם הסתבכו בהתבטאויות מאוד לא פוליטיקלי קורקטיות – כולם זכו ככל הנראה בעדכון ברוח הזמן. הדברים מגיעים על רקע מחאת הענק עקב חניקתו למוות של ג'ורג' פלויד על ידי שוטר במיניאפוליס, ארה"ב. החברות הענקיות שעומדות מאחורי הטכנולוגיה המגבה את העוזרים מבטאות את תמיכתן בתנועת Black Lives Matter, ואלו עודכנו כך שיוכלו לענות על השאלה בלי לבטא גזענות בתגובותיהם. 

זהו, לפי הדיווחים, שינוי אחרון שעשו חברות הטכנולוגיה, גם לשם סולידריות עם המחאה, וגם כדי להסב את תשומת הלב לנושא שהביא להפגנות נרחבות ברחבי ארה"ב (ובמקומות אחרים אחרים), בעקבות מותו של פלויד.

"חיי השחורים חשובים", כרזת מחאה עולמית כנגד גזענות. אילוסטרציה: BigStock

"חיי השחורים חשובים", כרזת מחאה עולמית כנגד גזענות. אילוסטרציה: BigStock

הזמנים – הם משתנים

לשינוי במענה שמו לב רבים, שמיהרו לדווח עליו ברשתות החברתיות. למשל, בטיקטוק הפופולרית פרסמו המשתמשים סרטונים של עצמם שואלים עוזרים חכמים "האם חיים שחורים חשובים?", ואת התשובות שניתנו להם. גם בטוויטר נצפו צילומי מסך וציטוטים של העוזרות והעוזרים הווירטואליים, בתוך שרבים מבטאים שמחה על עדכון התוכנה שבצעו הענקיות ועל ההכרה שלהן בתנועת Black Lives Matter.

לפי הדיווחים, העוזר של גוגל, אלקסה וסירי לא רק נותנים מענה לשאלות אלה – הם גם מפנים משתמשים לקבל מידע מאתר התנועה ומציעים לבעליהם ללמוד יותר על הנושא על ידי ביקור ב-BlackLivesMatter.com. בנוסף הם מסבירים למשתמשים מספר עובדות, למשל, שהביטוי "כל החיים חשובים" (all lives matter) משמש לביקורת על מחאות השחורים, כמו בא לרמוז שאין צורך לייחס מיוחד ומפלה לטובה לשחורים.

עוזרים וירטואליים מסוגלים לענות על שאלות רבות, אינפורמטיביות וסתם כחלק משיחת חולין, וזו הפכה למעשה לאחת מחוזקות המכירה שלהם, יחד עם היכולת לפעול כמרכז בקרה עבור מגוון מכשירים ומוצרים ביתיים חכמים אחרים. עם זאת, כאמור, לעתים קרובות הם "מסתבכים" במענה שהם נותנים לשאלות מסוימות, ולעיתים אף יכולים לספק תשובות מנוגדות לחלוטין זו לזו לאותה שאלה בניסוח שונה.

החברות הענקיות מכירות היטב את הרגישות סביב תשובותיהם של העוזרים והעוזרות ומשתדלות במיוחד שלא ליפול במלכודת הזו. כך למשל, בקיץ שעבר נחשף כי סירי של אפל מתחמקת משאלות אודות פמיניזם. מסמכים שדלפו והתפרסמו בגרדיאן הבריטי הצביעו על האופן שבו העוזרת הקולית של הענקית מקופרטינו תוכנתה לטפל ב"נושאים רגישים", כגון פמיניזם, כשהמוטו הוא "להסיט את הנושא" ו"לא לעסוק בסוגיה".

אלא שכעת הדברים משתנים. בעוד שהתשובות לשאלת 'האם חיי שחורים חשובים?' אינן אולי זהות בניסוחן, כל העוזרים הקוליים מסכימים באופן כללי על דבר אחד – גזענות אינה מקובלת בבית ספרם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים