הסוף של WeWork? סופטבנק חוזר בו מההשקעה

הבנק לא ישקיע שלושה מיליארד דולר נוספים בחברה – מה שמעמיד אותה בקשיים תזרימיים בולטים ואולי לפני קריסה ● בסופטבנק טוענים שהסיבה לכך היא ש-WeWork לא קיימה התחייבויות, אולם נראה שגם כאן, משבר הקורונה נתת את אותותיו

אדם נוימן, מייסד WeWork.

WeWork – הסוף? הבנק היפני סופטבנק, שהוא בעל המניות העיקרי בחברת חללי העבודה השיתופיים של אדם נוימן, הודיע הבוקר (ה') רשמית כי הוא חוזר בו מהסכמתו לקחת חלק בתכנית ההבראה שלה ולהשקיע בה שלושה מיליארד דולר. דיווחים על הכוונה של סופטבנק לסגת בו פורסמו לפני כשבועיים.

אחרי הכישלון של הנפקתה, WeWork עמדה על סף פשיטת רגל וכדי להציל את החברה, קבוצת סופטבנק הזרימה כסף כחלק מתכנית הבראה, שבמסגרתה החברה תוכל לחזור לרווחיות בתוך כמה שנים בודדות. הזרמת הכספים הייתה אמורה להתבצע בעיקר באמצעות רכישת מניות של WeWork. הבנק היה אמור לרכוש שליש ממניות אלה, בסך של קרוב למיליארד דולר. עכשיו התכנית כנראה נגנזה ועתידה של WeWork לא ברור.

היועץ המשפטי של הבנק, עו"ד רוב טאוסנד, שהוציא את ההודעה, אמר לשאלת כתבים בהונג קונג כי "באוקטובר של השנה שעברה הסכמנו לרכוש מניות מייסדים של WeWork בסך כולל של כ-975 מיליון דולר, מותנה בעמידה בתנאים מסוימים, ואלה לא קוימו. התנאים הללו כללו, בין השאר, קבלת אישורים במסגרת התקנות לתחרות בלתי הוגנת של ארצות הברית ופתרון, או לפחות התקדמות בפתרון, של כמה סוגיות משפטיות שעומדות כנגד החברה".

אלה הסיבות הרשמיות, אך גורמים יודעי דבר אמרו שהסיבה האמיתית להחלטה של סופטבנק היא השפעת משבר הקורונה. בעקבות המצב, מדינות רבות נמצאות בהסגר ועסקים רבים שהשכירו שטחים ב-WeWork על בסיס קצר טווח מבטלים חוזים, אולם החברה שוכרת מבנים שלמים על בסיס ארוך טווח וצריכה לשלם את שכר הדירה במלואו, גם כשהחברות שוכרות המשנה יוצאות מהחוזים ולא משלמות.

משמעות ההחלטה של סופטבנק היא משבר תזרימי קשה ל-WeWork ובמצבה הכספי של החברה, זאת בעיה גדולה מאוד. אך לא רק WeWork בבעיה, גם סופטבנק נמצאת במצב לא קל ומחפשת לצמצם נזקים, במיוחד בימים קשים אלה.

יותר מ-14 מיליארד דולר שירדו לטמיון

קבוצת סופטבנק היא בעלת המניות הגדולה ב-WeWork וכבר השקיעה בחברה 14.25 מיליארד דולר, מתוכם 5.45 מיליארד מאז כישלון ההנפקה שלה באוקטובר. במידה ש-WeWork תיפול, מדובר בכסף של סופטבנק שירד לטמיון. זאת ועוד, משבר הקורונה פוגע גם בסטארט-אפים הרבים שנתמכים כספית על ידי הבנק, באמצעות קרן ויז'ן שלו, שבה הוא השקיע 100 מיליארד דולר.

מסאיושי סאן, הבעלים של סופטבנק, עלול לשלם ביוקר בגלל האמון שנתן בנוימן, מייסד WeWork, שעד שנאלץ בספטמבר האחרון להודיע על פרישתו היה מנכ"ל החברה. אך נוימן, שמצנח הזהב שקיבל עורר שערורייה, כבר מחוץ לסיפור, ואילו סאן עוד תקוע עמוק עמוק בביצה העסקית ששמה WeWork.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים