התרבות הארגונית החדשה של ניהול נתונים ואנליטיקה

חברת BARC, המבצעת מחקרים בתחום ה-BI, פרסמה סקר אודות מגמות עיקריות בתחום ● שתי המגמות העיקריות: ניהול איכות נתונים ברמה גבוהה ומחקר - משמע אנליטיקה של נתונים קיימים כדי להציף מהם ערך עסקי גדול יותר ומועיל יותר לארגון

יותר נתונים, ניתוחם ומודיעין = יותר סיכוי להצלחה מול הקורונה. אילוסטרציה: BigStock

שנת 2020 מסתמנת כשנת מפנה במגמות של ה-BI המסורתי. למעשה, המושג הזה במשמעותו הבסיסית כבר אינו רלוונטי. הצורך בשימוש בנתונים בתהליכים עסקיים קיים כמעט בכל תחום. ארגונים נמצאים בעיצומם של שינויים עמוקים רבים: כמות הנתונים הזמינים ומהירות הפקת הנתונים החדשים גדלה מאוד במשך שנים, והמודלים העסקיים, כמו גם שיפורי תהליכים, מסתמכים יותר ויותר על נתונים ואנליטיקה.

על רקע זה מתעורר אתגר מרכזי: שימוש יעיל ובו-זמני בנתונים המתמודד עם צרכים קריטיים, והוא מציב בפני מנהלי הארגונים את המשוואה הבלתי ניתנת לערעור – ככל שאיכות הנתונים טובה יותר, כך גדלה יכולת הביצועים של החברה בהתמודדות בזירות תחרותיות.

חברת המחקר גרטנר אומרת כי ארגונים בכל ענף מפעילים נתונים ואנליטיקה כנשק תחרותי, והמידע הוא מאיץ תפעולי וזרז חדשנות. המלכה הבלתי מעורערת היא ללא ספק הבינה המלאכותית, והיא יוצרת, לדעת גרטנר, תרבות חדשה של ניהול נתונים ואנליטיקה. כבר לא מדובר בדו"חות ובאקסלים חכמים, אלא בתרבות ארגונית חדשה שמבוססת על תהליכי תכנון חכמים, המאיצים את הצורך ביצירתיות שנועדה לסייע לשרוד ולשגשג בו-זמנית. בנוסף, בשנה שעברה נכנס אלמנט נוסף שהאיץ את מהפכת האנליטיקה וה-BI: ה-GDPR.

גם חברת המחקר BARC, המבצעת מחקרים בתחום ה-BI, פרסמה את המגמות העיקריות בתחום בעקבות סקר מקיף שערכה בקרב כ-3,000 יועצים וספקים. שתי המגמות העיקריות שמשתתפי הסקר העידו עליהן הן ניהול איכות נתונים ברמה גבוהה, ומחקר – אנליטיקה של נתונים קיימים כדי להציף מהם ערך עסקי גדול יותר ומועיל יותר לארגון. מגמות נוספות: BI בשירות עצמי, וממשל נתונים מורחב.

עורכי המחקר סבורים כי התוצאות מלמדות על כך שארגונים מודעים לרלוונטיות של נתונים באיכות גבוהה. הם לא רוצים לשקוע בים של מידע שרובו לא מביא להם ערך מוסף, אלא למצוא דרכים למצות את הנתונים באופן פעיל, כדי לשפר את החלטותיהם העסקיות. מגמות אלו נתמכות על מודרניזציה של מחסני נתונים, שלא נעלמו, אבל הם מדורגים במקום השביעי השנה בטבלה.

סממן נוסף למהפך שחל בתחום זה הוא ירידת קרנו של ה-BI בעולם המובייל. אחת הסיבות, יש לשער, היא העובדה שזה הפך לכלי שימושי בסיסי בכל מערכת מובייל, ואין הרבה חידושים בו. ולכן השנה הטרנד הזה ירד מהמקום ה-12 בשנה שעברה למקום ה-15. 

הטרנדים האלו ואחרים יעמדו במרכז הועידה השנתית DATA ANALYTICS של אנשים ומחשבים שתתקיים ב-12.5.2020.

ברב שיח במתכונת שולחן עגול שערכנו לקראת הוועידה, בהשתתפות מרצי הוועידה, אמר אמיר רסקין, יועץ בנושאי אנליטיקה, בתחילת הדיון כי אנחנו עומדים בפתחו של הגל השלישי של עולם האנליטיקה, והוא הצורך בשימוש במידע של העסק בזמן אמת. לדבריו, הגל הראשון, היה סידור המידע והבטחת הזמינות שלו. הגל השני כבר דיבר על פעולות של אוטומצי עסקית בעזרת כלי BI חכמים, והגל השלישי כבר מגיע אל שלב התכנון, כדי שהתוצאה תהיה תהליכי עבודה אדפטיביים.

אתגר חשוב לספקים

אחד החסמים שלכאורה מנעו את התפתחות המגמה: יישום כלי דטה אנליטיקה שייתרו מקצועות ובעלי תפקידים שונים – עיקר החשש משילוב תהליכי RPA ובוטים. ארגונים הבינו שהבוטים לא מאיימים על אף עובד, אלא במקרים רבים מעצימים אותו, מבצעים במקומו תהליכים ידניים סיזיפיים, והעובד משודרג לתפקידים עם עשייה הרבה יותר משמעותית.

הרווח הוא גם של המעסיק, שמייעל תהליכים, משפר שירות וכן מרוויח מהעצמת העובד עצמו. המשתמשים מקבלים אחריות על שימוש ומיצוי נכון של מידע עסקי.

המציאות הזו מייצרת אתגר חשוב גם לספקי הכלים והשירותים. השינוי הבולט הוא שקהל היעד התרחב. אם פעם הם עבדו רק עם אנשי ה-IT, הרי שכיום הם עובדים גם עם מנהלי העסקים, וגם עם המשתמשים, שרוצים לראות את התמונה כולה.

הוכחה אחת לשינויים שעולם המידע עובר היא דווקא בשירות הממשלתי. במשרד התחבורה למשל, הוקם אגף חדש, אגף תכנון שמופעל כולו על ידי אנליסטים, המנתחים נתונים לצורך תכנון התחבורה הציבורית בישראל, וזו כמובן רק דוגמה אחת שתוצג בכנס.

משתתפי הכנס גם יוכלו לעמוד מקרוב על הפתרונות של חברות חדשות וצעירות, במסגרת תחרות סטארט-אפים. התחרות תפגיש בין יזמים הנמצאים בשלבים הראשונים של פעילותם לבין מנהלי ה-BI, מקבלי נהחלטות, וזו תהיה הזדמנות בעבורם ליצור את החיבורים הראשונים לקראת יציאתם לשוק.

אתם מוזמנים להצטרף. ההרשמה לתחרות בעיצומה. 

שורה תחתונה: עולם האנליטיקה הארגונית משנה את פניו. שנת 2020 תהיה השנה שבה האחריות למיצוי הנתונים והצפת הערך שלהם לתועלת הארגון עוברת למשתמשים, למקבלי ההחלטות. עובדה זו גורמת לחברות להעצים את היכולות של העובדים ולייצר תרבות ארגונית חדשה של מיצוי וניהול נתונים חכם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים