תחקיר: אמזון מזרזת את המשלוחים על חשבון הבטיחות

דו"ח מהשבוע מפרט דוגמאות לכך שאמזון הקריבה ביטחון על חשבון מהירות, בכדי לקדם את יכולות השילוח המהיר שלה, ומדגים כיצד נהגים עשו בחירות מזיקות על מנת להיענות לדרישות החברה, ולעשות זאת במהירות הגדולה ביותר שניתן לא משנה מה התוצאה

לא סתם משלוח. אמזון. צילום: BigStock

בנובמבר האחרון התפרסם דו"ח שכותרתו "מכסות חסרות רחמים באמזון גורמות לנכות העובדים". הממצאים, שפורסמו בכתב העת The Atlantic – מיוזמי המחקר – חשפו נתונים מטרידים בעניין הזנחת ביטחון העובדים במחסנים של ענקית הקמעונאות אמזון, ממש לפתח חגיגות הקניות בלק פריידיי וסייבר מאנדיי. כעת שוב מגיעים דיווחים מתחקיר חדש, של המגזין באזפיד בשיתוף פרופבליקה, ואלו מטרידים לא פחות.

בתחקיר הקודם – שלצורך הכנתו חבר The Atlantic אל Reveal, ושנשען על עדויות עובדי מחסני החברה – הראה כיצד אמזון מתעדפת יעילות על חשבון בריאות ושלום עובדיה, ולעיתים גם על חשבון חייהם. אמזון עושה זאת, כך נטען, תוך צמצום נפח הבעיה, ובדיעבד האשימה את העובדים בפגיעותיהם.

סכנות בטיחות – לא רק לעובדים אלא גם למי שנמצא בדרכים

כעת מסתבר כי המהירות והנוחות הכרוכות באספקה המהירה של המשלוחים על ידי אמזון מגיעות בדרך כלל על חשבון הביטחון, לא רק של העובדים אלא גם של מי שנמצא בדרכים – נהגי אמזון, רוכבי אופניים ואופנועים ונהגי הרכבים האחרים, כמו גם הולכי רגל – כך ניתן להתרשם מהדו"ח של BuzzFeed Information ו-ProPublica, שהתבסס על מסמכים פנימיים של החברה.

עוד יותר מבימי הקניות הענקיים של נובמבר, ככל שמתקרבים אל חג המולד, המשלוחים של אמזון מתרבים, ואלו צריכים להגיע ומהר לכל רחבי ארה"ב, משמע שעל אמזון לשנע את המתנות והתשורות לאנשים בזמן ובזריזות. בשנים החולפות התוצאה של החיפזון והבהילות, כמו גם של העומסים הללו, הייתה לעיתים קטלנית. במקרה הטוב היא "רק" הסבה פגיעות פיזיות קשות.

בשנים הקודמות אמזון, המשלחת מיליוני חבילות מדי יום לבתים ועסקים ברחבי אמריקה, הייתה מעורבת בשורה של תאונות קטלניות, בהן נכללו כלי רכב שהובילו את המשלוחים שלה. לצורך שיפור הבטיחות, היא השיקה תכנית מיוחדת שאותה הגדירה כ"ההזדמנות הגדולה ביותר של אמזון". חלק מרכזי מהתכנית היה קורס בן חמישה ימים, אשר יכשיר נהגים חדשים לעלייתם לכביש ויערך בפיקוח של ארגון חיצוני אשר לו ארבעה עשורים של ניסיון בהכשרת נהגים. אבל מסיבות שונות הדברים פשוט התמוססו.

לפי התחקיר, משאיות וטנדרים ממותגים של אמזון הם שמעבירים את מרבית הפריטים הללו – יותר מאשר החברה מסתייעת בשירותי חברות שילוח מקצועיות כמו UPS או בשירות הדואר ארצות הברית.

הדברים הם תולדה מכך שאמזון עשתה בשנה האחרונה מאמץ מרוכז לפתח את יכולות האספקה שלה, ושכעת היא כבר מספקת יותר ממחצית החבילות האישיות שלה בעצמה.

הדו"ח החדש שהתפרסם השבוע מפרט כמה דוגמאות לכך שאמזון הקריבה את הביטחון על חשבון המהירות, בכדי לקדם את יכולות השילוח המהיר שלה, ומדגים את האופן שבו נהגים עשו בחירות מזיקות על מנת להיענות לדרישות של החברה, ולעשות זאת במהירות הגדולה ביותר שניתן.

בדיווח על התחקיר מסופר למשל כי בשנת 2013, בתחילת עבודתה של אמזון בבניית רשת האספקה שלה, הועלתה הצעה לשפר את אבטחת הנהגים על ידי מתן הפסקות ופרק זמן ארוך יותר למנוחה – כמו גם להגבלת מכסת החבילות פר-מסלול. מהלך כזה יכול היה להוסיף סכום מוערך של 4 סנט לעלות הטיפול בכל חבילה, אם היה מתקבל. אבל לפי הדיווח, הרעיון נפסל והוגדר כ"זבל" על ידי דייב קלארק, מי שמכהן כיום כסגן נשיא בכיר לתחום התפעול של החברה.

עוד נחשף שהנהגים תלויים באפליקציה המכונה "ארנב" (Rabbit), שמיידעת אותם אילו חבילות יש לשלוח ואודות המקום אליו הן אמורות להישלח. מודל מוקדם של אפליקציה זו נתן ככל הנראה הוראות גרועות מאוד, ניווט נהגים לנתיבים מזיקים, וכמה נהגים חשו נתונים בלחץ זמנים כה גדול, עד שלא עשו הפסקות לארוחות והיו משתינים לתוך בקבוקים.

אמזון אמרה לבאזפיד ופרופבליקה שהיא ביצעה יותר מ-500 התאמות לאפליקציה בשנה האחרונה, מה שמעיד על כך שהיה מה לתקן ביישום – והרבה. אפשר להעז ולנחש כי הבעיות הללו הניבו גם אי נוחות ומצבי דחק לנהגים, וכן סכנה לביטחונם ולביטחון יתר הנמצאים על הכבישים ובסביבתם.

היערכות בנוגע לביטחון – האם היא פרופורציונלית? 

בגדול ניתן לומר שלאמזון יש בהחלט תכניות אבטחה, אולם אלו מעורפלות, ולא ברור עד כמה הן מותאמות להיקף פועלה – החברה אמרה כי סיפקה בארה"ב בשנה שעברה למעלה ממיליון שעות של הדרכות בטיחות לעובדיה ולקבלני המשלוחים בשירותה, אם כי היא לא אמרה כמה אנשים בכוח העבודה העצום שלה – שמונה יותר מ-250,000 עובדים בארה"ב לבדה – קיבלו הכשרה שכזו.

עוד לטענת הענקית, בשנה שעברה היא ביצעה "פרויקטים לשיפור הבטיחות" בהיקף של 55 מיליון דולר, שהיוו כ-0.2% מ-27.7 מיליארד הדולרים שאמזון הוציאה על כלל המשלוחים שלה ב-2018.

הדיווח על התחקיר החדש כלל גם את סיפורה הטרגי של אחת מנפגעות המשלוחים של אמזון – ג'וי קובי. קובי הצטרפה לשורות החברה ב-1996 והייתה סמנכ"לית הכספים הראשון של הענקית. היא עזבה ב-2000 אבל לצערה הקשר הגורלי שלה עם אמזון המשיך – ב-2013, בהיותה בת 50, ואן של חבילות בשירות הענקית מסיאטל פגע בה כשרכבה על אופניה – והרג אותה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים