ניסוי שבוע העבודה המקוצר של מיקרוסופט – הצלחה מסחררת או לא?

מיקרוסופט יפן פרסמה לאחרונה כי ניסוי שבו צמצמה את ימי העבודה בשבוע לארבעה העלה הפריון ב-40%, משמע - נחל הצלחה גדולה ● לד"ר בן בולמש מהמכון הטכנולוגי חולון HIT יש הרהורים על כך

13/11/2019 16:36
ד"ר בן בולמש. צילום: אור זהבי

ניסוי שבוע העבודה המקוצר של מיקרוסופט הוא שיעור חשוב לכולנו. לא, אני לא מתכוון לכך שארגונים צריכים לרוץ ולאמץ את המודל של מיקרוסופט לאור "ההצלחה המסחררת" שלו. להיפך. אני מתכוון לכך שארגונים הם מקור רע, אפילו רע מאוד, לאינפורמציה.

הרברט סיימון צדק כשטען לפני שנים רבות שחוקרים, אנשי אקדמיה, לא ארגונים, צריכים להיות בחזית הידע הניהולי. כל סטודנט למנהל עסקים שלמד שיטות ניהול ופסיכולוגיה ארגונית מבין שלא צריך להתרשם מהמספרים שהציגה מיקרוסופט. יתכן שפרטים שוליים, כגון קבוצת ביקורת ואפקט הות'ורן, זרים למיקרוסופט, אך לא לשומרי הסף של הידע.

אז מה כן ניתן לקחת מהפרסום של מיקרוסופט? ניתן ללמוד שלארגונים אין אתיקה. לא אתיקה נמוכה ולא אתיקה גבוהה. המושג אתיקה פשוט לא רלוונטי בעולם העסקי. זוכה פרס נובל מילטון פרידמן הסביר לנו את זה, ואנחנו מסרבים להפנים זאת בטענות כאלו ואחרות.

אסביר למה אני טוען זאת. ראשית, הטיימינג. חברת מיקרוסופט, שחוותה לא מעט תסבוכות משפטיות בעברה, רואה מול עיניה את חברות הטכנולוגיה הגדולות בתסבוכות משפטיות בינלאומיות, שפוגעות בתדמית חברות אלו בפרט ובתדמית ענקיות התוכנה בכלל. מיקרוסופט מבינה שדעת הקהל היא קריטית, ולכן ייתכן מאוד שהחברה מבקשת להצטייר כחברה הומאנית, שמעוניינת להיטיב עם עובדיה באמצעות פרסום ניסוי שבוע העבודה המקוצר.

מדובר בניהול פרואקטיבי אינטליגנטי של הסביבה הארגונית. לא יותר מזה. אני לא רואה הסבר אחר לפרסומים הנרחבים של הניסוי של החברה – למה עכשיו ולמה בכלל. גם אם נניח שהתוצאות היו בעלות תקפות מחקרית, האם יש לחברה אינטרס לשתף את התוצאות עם הציבור? עם החברות המתחרות? אני בספק.

מיקרוסופט

מיקרוסופט

הסיבה השנייה לכך לבעייתיות האתית היא העמקת אי השוויון החברתי. עם השנים הורגלנו לכך שחברות הטכנולוגיה מספקות לעובדים לא רק שכר גבוה במיוחד, אלא גם שירותי בריאות איכותיים יותר, שירותי חינוך לילדים, תנאי עבודה טובים יותר, וכן סטטוס חברתי גבוה. בעוד שמוסרית לא לגמרי ברור כיצד אנחנו כחברה מוכנים לקבל מצב הולך וגובר בו אזרחים מסוימים מקבלים שירותי בריאות וחינוך בסבסוד ארגונים פרטיים, מיקרוסופט הולכת צעד קדימה ומעניקה לעובדים שלה משאב נוסף, שלאזרח הפשוט יש פחות ופחות גישה אליו – זמן.

בישראל, חוק חינוך חובה, בריאות ציבורית, וכן יום המנוחה הקבוע בחוק הן דוגמאות מובהקות לכך שיש עניין ציבורי לאפשר לכל אזרח ואזרח גישה למשאבים אנושיים בסיסיים, ללא הבדלי דת, גזע, מין, או יכולת כלכלית. תארו לכם אם השפל החברתי החדש שיכול להיווצר, כאשר אנשים מסוימים יזכו לעבוד יום אחד פחות, ואחרים לא. מיקרוסופט.

לסיכום, אל נא לנו ללכת אחר מצגי שווא של בעלי עניין שונים. בעידן המודרני עלינו להיות מפוקחים וביקורתיים יותר מתמיד.

הכותב הוא חבר סגל בפקולטה לניהול טכנולוגיה במכון הטכנולוגי חולון HIT

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אירית אברמוב

    מאמר חכם עם ראיה חברתית נכונה. אהבתי

אירועים קרובים