ג'ק מא רוצה לטפח חינוך חדש, שיתאים לעידן ה-AI

הוא פרש מהחברה שייסד, עליבאבא הסינית העצמתית, רק לפני כחודש, אבל למיליארדר יש כבר תכניות גדולות לעתיד ● בנוסף הוא חשף את המידע המדהים: הקמעונאית שנטש מתמודדת עם כ-300 מיליון ניסיונות פריצה מדי יום

לאן הוא נעלם? ג'ק מא, מייסד ויו"ר עליבאבא הפורש. צילום: ממשלת רוסיה, www.kremlin.ru

מייסד עליבאבא, ג'ק מא – שפרש ביום הולדתו ה-55 שחל ב-10 בספטמבר מהענקית הסינית שהקים – סיפר כעת כי אין בכוונתו לשבת בלא מעש, וזאת למרות שהוא האיש העשיר בסין כיום. המשימה הגדולה ביותר שלו בעתיד הקרוב, עדכן המליארדר, תהיה לבחון דרכים כיצד ניתן לשנות את אופן החינוך, כך שיתאים לרוח התקופה, ובנוסף בכוונתו להעצים יזמים צעירים באפריקה, בתפקידו כמייסד קרן ג'ק מא.

ג'ק מא כשנפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. צילום: חיים צח, לע"מ

ג'ק מא כשנפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. צילום: חיים צח, לע"מ

מא שוחח עם סטיב פורבס, היו"ר והעורך הראשי של פורבס מדיה, בכנס המנכ"לים העולמי של פורבס לשנת 2019, שהתקיים במלון שנגרילה בסינגפור השבוע (ג'). Transcending the Turbulence הוא אירוע יוקרתי שנתי בו נוכחים כ-400 מנכ"לים, טייקונים, יזמים, משקיעים ומובילי דעה עולמיים, שאמורים לדון בהלכו בסוגיות מרכזיות הנוגעות לדאגה עולמית ובניית שותפויות חדשות. באירוע של השנה הוענק למא פרס מפעל חיים על שם מלקולם ס. פורבס.

מא, שעזב רשמית באירוע בומבסטי את תפקידו כיו"ר קבוצת עליבאבא, העביר את התפקיד למנכ"ל החברה, דניאל ז'אנג, וכעת, כשהוא פנוי לעסוק בנושאים אחרים, ולא בעסקי הקמעונאית העצמתית שייסד. איל העסקים, שהיה בכלל מורה בעברו, אמר שהוא רוצה להשקיע את הזמן והאנרגיה שלו שוב בחינוך, כמו גם בפילנתרופיה ובהגנת הסביבה.

מה לקומוניסט ולחשיבה ביקורתית ועצמאית?

מא סיפר בשיחה כי בחמש השנים האחרונות עבד עם מורים מהאזורים הנידחים והכפריים של הרפובליקה העממית של סין על מספר רעיונות חינוכיים שברצונו לבחון כיצד ליישם ולהרחיב. 

הוא אמר כי מערכת החינוך הנוכחית עדיין מחזקת את סגנון החינוך הישן והתעשייתי, בו ילדים מקבלים את הידע בכיתה באופן פסיבי. במקום זאת, המציאות היא שילדים צעירים רבים מקבלים את הידע שלהם דרך האינטרנט, בעוד שלמידת מכונה ובינה מלאכותית יכולים לעבד את המידע, לשנן ולחשב מהר יותר ויותר טוב מבני האנוש.

לדבריו, על מנת לשרוד בתקופת ה-AI, ניתן לעשות הרבה יותר כדי לשפר את החינוך ולשנות את הסגנון והדרך בהם נלמד התוכן, לאפשר לילדים להיות חושבים ועצמאיים, כמו גם ביקורתיים לצד חדשניים ויצירתיים. "לעולם לא מחכימים בכיתה. חוכמה אתה לומד רק דרך חיים קשים. בכיתה אתה לומד רק על ידע, אבל החיים הם לחוות דברים", כך אמר מא, שהוסיף והבטיח כי ישקיע את השנה הבאה בחשיבה מעמיקה על חינוך והאלטרנטיבות לו, כמו גם יבקר במדינות ובבתי ספר נוספים כדי ללמוד את המודלים החינוכיים השונים שכבר נמצאים בפעולה.

מעט מוזר לשמוע על חשיבה עצמאית ויצירתיות מ-מא, שהוא חבר במפלגה הקומוניסטית של סין, אבל אולי ניתן היה להבין יותר את כוונתו כשהרחיב על חזונו ואמר כי מעבר לנושאים כמו מתמטיקה ופיזיקה, נושאים אחרים כגון מוזיקה, ציור, ריקוד וספורט חשובים לא פחות, מכיוון שהם מלמדים אנשים להיות אמנים וכן להשתמש בלב ובדמיון שלהם. "זהו הידע האנושי ואני רוצה שאנשים רבים יעשו יותר דברים בעזרתו", הצהיר מא.

מא גם סיפר לבן שיחו על תכניותיו לעבוד עם יזמי טכנולוגיה צעירים באפריקה הנחשלת, והוסיף והבהיר כי עם כניסת העולם לעידן חדש של שינוי, הדבר החשוב ביותר הוא לעבוד עם צעירים, שכן הם מייצגים את העתיד. "כשאתה עובד עם רוב האנשים המצליחים, הם מדברים רק על אתמול", אמר מא לפורבס.

עליבאבא – טרם הפסידה "סנט אחד" להאקרים

עליבאבא

עליבאבא

בתייחסות למורשת ולחזון שהשאיר אחריו בעליבאבא, אמר מא שאלו מתבטאים בעיקר ברוח היזמות והיצירה ובאמונה שהטכנולוגיה תעניק לאנשים עתיד טוב יותר. "אנחנו תמיד חושבים מה אנחנו יכולים לעשות כדי לפתור את הבעיות החברתיות, במקום להתלונן. זה המסע. אני נהנה מאוד כשרואים איך חייהם של מיליונים השתנו".

אחד הדברים המדהימים שעליהם סיפר מא בשיחה, ושמבהיר עד כמה החברה שיצר מאפס היא "מפלצת" עצומת ממדים כיום, הוא ש-Alibaba Group היא היעד של מאות מיליוני ניסיונות להתקפות סייבר מדי יום. מא אמר כי הוא "גאה" שלמרות היקפי ניסיונות פשיעת הסייבר שהיא חווה, זרוע התשלומים של הקבוצה – שלה קרוב למיליארד משתמשים ושמעבדת עסקאות בשווי 50 מיליארד דולר פר יום – טרם הפסידה "סנט אחד" להאקרים.

"בקבוצת עליבאבא, יש לנו מעל 300 מיליון ניסיונות פריצה ביום. כל יום. אבל אנחנו מתמודדים עם זה. אין לנו אפילו בעיה אחת", ציין מא בכנס מנכ"ל פורבס העולמי בסינגפור.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים