הראל טכנולוגיות תבעה את סמסונג ואלקטיס – היבואנית שלה

תביעת הפיצוי, על סך 1.1 מיליון שקלים, הוגשה נגד סמסונג ואלקטיס - היבואנית שלה, משום שזו התחייבה לספק מדפסות להראל - אך לא עשתה זאת, כי מכרה את חטיבת המדפסות שלה ל-HP ● מכתב התביעה: "במעשיהן או במחדליהן, סמסונג ואלקטיס הפרו הסכמים ביניהן, גרמו להראל להפרת ההסכם בינה לבין מינהל הרכש, הטעו אותה, עוולו כלפיה בעוולות הרשלנות, הפרו חובות חקוקות וגרמו לה לנזקים כבדים"

עובדים ב-NSO נגד פייסבוק. אילוסטרציה: BigStock

הראל טכנולוגיות מבית One1 הגישה לפני ימים אחדים תביעה נגד סמסונג העולמית ונגד אלקטיס, יבואנית סמסונג, על סך 1.1 מיליון שקלים. לטענת הראל, במסגרת מכרז חשכ"ל, סמסונג התחייבה לספק מדפסות להראל – אך לא עשתה זאת, כי היא מכרה את חטיבת המדפסות שלה ל-HP.

את התביעה, שהוגשה לבית משפט השלום בתל אביב, הגישו עורכי הדין שרון לובצקי הס ויניב הולצמן, ממשרד עמית פולק מטלון ושות'.

סמסונג ואלקטיס, נכתב בתביעה, הפרו התחייבות בוטה, עת התנערו לחלוטין מהתחייבותן לספק להראל ציוד שיועד עבור משרדי הממשלה, בהתאם למכרז ממשלתי שבו זכתה. לאחר שניסיונות הראל לקבל פיצוי מהנתבעות בגין הנזקים שנגרמו לה בשל התנהלותן לא נענו – לא נותר לה אלא להגיש את התביעה".

עו"ד שרון לובצקי הס. צילום: אייל טואג

עו"ד שרון לובצקי הס. צילום: אייל טואג

"אלקטיס", נכתב, "הייתה עד לסוף שנת 2017 היבואן הרשמי של מוצרי סמסונג בישראל, ובכלל זה של המדפסות, ובראשה עמד המנכ"ל, אבי אשר. ביוני 2013 פרסם מינהל הרכש באגף החשב הכללי במשרד האוצר מכרז לשנתיים לאספקת מכונות להפקת מסמכים וציוד נוסף, ובכלל זה חומרים מתכלים עבור משרדי הממשלה. מדובר במכרז רחב היקף. לפי תנאי המכרז, הזוכה מתחייבת לתקופת אחריות, אחזקה ושירות למשך שמונה שנים. זvו מכרז גדול בהיקפו הכרוך בהתחייבויות כספיות גדולות. להצעת המתמודדות צורפה הצהרה, שבה היצרן מתחייב אף הוא לתנאי המכרז ומתחייב לתת את מלוא הגיבוי למציע בארץ ולספק חלקי חילוף במהלך כל תקופת המכרז ותקופת ההתקשרות".

"ההתקשרות של הראל עם סמסונג נעשתה באמצעות אלקטיס, היבואן הרשמי של מוצרי סמסונג, ובכלל זה של המדפסות – והשתיים התחייבו לעמוד בתנאי המכרז מול הראל. סמסונג אף התחייבה שבמקרה שהראל תפסיק לשמש מפיץ, יבואן, או מייצג שלה בישראל – היא מתחייבת לתת את מלוא הגיבוי ולספק חלקי חילוף במהלך כל תקופת המכרז ותקופת ההתקשרות. ההתחייבויות הללו היו תנאי סף במכרז. בשלב הסופי של המכרז, התיחור הדינמי, נטלה אלקטיס חלק פעיל, ואשר ישב במשרדי הראל וסייע בגיבוש הצעותיה".

"הראל זכתה באחד הסלים במכרז, וביוני 2014 החלה לספק את המוצרים בהתאם לתנאי המכרז. לקראת סוף 2017 נודע להראל כי סמסונג מכרה את חטיבת המדפסות שלה ל-HP, ואילו אלקטיס הפסיקה לשמש כיבואנים רשמיים של מדפסות סמסונג. כתוצאה מכך, החלו עיכובים משמעותיים באספקת המוצרים, בניגוד להתחייבויות לפי תנאי המכרז. פניות אל סמסונג, באמצעות נציגתה אלקטיס, שהתחייבה באופן אישי כלפי הראל – נדחו, ונמסר לה שעליה לחפש תשובות אצל HP".

עו"ד יניב הולצמן. צילום: אייל טואג

עו"ד יניב הולצמן. צילום: אייל טואג

"סמסונג ואלקטיס התנערו לחלוטין מהתחייבויותיהן לספק להראל את הציוד שמכרז, משל ניתן לכבותן במתג בלא כל תוצאות", נכתב בתביעה, "אלא שגם פנייה ל-HP לא הולידה מענה. HP נטלה את זמנה בידה והציוד שהראל נדרשה לספק עוכב במשך חודשים רבים. כך מצאה עצמה הראל מתרוצצת חסרת אונים בין סמסונג ואלקטיס ובין HP – בלא יכולת לספק את הציוד בהתאם למכרז".

"כצפוי", נכתב, "תוצאות ההתנהלות של סמסונג ואלקטיס לא איחרו לבוא. ביוני 2018 קיבלה הראל מכתב ממינהל הרכש הממשלתי, שבו נמסר לה, כי עקב העובדה שהיא אינה מספקת באופן סדיר ועל פי תנאי המכרז מדפסות, מתכלים והרחבות למדפסות, הרי שמינהל הרכש עומד על מימוש הפיצויים המוסכמים בגין כך – בסך יותר משמונה מיליון שקלים. לפנים משורת הדין, הראל נדרשה לפצות את מינהל הרכש בסך 2.6 מיליון שקלים. לאחר דיונים, הסכום הוקטן ל-400 אלף שקלים. הראל פעלה מול HP לקדם את המצב, התנהלות שהסבה לה נזקים כבדים, כי היא נאלצה להקצות שטחי אחסון לציוד, ולאחר מכן אף לשאת בעלות השינוע וההפצה של המדפסות ללקוחות. עשרות רבות של שעות הושקעו על ידי מנהלי הראל בניסיון לפתור את המשבר החמור שנוצר, ופגיעה במוניטין שלה – בשל התנהלות סמסונג ואלקטיס".

"התנהלותן של סמסנג ואלקטיס לוקה בחוסר תום לב קיצוני, אשר מקומו בזלזול מופגן בהראל ובהתחייבות שנטלה בתנאי במכרז. הראל חשה נבגדת ומרומה על ידיהן, כי הן גרמו לה להפר את תנאי המכרז להם התחייבה".

"במעשיהן או במחדליהן, סמסונג ואלקטיס הפרו הסכמים ביניהן, גרמו להראל להפרת ההסכם בינה לבין מינהל הרכש, הטעו אותה, עוולו כלפיה בעוולות הרשלנות, הפרו חובות חקוקות וגרמו לה לנזקים כבדים. מכירת חטיבת המדפסות ל-HP, אשר גרמה לעיכובים משמעותיים באספקת הציוד, בניגוד להתחייבויות על פי תנאי המכרז, אינה פוטרת את סמסונג מהתחייבויותיה על פי תנאי המכרז. סמסונג גרמה להראל להפר חוזה מחייב בינה לבין מינהל הרכש. סמסונג פעלה בחוסר תום לב, שלא כדין, ולבטח שלא בהתאם לדרך מקובלת, בניגוד לחוק החוזים, עת התנערה לחלוטין מהתחייבויותיה כלפי הראל. אלקטיס הפרה את התחייבויותיה החוזיות כלפי הראל, עת התנערה מהתחייבויותיה כלפיה וחדלה מלספק לה את הציוד".

לאור האמור, הראל תבעה מסמסונג ומאלקטיס פיצויים בסכום של 1.104 מיליון שקלים בצירוף הוצאות המשפט ושכר טרחת עו"ד.

עו"ד לובצקי הס מסרה כי "מדובר בתביעה הנוגעת למכרז ממשלתי רחב היקף בו זכתה התובעת, אשר התחייבה לספק למשרדי הממשלה מדפסות מתוצרת סמסונג. אלא שלאחר כשלוש שנים, סמסונג מכרה את חטיבת המדפסות שלה ל-HP והתנערה לחלוטין מהתחייבויותיה. כתוצאה מכך, ספגה הראל קנסות והפסדים נוספים בגובה מאות אלפי שקלים. מדובר בעניין מהותי, הדן באחריות היצרן לעמוד בתנאי המכרז, וזאת על אף שהזוכה במכרז הינה ספקית בלבד של המוצרים ואינה היצרנית. בתביעה זו מתבקש בית המשפט לצקת תוכן להתחייבות היצרן המצורפת למכרז ולחייב את היצרן – להבדיל מהזוכה במכרז – לעמוד בתנאי המכרז".

טרם הוגש כתב הגנה מטעם הנתבעות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים