איך מצליחים בהטמעת מערכת לניהול רצפת ייצור?

פרויקט הטמעת מערכת MES יכול להיות מסובך, אלא שיש כמה כללים שיכולים לפשט אותו ● עירד דוכס, מנמ''ר קבוצת דוקרט, מסביר איך עושים את זה נכון

עירד דוכס, מנמ"ר קבוצת דוקרט. צילום: יח"צ

"מאז שהטמענו מערכת לניהול רצפת ייצור חדשה, הבאנו לחיסכון של כ-2% מעלויות הייצור בכל שנה, שהם חצי מיליון שקלים", כך אמר עירד דוכס, מנמ"ר קבוצת דוקרט, בראיון לאנשים ומחשבים.

דוקרט מורכבת משתי חברות: דוקרט תעשיית אריזות, שמייצרת אריזות קרטון דופלקס ונמצאת בבעלות קיבוץ כפר מסריק, ודוקרט אוורגרין אריזות, שמייצרת קרטוניות לחלב, מיץ ומשקאות, והיא בבעלות משותפת של דוקרט ואוור גרין פאקג'ינג האמריקנית.

לדברי דוכס, "אנחנו מספקים אריזות לחברות הגדולות בישראל ובעולם בתחומי המזון, החקלאות והפרמצבטיקה, וכן מוצרי אלקטרוניקה, קוסמטיקה ופתרונות לענף ההסעדה. אנחנו שותפים לשלבי פיתוח המוצר, תכנון ועיצוב האריזה – ועד לשלבי האריזה והמילוי באתר הלקוח, כולל תמיכה במערכת הקמה ואריזה אוטומטיות של המוצר".

מערכת ניהול רצפת הייצור (MES) שהוטמעה בדוקרט היא של טרונובייט. דוכס ציין כי מערכות מעין זו "משמשות ככלי ניהולי המאפשר שליטה במערכות הייצור. הן ממלאות את הפער הקיים בין מערכת ה-ERP, הלוגיסטית – לרצפת הייצור, ומקשרות בין שתי שכבות המידע: ה-ERP ומערכות ברצפת הייצור, כגון בקרים מתוכנתים, HMI ו-SCADA, כאלה המשמשות לניהול מעבדה ומערכות נוספות. מערכות ניהול הייצור מאפשרות צפייה במצב הוראות הייצור, סידורן והורדה לייצור. ניתן להציג באמצעותן מדדי ייצור שונים בזמן אמת, וכך מנהלי הייצור והתפעול יכולים להגיב לאירועים שונים באופן מידי. כמו כן, הן מאפשרות לדווח על כל תנועת מלאי המתבצעת תוך כדי תהליך הייצור. אלה מערכות שמעודכנות בכל פעולת שינוע מלאי ברצפה – הן בצורה אוטומטית והן באמצעות אביזרי זיהוי מתקדמים דוגמת קוראי ברקוד ו-RFID. איסוף הנתונים על ידי ה-MES מאפשר ביצוע מלא ופרטני של עקיבות המוצר, Tracing & Tracking, תחקור לאחור של הפעולות שבוצעו, ניתוח האירועים שהתרחשו בעת הייצור, קבלת מידע על כל חומרי הגלם שנצרכו וכן מעקב אחרי נתוני תהליך, כמויות שיוצרו, עצירות מכונה ועוד".

דוכס הסביר כי "בשונה מ-ERP, מערכת MES חייבת להתאים את עצמה ל-DNA הארגוני, ולא ההיפך. כך, הלקוח מקבל מערכת גמישה ודינמית, שלומדת את התהליכים שרצים במפעל ופועלת בהתאם. מתקבלת יכולת לבנות תהליכים מובנים באמצעות ממשק משתמש פשוט ונוח, לפשט את תהליך הייצור, לערוך אותו בקלות וליישמו במהירות. המערכת צריכה להיות נגישה לכל עובדי הייצור, גם אלה שאין להם השכלה טכנולוגית. בנוסף, עליה להציף נקודות בעייתיות בתהליך הייצור והיצרן צריך לתת להן מענה".

"כך", אמר דוכס, "מערכות ניהול הייצור הופכות לכלי רב עוצמה לניתוח ביצועי הייצור והסקת מסקנות לגבי צווארי הבקבוק שלו ודרכים לשיפור יעילותו. הן כוללות כלים שמבטיחים ייצור מוצרים איכותיים, שעומדים בתקני איכות, ומאפשרות בניית תכנית אחזקה שנתית שמתבססת, בין השאר, על המידע שנאסף לגבי מצב הציוד במפעל".

טיפים להצלחה

הוא ציין כי "כדי להצליח בפרויקט הטמעת MES, יש לרתום את הנהלת המפעל לתהליך ולוודא שהיא בשלה לעמוד בתהליך שכולל גם מהמורות. בצוות ההיגוי של הפרויקט יש לשלב את כל המעורבים בתהליכי הייצור. צריך להגדיר את גבולות הגזרה של הפרויקט ואת נקודות הממשק עם המערכות האחרות בארגון. שלב האפיון הוא החשוב ביותר, עליו להתבצע על ידי אנשים בעלי רקע בתהליכי ייצור תעשייתיים. חשוב לשריין זמן הטמעה הגיוני ולא להגיע למצב בו המפעל אינו יכול להכיל את התהליך. כמו כן, חשוב לגלות גמישות תוך כדי התהליך. קריטי לבחור בספק מנוסה, עם צוות מקצועי בעל ניסיון עשיר ביישום מערכות MES".

"כך", סיכם דוכס, "ניתן להפוך את המפעל לחכם, ולהביא אותו ערוך לעידן התעשייה 4.0. בסופו של יום, יחד עם המערכות, האנשים, החיבור ביניהם והמחויבות שלהם להצלחה הם שעושים את הפרויקט למוצלח".

.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ג'ו בן שוהם

    ישנם מפעלים שנאבקים היום כדי לשרוד את התחרות הקשה מבחוץ, וחושבים שפלטפורמת MES היא "פריווילגיה לעשירים" – רציתי לומר לאותם המפעלים שייתכן מאוד שפלטפורמת MES היא קרש ההצלה שלהם, החזר ההשקעה הוא מהיר, והאחוזים שבהם הייצור מתייעל – אלו מספרים מדהימים שיכולים להפוך מפעל יצרני על סף סגירה למפעל מבוסס ומצליח. https://www.contel.co.il/products/mes/plant-sharp/

אירועים קרובים