נפרדנו כך: טינדר מפסיקה את החיבור לחנות האפליקציות של גוגל

מאץ' גרופ - בעלת שירות ההיכרויות המפורסם - למעשה מוחה כנגד העמלה הגבוהה שגוזרת הענקית גוגל בגין התיווך שלה להורדת האפליקציות ולרכישות בתוכן, ומצטרפת אל אפיק גיימז, יצרנית הלהיט פורטנייט, ספויטיפיי ונטפליקס שמציעות את שירותיהן להורדה באופן עצמאי ● האם מדובר במהפכה של ממש?

טינדר - לא בפקיסטן. צילום אילוסטרציה: אסקיי לים, BigStock

מכה משמעותית בכנף של חנות היישומים של גוגל, ה-Play Store, ואולי של חנויות האפליקציות בכלל. החל מסוף השבוע נפרדה אפליקציית ההיכרויות הפופולרית טינדר מהאינטגרציה מול החנות בכל הקשור בהורדה והתקנה בניידים מבוססי מערכת ההפעלה אנדרואיד, כך על פי בלומברג.

עד כה מי שרכש את מנוי הפרימיום של יישום ההיכרויות – התשלום שלו עובד דרך החנות של גוגל. הדבר הקנה לענקית הטכנולוגיה גוגל עמלה גבוהה באחוזים שנגזרו מרווחי מאץ' גרופ – החברה שבבעלותה היישומים מתחום ההיכרויות טינדר וכן OkCupid ו-Match.com. מעכשיו, משתמשי היישום שרוצים להירשם לשירותי Premium יכניסו את פרטי כרטיס האשראי שלהם ישירות לאפליקציה, והענקית ממאונטיין וויו תאבד את ההכנסה הזו שלה.

30 אחוזי עמלה ורווחים נאים בצידם

ה-Play Store של גוגל. אילוסטרציה: BigStock

ה-Play Store של גוגל. אילוסטרציה: BigStock

אפליקציית טינדר ממוקמת כמעט תמיד בעשרת היישומים החינמיים המובילים בחנות Play, והרוויחה 275 מיליון דולר בשנה שעברה. העמלה המקובלת בחנויות בעבור רוב היישומים היא כ-30 אחוזים, אם כי במקרה של יישומים גדולים כמו טינדר, לפעמים יש לחברות המפתחות עסקה מול גוגל ואפל על עמלות מופחתות.

אבל, על אף הפופולריות של טינדר וההכנסה היפה שאיבדה גוגל עקב המהלך, הבעיה המרכזית בעבור ענקית החיפוש, וכן כזו שיכולה בדיעבד להשפיע גם על אפל ועל חנות האפליקציות שלה, היא המגמה שזו מסמלת של התקוממות כנגד ההגמוניה של הענקיות על הצעת היישומים להורדה דרכן, ואז הבעלות המסוימת שלהן גם על הרחבה של משתמשים למנויים בתשלום ועל רכישות בתוך היישומים.

לפי הדיווחים, מאץ' גרופ עושה את המהלך הזה בכדי להתקומם כנגד גוגל על הרווחים הגבוהים שהיא גוזרת ממנה ומהכנסותיה והמחאה שמציעה אפשרות לעקוף את העמלות של חנויות האפליקציות הדומיננטיות של גוגל ושל אפל, ולנתק את חבל הטבור של הצורך הסימביוטי שקיים כיום בין הענקיות אליהם, נראית כמתפשטת.

ענקית התוכן נטפליקס, הייתה החברה האחרונה שלמעשה ניתקה את מערכת היחסים הזו, כשהודיעה בינואר השנה כי לקוחות חדשים לא יוכלו עוד לשלם את דמי המנוי החודשיים שלהם באמצעות iTunes של אפל. במקום זאת, המנויים מופנים מחדש לביצוע תשלומים באתר האינטרנט של נטפליקס.

App Store. צילום: BigStock

App Store. צילום: BigStock צילום: BigStock

להחלטתה הזו של נטפליקס קדמו האירועים הגדולים הבאים: שירות האונליין המצליח ספוטפיי סיים את התמיכה בתשלומי המנויים דרך החנויות הגדולות כבר שנת 2016, והחל את המרידה. לאחריו מי שעוד קמה ועשתה ממש מהלך דומה לזה שמאץ' גרופ מכריזה עליו כעת היא אפיק גיימז – החברה שעומדת מאחורי המשחק הלוהט "פורטניט", שהחליטה באוגוסט 2018 כי גרסת האנדרואיד של המשחק לא תהיה זמינה ב-Google Play והציעה למשתמשים במקום זאת להתקין את המשחק בחינם מאתר האינטרנט של החברה. מאז עברה שנה ולא נראה שהשינוי הזיק או פגע בהצלחת המשחק.

למרבה הפלא, טינדר לא הודיעה כי תשתמש בשיטת המעקף הזו גם ליישום שלה ל-iOS ב-Apple App Store ועדיין לא ברור אם האפליקציה תלך באותו מסלול גם בהצעותיה למכשירי iPhone ו-iPad, בעיקר לנוכח זה שאפל אוסרת על מפתחים ליישם אפשרויות תשלום של צד שלישי, ועקב משפט המתנהל בדיוק בעניין זה באיחוד האירופי, עם תביעה נגד אפל שהוגשה מטעם ספוטיפיי בכדי כדי לערער על מדיניותה זו של הענקית מקופרטינו ועל המונופול שלה להפצת אפליקציות למכשירי iOS.

סביר להניח שגוגל תצטרך לעשות משהו בקרוב בכדי למנוע מאפליקציות המרוויחות הללו מלנטוש את החנות, שאם לא כן, היא עלולה להתחיל לראות עזיבה המונית של שירותי התיווך שלה להורדת יישומי אנדרואיד.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים