פייסבוק: אין פרטיות כי לא הייתה פרטיות?

אורין סניידר, עורך הדין של ענקית הרשתות החברתיות, טען בפני שופט בית המשפט המחוזי של ארה"ב שמי שמפרסם ברשתות חברתיות בציבור לא אמור לצפות כלל לפרטיות ● הדברים נאמרו במטרה לדחוק בשופט לסרב לתובענה ייצוגית בנושא הפרת פרטיות המשתמשים בשערוריית קיימברידג' אנליטיקה

קיימברידג' אנליטיקה

עורך דין מטעם פייסבוק אמר לשופט בבית המשפט האמריקני המחוזי כי הענקית ממאנלו פארק לא הפרה פרטיות של המשתמשים כיוון ש"אין פרטיות" בפייסבוק – או בכל מדיה חברתית אחרת.

עו"ד אורין סניידר השמיע את הדברים בדיון על תובענה ייצוגית נגד רשת המדיה החברתית הגדולה בעולם, שהתקיים בשבוע שעבר (ד'). בית המשפט התבקש להחליט האם התובענה, שמתכוונים להגיש בעלי מניות של החברה, יכולה לצאת אל הפועל. סניידר הגיב לתלונות המרכזיות של המתלוננים כי הנתונים האישיים של משתמשי פייסבוק נוצלו לרעה על ידי חברת המחקר והייעוץ הפוליטי קיימברידג' אנליטיקה.

לפי Engadget, בית המשפט החליט בינתיים כי פייסבוק תצטרך למסור לו הודעות דוא"ל ורשומות הקשורות לאופן שבו טיפלה בשערורייה קיימברידג' אנליטיקה.

בחודש ספטמבר תבעו בעלי המניות את החברה על מנת לקבל מידע בנוגע לדליפה העצומה, ובשימוע של שבוע שעבר צידד השופט במתלוננים וביקש מפייסבוק לשחרר מסמכים רלוונטים לנושא. לדברי סגן הקנצלר ג'וזף סלייטס מבית המשפט המחוזי בדלאוור, לבעלי המניות יש "בסיס אמין" לחשוד שחברי מועצת המנהלים של פייסבוק אולי ביצעו מעשים פסולים. סלייטס אמר שבית המשפט לא הסיק כי היתה התנהגות בלתי הולמת מטעם פייסבוק, אבל ציין שאם בעלי המניות יוכיחו אחרת, הם יוכלו להגיש עוד תביעה בנדון.

"אין כל פגיעה בפרטיות, כי אין פרטיות"

לטענת המתלוננים, פייסבוק הפרה את פרטיות המשתמשים על ידי מתן אפשרות לגורמי צד שלישי לקצור נתונים אישיים של כ-87 מיליון ממשתמשיה. אבל סניידר דרש מבית המשפט לדחות את התביעה בטענה כי משתמשי פייסבוק נתנו לה בעבר את הסכמתם לחלוק את הנתונים שלהם עם צדדים שלישיים.

"אין כל פגיעה בפרטיות, כי אין פרטיות", אמר סניידר לשופט ביהמ"ש המחוזי, וינס צ'בריה. "אתה צריך לשמור באדיקות על משהו בכדי שתהיה לך ציפייה סבירה לפרטיות", אמר עורך הדין.

סניידר טען כי משתמשים מוותרים הלכה למעשה על זכותם לפרטיות ברגע שהם חולקים משהו עם קהל גדול של אנשים. בעוד שסניידר הודה כי פייסבוק חשפה את נתוני המשתמשים לצדדים שלישיים, הוא ניסה לשכנע את השופט כי משתמשים בכל פלטפורמת מדיה חברתית אינם צריכים לצפות לפרטיות בהקשר לנתונים שהם מפרסמים באינטרנט באופן גלוי.

דבריו של סניידר מנוגדים להצהרותיו המוקדמות יותר של מנכ"ל של פייסבוק, מארק צוקרברג, שאותן השמיע באסיפת בעלי המניות. באירוע זה הדגיש צוקרברג את מחויבותו לבנות "פלטפורמה חברתית ממוקדת פרטיות", ולהגן על הנתונים הפרטיים של המשתמשים.

דובר פייסבוק הגיב לבקשת תגובה מ-NBCnews בשיתוף קישור לפוסט שבו כתב צוקרברג כי "מעולם לא מכרנו נתונים של אף אחד".

20 שנות פיקוח וקנס בדרך?

פייסבוק החלה לספוג את זעם הציבור וחצי הביקורת מצד התקשורת והמחוקקים לאחר חשיפת הפרשייה שבה כיכבה חברת ניתוח הנתונים, קיימברידג' אנליטיקה, ששיתפה פעולה עם צוות הקמפיין של הנשיא דונלד טראמפ, בכדי לאסוף, לנתח ולנצל מידע פרטי של משתמשים על-מנת לטרגט אותם במסגרת מאמצי מסע הבחירות לנשיאות ב-2016.

פייסבוק עומדת כעת בפני בדיקה מקיפה של סוכנויות ממשלתיות וקבוצות הגנה על הפרטיות בכל האמור בטיפול שלה בנתוני המשתמשים. ועדת הסחר הפדרלית של ארה"ב, ה-FTC, מבצעת בדיקה בכדי לקבוע אם פייסבוק הפרה הסכם משנת 2011 עם ממשלת ארה"ב, שבו הבטיחה הענקית לשמור את כל נתוני המשתמש פרטיים ולקבל אישור משתמשים לפני שיתוף שלהם עם גורמים חיצוניים.

בחודש שעבר הודיעה פייסבוק כי היא כבר הפרישה 3 מיליארד דולר מתקציבה, שאותם היא מייעדת כתשלום לקנס אפשרי שהיא עלולה לספוג כתוצאה ממסקנות חקירת ה-FTC. על פי כמה דיווחים, פייסבוק נמצאת כעת בשיחות עם ה-FTC על מדיניות הפרטיות שלה, ועתידה להגיע בקרוב להסכם שיאפשר שב-20 השנים הקרובות היא תהיה תחת פיקוח רגולטורי מטעם ארה"ב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים