"2019 היא שנת התשתיות והמעבר לענן בשירותי בריאות כללית"

בראיון לאנשים ומחשבים מספר משה שדרה, מנמ"ר וממלא מקום סמנכ"ל שירותי בריאות כללית, על המהפכה הדיגיטלית בארגון וכיצד מכניסים חדשנות לארגון גדול ומסורתי

משה שדה, המנכ"ל החדש של כללית הנדסה רפואית. צילום: דוברות שירותי בריאות כללית

שירותי בריאות כללית זכתה באותות הצטיינות בלא פחות מאשר שבעה פרויקטים שהוגשו לתחרות מצטייני המחשוב של אנשים ומחשבים, שנערכה בשבוע שעבר. בין הפרויקטים שזכו לציונים גבוהים: מכשיר חדשני לבדיקות מרחוק, מעקב ממוחשב על בדיקות מנהלתיות ומערכת לניבוי הסיכוי לחלות במחלות. אותם ואת רבים אחרים מוביל משה שדה, מנמ"ר וממלא מקום סמנכ"ל ארגון הבריאות הגדול בישראל.

בראיון לאנשים ומחשבים אמר שדה כי הפרויקטים שזכו הם חלק מהתכנית האסטרטגית של הארגון בשנתיים הקרובות, שעיקרה יישום ממשי של הטרנספורמציה הדיגיטלית. חלק מרכזי בתכנית הוא המעבר לענן מלא של יישומים ושירותים רבים – בכפוף למגבלות הרגולציה ולשמירה קפדנית על חסיון רפואי.

מהן מפת הדרכים והתכניות שלכם במעבר לדיגיטל?
"הגדרנו את 2019 כשנת התשתיות, שכוללת את תהליכי המעבר לענן. אני מאמין שכבר בתחילת 2020 נתחיל לראות את הפירות מתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית, נראה את תחילת היישומים של האקו-סיסטם הרחב בענן ושל מה שהוא מאפשר לנו. בכלל, מערכות המידע בשירותי בריאות כללית הן חלק בלתי נפרד מהביזנס. אנחנו נדרשים לתת מענה לכל האתגרים שהארגון מעוניין בהם וכחלק מכך לתמוך באסטרטגיה הארגונית (לראייה, הוגדרנו על ידי המנכ"ל כלב האסטרטגי של הארגון). על כך אנחנו עובדים, גם ברמה הפנים ארגונית, בקרב המשתמשים שלנו וגם ברמה החיצונית, למיליוני המבוטחים שלנו".

תן דוגמה.
"למשל, צילומי רנטגן וצילומים אחרים. המידע יועבר לענן ציבורי, ובעזרתו נאפשר מכל מקום לצפות בצילומים ולבצע פענוח. המידע עצמו יישאר בשרתים שלנו, אך היישום בענן יאפשר גמישות ושקיפות למטופל – דבר שלא היה עד כה. יישום נוסף הוא מערכת מבוססת ענן, שבה ניצור פלטפורמה משותפת לזימון התורים לבדיקות וביקורים אצל רופאים מומחים. המשמעות היא הנגשה ושקיפות של כל התורים העומדים לרשות הלקוח – שיפור ההיצע הקיים על מנת לקצר את התורים. הכל יעבוד על המובייל.

כמו כן, אנחנו מבינים שהטיפול בלקוח לא מסתיים לאחר קבלת הטיפול הרפואי בבית החולים או במרפאה. חשוב לשמוע את דעתו ואת דעת רופאיו. לכן, נשלח שאלונים באונליין – לא רק על שביעות הרצון אלא גם על תהליך הטיפול, האומדנים שחש בביתו, העמידה בטיפול ההמשך בבית וכדומה. תשובות הלקוח יהיו חלק אינטגרלי מהמשך הטיפול הרפואי, ויסייעו לצוות הרופאים בהמשך הטיפול המלא והכוללני".

זה אתגר לא פשוט, בהתחשב בעובדה שמדובר בגוף ותיק מאוד ועם תרבות ארגונית די חזקה, שלא מזוהה עם מה שאתם מתכננים.
"אכן כן. צריך לזכור שמדובר בארגון עם 45 אלף עובדים. כמו כן, הטרנספורמציה הדיגיטלית מאתגרת אותנו לטפל, לתת שירות ולאפשר לכמה מיליוני חברי הקופה להיות חלק ממערכות המידע שלנו. היישומים והמערכות יהיו פתוחים לביצוע פעולות אקטיביות ואינטראקציה בין החולה לרופא בכל פלטפורמה שקיימת. זה, אם תרצה, סוג של 'כאב הראש למנמ"ר' הכי גדול בטרנספורמציה הדיגיטלית , אבל אנחנו ערוכים לכך ונדע להתמודד".

גם לנושא אבטחת המידע דואגים בשירותי בריאות כללית. צילום אילוסטרציה: BigStock

גם לנושא אבטחת המידע דואגים בשירותי בריאות כללית. צילום אילוסטרציה: BigStock

האם כבר בחרתם בפלטפורמת ענן? וכיצד אתם מתמודדים עם החסם העיקרי – ששרתי הענן של החברות הגדולות לא יושבים בישראל?
"אנחנו בתהליך בדיקה מעמיק עם כל החברות הגדולות המספקות שירותי ענן. ברור שיש מגבלה בעובדה שהשרתים שלהן מחוץ לישראל, וברור שהייתי מעדיף שלגוגל, אמזון ואחרים יהיו שרתים בישראל. אבל זה אתגר שיש לו מענה: אנחנו יודעים להגן על המידע שלנו, ואת המידע הרגיש והחסוי נשאיר בבית".

איך מטמיעים חדשנות בסביבה של מערכות לגאסי?
"בנושא הזה השתפר מצבנו פלאים בחודש האחרון, בו השלמנו מהפכה בפני עצמה: קונסולידציה בסדרי גודל ענקיים של מערכות המידע הרפואית והמרכזיות של הארגון שלנו. היו לנו 2,000 שרתים של מערכת המידע הרפואי קליקס. איחדנו את כולם לשרת מרכזי אחד ובסיס נתונים אחוד. למעבר משמעות איכותית, שירותית ותפעולית גדולה ביותר. לצורך כך שדרגנו גם את מערכות הסיטריקס שלנו ואנחנו מקבלים שירותים מ-HP, שזכתה במכרז הכללית".

כיצד שומרים על הפרטיות? איך ממדרים מידע שלא כל רופא צריך לראות?
"אין ספק שזה אחד הנושאים שאנחנו מעניקים לו תשומת לב מיוחדת ומרבית. למשל, מידע גניקולוגי או מידע על טיפולים נפשיים מוגדר כחסוי ובדרך כלל לא תהיה לכל רופא הרשאת צפייה בו. מצד שני, אישה שמגיעה למחלקת יולדות – הרופא חייב לדעת האם היא עברה הפלה, למשל. אבל המידע הזה לא יהיה חשוף לרופאים אחרים".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רן

    עברתי מקופ"ח מאוחדת לקופ"ח כללית . קופ"ח מאוחדת נתנה לי דיסק להעביר לקופ"ח כללית. בקופ"ח כללית בקשו ממני HardCopy של היסטוריה רפואית בשל אבטחת מידע. יושבות פקידות בכללית ומצלמות כל דף ומעבירות לתיק הרפואי החדש. לפחות במאוחדת קיבלתי דיסק (גם טכנולוגיה ישנה) אבל בכל זאת יש התקדמות. חחחח, נתקלתי בכללית בבירוקרטיה של שנות ה 80 -

  2. אלכס

    מצויין, יש לתת יותר גישה לדוחות כספיים, אפשרויות מעקב אחרי סיכומי מחלה אצל רופא משפחה, והזמנת תורים און ליין ללא הזדקקות ןמוקד 2700

אירועים קרובים