הצד המעשי של המצוינות

טקס חלוקת אותות מצטייני המחשוב IT Awards 2018 של אנשים ומחשבים, שנערך ביום ה' האחרון, הביא לידי ביטוי את החדשנות של ההיי-טק הישראלי ואת חשיבותה ● מי יהיו בין הזוכים בשנה הבאה?

הברכות למצטיינים. צילום: ניב קנטור

מצוינות היא ערך שהולך צמוד כמעט עם כל דבר בעולם ההיי-טק, הטכנולוגיה והחדשנות. הנחת היסוד היא שכדי להגיע ליעד כלשהו בעולם החדש, הן ברמת הפיתוח והן ברמת היישום, השחקנים במגרש הזה צריכים להיות בעלי אופי של שאיפה למצוינות.

הדיון בסוגיה מהי מצוינות הוא אינסופי, כי המצוינות פנים רבות לה והיא קיימת בהרבה מאוד תחומים, גם אם היא לא ממוצבת ככזו. תפקידה של הקהילה, שבה חברים שחקני החדשנות והטכנולוגיה, הוא להבליט, לציין, לשבח ולעודד את השאיפה לה, כל שנה וכל השנים, ללא הפסקה.

המצוינות זכתה להבלטה, לשבחים ולמחיאות כפיים באירוע השנתי המרכזי של קהילת ה-IT בישראל, IT Awards מבית אנשים ומחשבים, שנערך ביום ה' האחרון זו השנה ה-16 ברציפות במתכונת הנוכחית, אבל הוא חלק ממפעל שמלווה את הקבוצה מזה 26 שנים. ביום ה' האחרון הוזמנו אל הבמה במרכז הכנסים LAGO בזה אחר זה 14 מנמ"רים ומנמ"ריות מהמגזרים המובילים במשק. כל אחד מהם קיבל אות הצטיינות על פעילותו בשנת 2018, והקשיב, בחיוך ואולי אפילו מעט בביישנות, לנימוקי פאנל השופטים.

את הפאנל הזה מוביל זו השנה ה-11 ברציפות פרופ' גדי אריאב מאוניברסיטת תל אביב. הוא וצוותו מחפשים את המנמ"רים שהם מודלים לחיקוי, אלה שמגלים קודם כל מנהיגות ובעזרתה הם מובילים חדשנות.

פרופ' אריאב הודה שבשלוש השנים האחרונות היה קשה למצוא את המנמ"ר שעונה לתואר CDO. לדעתו, ההפרדה בין שני התפקידים הללו, שקיימת בלא מעט ארגונים, היא זמנית ואף מלאכותית. המנמ"ר הוא זה שצריך להוביל את החדשנות בארגון, משום שהיא נובעת מעצם הפעילות שלו, שבחלק גדול מהמגזרים היא כבר מזמן לא רק מאפשרת את הקיום של הארגון אלא הדבר העיקרי בו, היא הארגון עצמו.

המנמ"רים המצטיינים שקיבלו את האותות בטקס מובילים חדשנות שאינה רק בתוך הארגון שלהם אלא גם מחוצה לו, והיא לא רק חדשנות טכנולוגית אלא כזו ששינתה מציאות, שיפרה תהליכים ומסייעת לאוכלוסיות רחבות. זוהי חדשנות שמשנה מציאות בעולם הפיננסי, בין היתר בשוק האשראי, בדרך בה בנקים ומוסדות פיננסיים משרתים טוב יותר את לקוחותיהם, ותורמת למשק ולכלכלה בישראל.

כמה מהפרויקטים המצטיינים

אבנר זיו, מנמ"ר בנק ישראל, הוביל, יחד עם אנשי מטריקס, פרויקט שמחולל מהפכה בעולם נתוני האשראי בישראל. היטיב לתאר זאת מנכ"ל הבנק, חזי כאלו: "זהו פרויקט לאומי, שיביא לשקיפות ויעמיד את הלקוח במרכז".

ליאורה שכטר – שמייצגת את המגזר המוניציפלי, שלא ממש מתויג עם חדשנות – הוכיחה בפעילותה שחדשנות לא רק יכולה להתקיים בגוף גדול כמו עיריית תל אביב-יפו, שהיא משמשת המנמ"רית שלה, אלא שהיא גם המנוע שמאפשר לעירייה לממש את פעילות הליבה שלה: השירות לתושב. מהפכת הדיגיטל בעיריית תל אביב-יפו היא אחת הדוגמאות הבולטות ליישום העיר החכמה. הנה כי כן, ניתן ליישם חדשנות ומצוינות גם בגופים שספק אם מישהו חשב אי פעם להדביק להם את המילים האלה.

גם אצל המנמ"רים הזוכים האחרים אפשר היה לזהות את המסלול שהם הולכים בו: להיות חלק בלתי נפרד מליבת העסקים של הארגון, להיות שותפים לכל המהלכים ובעיקר להוביל שינוי. כך, חלק מהמצטיינים הרשימו את חבר השופטים בפער הבלתי נתפס בין היקף הפעילות שלהם והשפעתם על מגוון רחב של תחומים לבין הכמות הקטנה של כוח האדם והמשאבים האחרים שעומדת לרשותם – מה שהקפיץ את מדד היעילות התפעולית של הארגונים הללו.

לא רק מנמ"רים

באירוע ביום ה' באו לידי ביטוי לא רק המנמ"רים המנהיגים, שמיישמים חדשנות, אלא גם עשרות מומחים ומנהלים טכנולוגיים אחרים שעובדים אתם. הם אחראים לחלק השני של האירוע: הענקת אותות הצטיינות לפרויקטי IT שבוצעו אשתקד בארגונים.

הזוכים הללו נבחרו על ידי צוות של עשרות שופטים, שמיין לא פחות מ-350 פרויקטים שהוגשו לתחרות. בין הזוכים היו נציגים של ארגונים שה-IT שבהם הוביל שינויים של ממש ברמת השירות ובליבת העסקים, כולל ארגונים שהפעילות שלהם היא עד כדי מצילה חיים, כמו שירותי בריאות כללית, מגן דוד אדום וכיבוי אש. הדהים את השופטים גם פיתוח מערכת שו"ב שתנהל טוב יותר את ניקיון העיר בהרצליה, במיוחד בהתחשב בעובדה שהיא נעשתה בפיתוח עצמי, על בסיס טכנולוגיה קיימת, וחסכה לעירייה מיליוני שקלים בשנה. זו דוגמה לתכונה נוספת שצריכה להיות למנמ"רים: לחשוב מחוץ לקופסה.

תשומת לב מיוחדת ניתנה להצלחה של נטפים עם אחד הפרויקטים שביצעה – פיתוח ויישום אפליקציה שיודעת לבצע אופטימיזציה להשקיה בממטרות. לנו זה נראה טריוויאלי, אבל במקומות אחרים בעולם נטפים פורצת דרך, והמוצרים שלה מחוללים שינוי תרבותי וכלכלי בפינות הכי נידחות. במקרה הזה, לחדשנות יש לא רק ממד של הובלה ומנהיגות, אלא היא גם סמל לגאווה כחול לבן.

אפשר להמשיך ולספר על כל פרויקט ופרויקט, ולאתר בו את המצוינות, החדשנות וטביעות האצבע של המנמ"ר המנהיג ושל ההנהלה התומכת, אבל קצרה היריעה.

השורה התחתונה: ההצטיינות הפכה להיות חלק בלתי נפרד מארגז הכלים של המנמ"ר ושל העובדים שלו. ככל שחולף הזמן העולם יתחלק בין כאלה שהפנימו את המהפכה הזו לבין אלה שסבורים שהיא תעבור לידם. אירועים כמו הענקת פרסי הצטיינות, שנערכים על ידי אנשים ומחשבים מאז היווסדה, הם תרומתנו הצנועה למהפכה זו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים