ה-FTC מדווחת לקראת וולנטיינ'ס דיי: ההונאות הרומנטיות ברשת מתעצמות

האינטרנט הוא כנראה המקום המקובל כיום להיכרויות ולרקימת קשרים, אבל הוא גם הסביבה הקלאסית לנפילה של בודדים בתרמיות רומנטיות שונות ומשונות, שהולכות ומתעצמות בסביבות יום האהבה הבינלאומי שחל היום, ושמפניהן מזהירה ה-FTC האמריקנית

"תרמיות רומנטיות" - romance scams. אילוסטרציה: BigStock

מאוהבים באדם שהכרתם באינטרנט? נהדר! אבל מומלץ שתשאלו את עצמכם האם מושא האהבה שלכם הוא אותנטי ואולי תתחילו בשאלה – האם הוא ביקש מכם כסף?!

נתונים שפורסמו בבלוג של ה-FTC, ואשר מסכמים את 2018, חשפו כי יותר מ-21 אלף אמריקנים שלחו כסף למושאי אהבתם הווירטואליים – והמזויפים – בשנה שעברה. ולא כסף קטן. הסכומים הצטברו ל-143 מיליון דולר, כשפרשייה רומנטית "מוצלחת" שכזו השיגה בממוצע בעבור המתחזה שעומד מאחוריה כ-2,600 דולר לפני שהסיפור התפוצץ והנוכל נעלם כלא היה, כך על פי הדיווח שפורסם השבוע.

למרבית הצער, מספר הקורבנות להונאות אלו, כמו גם הסכומים שהפסידו, עלה בהתמדה בשנתיים האחרונות, כך על פי הדו"ח של ועדת הסחר הפדרלית של ארה"ב שעסק במה שמכונה "תרמיות רומנטיות" (romance scams).

מיהו איש הצבא הזר, הנאה, הפנוי, הבודד והאדיב שהכרתם ברשת?

האינטרנט מהווה זירה מושלמת למציאת אהבה, אבל גם להונאות רומנטיות, שבדרך כלל צצות באתרי היכרויות, או דרך הכלים השונים להעברת הודעות אישיות, וכרוכות בהבטחה לרומנטיקה וידידות מזרים גמורים. מדובר על תופעה שבסופו של דבר מובילה לכך שהקורבן שלה מקבל בקשה להעברת כספים אל מי שהפך למושא אהבתו, אבל שהוא למעשה מתחזה.

על פי הפוסט שהעלתה ה-FTC ביום ג', הרמאים פשוט עושים הכל כדי לפתות אנשים – נשים וגברים כאחד – ובאמצעות פרופילים מזויפים שונים, בכדי לשבות את ליבם ולגרום להם להאמין שמצאו אהבה הדדית. "ברגע שרמאים אלו לוכדים אנשים בקורי אהבה, הם אומרים שהם צריכים כסף, לעתים קרובות בעבור מקרה חירום רפואי או משהו אחר", הסבירה ה-FTC. "לעתים קרובות הם טוענים שהם אנשי צבא המוצבים בחו"ל, מה שמספק הסבר מדוע הם לא יכולים להיפגש במציאות".

הוועדה סיפרה בפוסט כי המתחזים הללו מבקשים לפעמים מקורבנותיהם עזרה כספית למימון, כביכול, של הנסיעה או הטיסה שתפגיש ביניהם. מסתבר כי העברת כספים למימון הביקור המיוחל היא תופעה נפוצה במסגרת מערכות היחסים הרומנטיות עם אותם נוכלים.

עולם ציני – מבוגרים ובודדים על הכוונת

על פי הנתונים של ה-FTC, הקורבנות שנופלים בפח הונאות הרומנטיקה הללו נוטים להיות אנשים מבוגרים. בני הגילאים 40-69 דיווחו כי הפסידו כספים בהונאות שכאלו בשיעור של יותר מפי שניים מאשר מי שנמצאים בשנות ה-20 לחייהם. בנוסף, בני ה-70 ומעלה דיווחו על הסכומים הגבוהים ביותר שנגזלו בעוקץ הרומנטי, כשהסכום הממוצע שהצליחו נוכלים להשיג ממבוגרים אלו עומד על כ-10,000 דולר, כך לפי הוועדה.

עוד דווח כי הקורבנות אשר נופלים בפח הרומנטי בדרך כלל בוחרים לשלוח את הכסף באמצעות העברה בנקאית, או על ידי רכישת כרטיסי מתנה שונים למאהב או המאהבת המתחזים שלהם.

ל-FTC יש אזהרות ועצות בעבור גולשים כיצד להימנע ממקרים כואבים נפשית ופיננסית שכאלו, והיא מייעצת לקוראיה את מה שלכאורה נשמע כעניין טריוויאלי, אבל מסתבר שאינו כזה – לעולם אל תשלחו כסף או מתנות לאדם לפני שנפגשתם איתו בחיים האמיתיים.

"תוך כדי ההתרגשות על מה שמרגיש כמו מערכת יחסים חדשה אנחנו יכולים להיות עיוורים לדברים שאינם הגיוניים", הוסיפה וכתבה ה-FTC. "קחו את זה לאט, שאלו שאלות וחפשו תשובות לא עקביות", מציעה ה-FTC, שהמליצה גם למאוהבים לבצע חיפוש אחרי תמונת הפרופיל של מושא אהבתם הווירטואלי, בכדי לגלות האם תמונתו הגיעה ממקור אחר, למשל נגנבה ממשתמש ברשת חברתית, או נלקחה ממגזין או ממאגר תמונות.

על אף הדברים, והציניות של העולם – שיהיה לכולנו יום אהבה שמח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים