האם ענקיות הטכנולוגיה ישתלטו על שוק החינוך?

ענקיות הטכנולוגיה ערכו הצגת תכלית מרשימה בכנס החינוך הבינלאומי בלונדון, ולא הסתירו את כוונותיהן לגבי שוק צומח זה ● יוסי בידץ, מנכ"ל מט"ח שייצגה את ישראל בכנס, מהרהר בקול רם שהשילוב של פדגוגיה וטכנולוגיה שמרוכזים בידי גורם אחד יכול להוות אתגר לחברות האחרות בשוק וגם הזדמנות ● וגם - כיצד ישראל מובילה את תחרות הסטארט-אפים הבינלאומית בחינוך?

האלוף (מיל') יוסי בידץ, מנכ"ל המרכז לטכנולוגיה חינוכית. צילום: יח"צ

בכנס והתערוכה הבינלאומית למגזר החינוך, BETT, שנערכו בלונדון, הייתה נוכחות בולטת מאוד של ענקיות הטכנולוגיה: מיקרוסופט, גוגל, סיסקו, דל, HP, לנובו, וחברות גדולות אחרות.

שוק ה-אד-טק הוא אחד השווקים היותר צומחים כיום, והיקף ההשקעות בו מצד החברות הגדולות הוערך ב-2017 במעלה מ-8 מיליארד דולר. המגמות בשוק מבוססות על התרחבות הכניסה של העידן הדיגיטלי לבתי הספר ולכיתות הלימוד, ובמקביל – גידול ניכר של כל שוק החינוך, ההדרכה, הלימודים המקוונים ועוד, שנכנס לקטגוריה הצומחת After School, שמכסה בעצם את כל מחזור החיים של כל מי שרוצה להרחיב דעת, ללמוד ולהכשיר את עצמו לעידן החדש.

האלוף (במיל') יוסי בידץ, מנכ"ל מט"ח, שהשתתפה בתערוכה יחד עם מכון היצוא, רואה בנוכחות המסיבית של ענקיות הטכנולוגיה בכנס BETT מגמה שראוי להתייחס אליה, מאחר שלדעתו והיא אינה מקרית.

"חברות כמו גוגל, מיקרוסופט וסיסקו, שהן חברות שמספקות פלטפורמה, ניגשות כעת גם לתכנים הקשורים בשוק החינוך וזה חידוש מעניין שצריך לראות האם הוא מלמד על מגמה שלפיה הענקיות ישתלטו לחלוטין על תחום החינוך, לאחר שיש להן גם כלים וגם פתרונות לתכנים", אמר בידץ.

הביתן של גוגל בכנס החינוך בלונדון. צילום: יהודה קונפורטס

הביתן של גוגל בכנס החינוך בלונדון. צילום: יהודה קונפורטס

הוא הדגיש כי המגמה הזו יכולה להיות מצד אחד אתגר לחברות האחרות שפועלות בתחום, כולל חברות כמו מט"ח אבל גם ללא ספק הזדמנות. "לכאורה, הפעילות של חברות האד-טק נועדה לחנך קהל עתידי, שמתחיל מגיל צעיר, וזה בסדר גמור, אבל השילוב של פדגוגיה וטכנולוגיה שמרוכזים במקום אחד, דורש תשומת לב ומעקב מעניין", אמר בידץ.

מט"ח אירחה בביתן שלה, המשותף למכון היצוא, שמונה חברות סטארט-אפ שחמש מתוכן הן בוגרות תכנית ה-MindCET של מט"ח. זוהי תוכנית שנועדה לקדם חדשנות ומהווה למעשה חממה ליצירת פתרונות חינוכיים פורצי דרך.

"החברות האלו מביאות את הטכנולוגיה, אבל מעבר לזה הן מביאות לשוק החינוך את רוח היזמות שמאפיינת חברות צעירות, ואנחנו במט"ח מקפידים כל הזמן ללמוד גם מהחברות הצעירות האלו", אמר בידץ. לדבריו, אחד התחומים שמט"ח מתכוונת להיכנס אליהם הוא לימוד תחום הסייבר בבתי הספר.

מט"ח לוקחת חלק בתערוכת BETT משנת 2015, והשתתפות של החברות מניבה תוצאות יפות. אחת החברות שהשתתפה בכנס לפני שנתיים קוד מנקי, נרכשה על ידי קרן הון סיכון סינית תמורת כמה מיליוני דולרים. זוהי עוד מגמה בשוק זה, שגם בו הסינים אינם מסתירים את כוונתם להיות דומיננטים, והם רוכשים חברות בתחום האד-טק גם בישראל וגם ברחבי העולם. קוד מנקי פיתחה פלטפורמה ללימוד תכנות לתלמידי בתי ספר מגיל צעיר והיא מיושמת גם בישראל.

הביתן של מיקרוסופט בכנס החינוך בלונדון. צילום: יהודה קונפורטס

הביתן של מיקרוסופט בכנס החינוך בלונדון. צילום: יהודה קונפורטס

תחרות הסטארט-אפים הגדולה בעולם בתחום החינוך – GESA

מי שמוביל את הפעילות של מיינדסט הוא אבי ורשבסקי, שבנוסף להצלחת החממה עומד מזה חמש שנים בראש פרויקט בינלאומי נוסף – תחרות הסטארט-אפים הגדולה בעולם בתחום החינוך, הנקראת GESA. התחרות, שהחלה בישראל, הפכה להיות מיזם בינלאומי לתחרויות סטארט-אפים בתחום החינוך, ובכנס בלונדון נערך שלב הגמר ובחירת החברות המצטיינות לשנה זו.

לתחרות השנה ניגשו 2,500 חברות סטארט-אפ מ-80 מדינות ו-6 יבשות. לשלב הגמר הגיעו 15 חברות, שנבחרו בתחרויות מקומיות, וביניהן גם חברות מישראל.

בערב התחרות, שנערך בתום היום הראשון לכנס בלונדון, זכתה במקום הראשון חברת UPDATE מצרפת, שפיתחה פלטפורמה ליצירת חוויית מציאות מדומה מותאמת לעולם החינוך. למקומות השני והשלישי הגיעו נציגים של פינלנד והונגריה. במסלול החדשנות זכתה חברה מגרמניה, שפיתחה מחשבונים דינמיים, ובמסלול של מו"פ זכתה חברה יפנית על פיתוחים בתחום החשיבה המתמטית.

ישראל לא זכתה הפעם, אבל יוסי בידץ לא מסתיר את גאוותו על כך שישראל היא המנוע היוזם מאחורי תחרות ענקית זו, בזכותו של אבי ורשבסקי. "כמי שנמצאת בחוד החנית של תחום האד-טק, ישראל בפרט, ומט"ח בכלל, ממשיכות לקדם את התחום מתוך מטרה לצמצם פערים. התחרות מהווה זרז חשוב במגמה זו", אמר בידץ לסיום.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים