מייסד וואווי שבר שתיקה בת שנים בניסיון להגן על החברה

בראיון נדיר לתקשורת הבינלאומית, דיבר רן ז'נג-פאי, מייסד וואוויי, על החברה ועל יחסיו עם הממשלה הסינית, בניסיון לשקם את המוניטין של החברה שלו במערב, והבטיח: "ווואווי רק רוצה לעשות עסקים ולא מעוניינת בריגול אחרי מדינות אחרות"

שוקעת. וואווי

אתמול (ג') נערכה מסיבת עיתונאים מיוחדת בסין בהשתתפות רן ז'נג-פאי, נשיא חברת התקשורת הסינית הענקית וואווי. ז'נג-פאי בן ה-75, מהנדס לשעבר בצבא העם הסיני, התראיין לתקשרות הבינלאומית לראשונה מזה 4 שנים בניסיון להציל את שמה של החברה שלו, הנחשדת בשיתוף פעולה עם הממשל הסיני כנגד ארצות המערב.

האירוע התקיים במטה של וואווי שבשנזן, שם נפגש ז'נג-פאי עם נציגי התקשורת הזרה, בכדי לשלוח מסר ברור לעולם: "ווואווי רק רוצה לעשות עסקים ולא מעוניינת בריגול אחרי מדינות אחרות".

המייסד של ווואווי לא העניק ראיונות לתקשורת כבר מאז שנת 2015, וכעת קיבל את ההחלטה יוצאת הדופן לדבר, בשל המצב המורכב שאיתו מתמודדים הוא, החברה שלו ואף משפחתו, בחודשים האחרונים – וואווי נמצאת כיום בלב הסכסוך ומלחמת הסחר שבין סין וארצות הברית בתחום הטכנולוגי של העולם. אבל לדברי ז'נג-פאי החברה שלו מעולם לא קיבלה כל בקשה מהממשל בבייג'ינג להשיג בעבורו מידע לא חוקי בכל דרך שהיא.

בתו של ז'נג-פאי, מנג ואנזו – שהיא סגנית הנשיא של וואווי וגם סמנכ"לית הכספים של החברה – נעצרה בקנדה בתחילת דצמבר באשמת הפרת האמברגו על איראן. היא שוחררה בערבות, אבל מועמדת להסגרה לארצות הברית והשימוע בעניינה יערך בקרוב. הוא אמר לכתבים כי הוא מתגעגע לבתו "מאוד", והכחיש כל עוול מצידה כחלק מפועלה בחברה.

יחסים רגישים תחת חששות מריגול

וואווי נחשדת כבר מזה זמן רב בקשרים, לכאורה, לממשלת סין, מה שהופך את העסקים שלה מחוץ לרפובליקה העממית ועם ממשלות במערב, שם היא מוכרת ציוד מתוצרתה, לרגישים מאוד, במיוחד משום החשדות שהציוד שלה עלול לשמש ככלי ריגול לממשל הסיני. החברה הכחישה באופן גורף טענות אלו, ומיהרה לציין שאין הוכחה חותכת לקשרים לכאורה אלה. אלא שבאחרונה נחשף כי על פי מסמכים חדשים שהתגלו אין לפקפק או לזלזל בעומק קשריה של ענקית הטכנולוגיה הסינית עם איראן ועם סוריה, שגם היא זוכה לכתף קרה במערב בשל התנהלותו האכזרית של נשיאה באשר אסד עם בני עמו.

קשרי המסחר של וואווי עם המדינות הגדולות – כולל ארצות הברית, אוסטרליה, ארצות אירופה אחרות – לא נפסקו למרות החששות, אבל המוניטין שלה, שבלאו הכי נמצא בספק מזה זמן, הולך ומתערער.

במהלך פגישתו עם העיתונות הזרה ביקש המייסד להבהיר כי הוא אוהב את סין ללא תנאים ותומך במפלגה הקומוניסטית הסינית ללא היסוס. אף על פי כן, אמר כי לעולם לא ינקוט כל פעולה שמטרתה לפגוע במדינה אחרת. "וואווי עומדת בעוצמה בצד של הלקוחות כשזה מגיע לאבטחת סייבר ואבטחה ופרטיות," אמר הז'נג-פאי לתקשורת, והוסיף "אני לא רואה קשר הדוק בין האמונות הפוליטיות האישיות שלי לבין העסקים של וואוויי".

הוא הביע הערכה גלויה ואף נשא את עיניו לחברה האמריקנית הענקית מקופרטינו. "אפל היא דוגמה שאנחנו מסתכלים עליה במונחים של הגנת הפרטיות, נלמד מאפל", הבטיח ז'נג-פאי.

מלות הערכה לטראמפ ודברי פיוס לארה"ב

בדבריו הוא שלח גם דברי הערכה לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על הפחתת המס לעסקים שמקורם בסין, הסכמה שאליה הגיעו טראמפ נשיא סין, שי ג'ינפינג, במהלך פסגת 20-G, שהתקיימה בארגנטינה בדצמבר – הסכמה שלמעשה הביאה הפוגה במלחמת הסחר בין הארצות.

הוא התייחס לארה"ב כאל שותפה, ואמר כי שיתוף פעולה גלוי בין שתי המדינות יכול לגבור על המחיצות ההדדיות הנוכחיות: בטכנולוגיה מתקדמת זה קשה יותר ויותר עבור כל חברה או מדינה  להיות מסוגל לעשות את זה לבד. התוצאות שניתן להשיג לבד אינן ברורות כמו אלה שניתן להשיג יחד.

למרות הדברים שרוחם הכללית הייתה מפייסת וענווה, במסגרת בדבריו הבהיר ז'נג-פאי כי וואווי יכולה לשרוד כל חרם עליה, כמו זה שהיא חוותה בארה"ב. "וואווי היא לא חברה ציבורית, אנחנו לא צריכים דו"ח רווח יפה", אמר. "אם הם לא רוצים ש-וואווי תהיה בשווקים מסוימים, אנחנו יכולים לרדת קצת. כל עוד אנחנו יכולים לשרוד ולהאכיל את העובדים שלנו, יש לנו עתיד".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים