מה לא לכתוב בצוואה?

קיבלתם את מה שנכתב בטור הקודם וכתבתם צוואה – אבל ייתכן שלא עשיתם את זה נכון ● בטור הפעם: דוגמאות לצוואות שנפסלו ולכאלה שנכתבו בצורה לא נכונה, כך שרצונו של הנפטר לא מולא

12/11/2018 16:38
תנ"צ (בדימוס) ד"ר עו"ד אורי אנגלהרד. צילום פרטי

בטור בשבוע שעבר עסקתי בשאלה למה חשוב לכל אחד להכין צוואה, ולא רק לאלה שעברו את גיל 60. מדוע גם לבני 30, 40 או 50 כדאי לעשות את זה עכשיו ולא להמתין עם זה לגילאים מבוגרים יותר. הטור שאתם קוראים הוא המשך של המאמר מהשבוע שעבר, ויעסוק בשאלה: אם כבר הכנתם צוואה, האם ניתן לפסול אותה? או, כיצד יש לכתוב צוואה?

ראשית, יישר כוח לכל מי שהחליט לכתוב צוואה, בה יבטיח את שיעשה בעיזבונו לאחר מותו, ושלא בחר להסתמך על חוק הירושה, שעלול לא לתאום את רצונו. אך על מי שכתב צוואה להיות מודע לכך שאם הוא לא יכתוב אותה בדיוק כפי שצריך לכתוב צוואה, ייתכן שהיא תיפסל, או שתקוים בניגוד למה שהוא רצה. זה ייצור מצב לא נעים, בפרט בהתחשב בעובדה שמשום שהבקשה לקיום הצוואה יכולה להיעשות רק לאחר מותו של המצווה, לא ניתן יהיה לזמנו לבית המשפט ולשאול אותו: למי רצה לצוות? מה רצה שיקרה? האם הבין את משמעות הצוואה? וכדומה. לכן, חובה לערוך צוואה אצל עורך דין שמומחה בתחום, כזה שמייצג בעניין זה בבית המשפט ו-"חי" את העניין. שכן עריכת צוואה שונה לחלוטין מכתיבת כל חוזה אחר (חוזה מקרקעין, חוזה עסקים וכדומה).

דוגמאות לפסילת צוואות

לפניכם מספר מקרים שבהם צוואות נפסלות:

צוואה שנכתבה על ידי אדם שנפטר והוגשה לקיום לאחר מותו – נפסלה, מאחר שהיא לא עמדה בכללי עריכת הצוואה. אמנם, הצוואה נכתבה בבהירות, הכילה את פרטי האדם שנפטר, הנכסים שהיו ברשותו, פרטי היורשים, חלוקת הנכסים ליורשים, תאריך עריכת הצוואה וחתימת המצווה, אלא שהיא נכתבה במחשב. צוואה חייבת להיכתב בכתב ידו של המצווה ועל כן, היא נפסלה. יצוין שאם שני עדים חתומים על צוואה, היא יכולה להיחשב כ-"צוואה בעדים", וכאן גם זה לא היה. וממילא, אין זו צוואה חוקית.

שני בני זוג כתבו צוואה הדדית, לאחר מחשבה רבה שהשקיעו, והיא נפסלה. זאת, משום שהצוואה נכתבה כולה בכתב ידה של האישה. במקרים שכאלה, עליה להיות כתובה בכתב ידם של שני בני הזוג.

צוואה שנכתבה בלשון בקשה – נפסלה, משום שצוואה צריכה להיכתב בלשון ציווי מפורש.

אי אפשר לקבוע בצוואה שאדם מסוים יקבע מי וכמה יקבל מהעיזבון. גם במקרים שכאלה, הצוואה נפסלת, או לפחות ההוראה הזאת. הדבר נובע מכך שהמצווה צריך לצוות בצוואתו למי יעבור העיזבון וכמה ממנו.

אם כותב הצוואה הוא קשיש וחולה באלצהיימר, אך לא צירף אליה אישור מרופא מוסמך שמעיד שהיה כשיר באותה העת לכתוב את הצוואה – גם אז היא תיפסל, גם אם היא נכתבה בנוכחות עדים. הסיבה לכך היא שהמצווה במקרה הזה היה צריך להוכיח שהוא כשיר לכתיבת הצוואה בעת עריכתה.

כמו כן, נפסלות צוואה שהוכח שנכתבו תחת השפעה בלתי הוגנת, וצוואה בעדים, שחתמו עליה שלא בעת עריכתה, אלא במועד מאוחר יותר.

זהירות, רשלנות!

יש צוואות לא מעטות שהן אמנם חוקיות, אבל נכתבו באופן רשלני, כך שיושמו בניגוד למה שהמצווה רצה. הנה דוגמאות לכמה כאלה:

אדם שכתב בצוואתו שנכס ספציפי יינתן לאחד הילדים. האם כשכתב את הצוואה היה מודע לשוני בין נתינת נכס לבין נתינת אחוז מהעיזבון? כמו, לדוגמה, שמי שמקבל את הנכס יקבל גם מיתרת העיזבון, ככל שלא חולק ספציפית לאחרים, ואילו מי שמקבל אחוז מהעיזבון לא יקבל גם מיתרת העיזבון שלא חולק לאחרים? ולדוגמה, במידה שיהיו למצווה חובות במועד פטירתו, אזי גביית החובות תיעשה מיתרת העיזבון, ואם זו לא תספיק לכיסוי החובות – ימומש הנכס הספציפי?

אדם שכתב בצוואתו כי כל ילדיו יזכו בעיזבונו שווה בשווה. האם הוא היה מודע לכך שעל פי מה שכתב, עלול לאחר מותו להופיע מישהו שיטען שהוא "ילד" נוסף של הנפטר? ילד שנולד מרומן או מגניבת זרע, או שמישהו המציא שהוא ילד של הנפטר כדי לסחוט כסף ממשפחת המנוח?

אדם שכתב בצוואתו כי הדירה תינתן לאשתו והכספים יינתנו לילדיו. האם היה מודע לכך שעל פי מה שכתב, אשתו זכאית לקבל מהעיזבון את סכום כתובתה או את שתקבל מהעיזבון, לפי הסכום הגבוה ביניהם? והאם זכר מה רשם בכתובה כשהתחתנו?

לסיכום, יש להקפיד על כתיבת צוואה איכותית, שתקוים בדיוק כפי שרצינו.

אין באמור כדי להוות ייעוץ משפטי.

הכותב הוא תת ניצב (בדימוס) ועורך דין, מומחה לדיני עבודה, הסכמי ממון, צוואות וייפוי כוח מתמשך.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עו"ד אורי אנגלהרד

    רנה שלום, תודה על התייחסותך לכתבה בעיתון המכובד "אנשים ומחשבים". לשאלתך, צריך לבחון כל מקרה לגופו. אך באופן כללי, כשכותבים צוואה צריך לחשוב מראש על התנגדות צפויה לאחר פטירת כותב הצוואה. ולכן יש לנקוט בכל "חגורות הביטחון" שיבטיחו את קיום הצוואה על אף התנגדות אפשרית. לדוגמה, כשאני עורך צוואה לאדם קשיש אני דורש לקבל (ביום כתיבת הצוואה) אישור מרופא גריאטרי או מפסיכיאטר, כי כותב הצוואה כשיר לכתוב צוואה. ואני ממליץ לעשות צוואה בשני עדים (שני עדים חתמו כי המצווה הבין את הצוואה והצהיר כי זוהי צוואתו וכו', וזה עדיף על כתיבת צוואה בכתב יד, בה אין עדים למה שהיה בעת כתיבת הצוואה...). ואני דורש מהמצווה להפקיד את הצוואה אצל רשם הירושות (רק המצווה יכול להפקיד, בעצמו, את הצוואה. זה נותן עוד "חגורת ביטחון" כי הוא כשיר וכו'). ואני לא מפרט פירוט יתר של נכסים (גוש, חלקה) בצוואה (כי לא הגיוני שקשיש שולט בפרטי גוש/חלקה...). ועוד ועוד... ובמקרים בהם קיימת צוואה ללא "חגורות ביטחון" – ניתן לתקוף ולהתנגד לצוואה ביתר קלות. אם יש לך שאלה ספציפית – מוזמנת להתקשר. בברכה, אורי עו"ד אורי אנגלהרד – משרד עורכי דין וגישור חיים לבנון 26 נתניה 050-7555891, [email protected]

  2. רנה ברוך

    כתבה מעניינת ומאירת עיניים.לא ברור לי כיצד אישה קשישה וצלולה בת 87 יכולה לכתוב צוואה בכתב ידה ולפרט כל כך הרבה פרטים ובקושי כולה לחתום עליה? מה עושים במקרה כזה?

אירועים קרובים