בלוקצ'יין – מורה נבוכים

מה זה בלוקצ'יין והאם זו הטכנולוגיה שתנפץ את הכלכלה כפי שאנחנו מכירים אותה? ● אמיר עוז מסביר

06/11/2018 13:05
אמיר עוז, יועץ טכנולוגי לארגונים ומנכ"ל חברת הייעוץ New Advice. צילום: יגאל פרונין

לאחרונה מרגיש שכולם רק עוקבים אחרי המטבעות הקריפטוגרפיים ובראשם הביטקוין. רוב האנשים לא מודעים לטכנולוגיה המהפכנית שאיפשרה את היווצרותם מלכתחילה – בלוקצ'יין (Blockchain). תוך מספר שנים היא יכולה לשבש מהיסוד את כל מנגנון הכלכלה העולמית – או להעלם מחיינו כמעט לחלוטין.

"איש אחד מזמין מעלי אקספרס": סיפור חדש על כלכלה ישנה

אדם מישראל מזמין פריט מעלי אקספרס. מהרגע שהוא לחץ על "הזמן" ועד שההזמנה התקבלה אצל הספק עבר שבריר שניה. נשמע מדהים? כמעט.

בזמן זה הכסף עבר מספר תחנות: פייפאל, חברת האשראי, הבנק של המזמין, הבנק של הספק ועוד כהנה וכהנה. כל אחת מהתחנות הללו מועדת לפריצה על ידי האקר או תוכנה זדונית. הפרטים האישיים של המזמין ומקבל ההזמנה גלויים לכל הגופים שבתהליך (כולל פרטים חשובים כמו תעודת זהות, מספר אשראי, וחשבון בנק). וכאילו זה לא מספיק, כל אחד מהם גובה אחוז מסויים מהתשלום, שמנפח את עלות העסקה.

בלוקצ'יין. אילוסטרציה: kotist/BigStock

בלוקצ'יין. אילוסטרציה: kotist/BigStock

כך עובדת הכלכלה של ימינו: מחד, כולנו יכולים לסחור עם כל אדם בעולם. מאידך, זו כלכלה מחוררת בפריצות אבטחה בה הפרטיות לא קיימת והמרוויחים העיקריים הם הבנקים ושאר הענקים הפיננסיים.

כאן נכנסת לתמונה טכנולוגיית בלוקצ'יין.

"להרוג את המתווך": רשת הבלוקים העולמית

בסיפור שתואר לעיל, כל אחד מהגופים שבהם עבר הכסף מתחזק מאגרי מידע עצמאיים, בהם מתועדים המשתמשים והפעולות השונות שהם מבצעים. בלוקצ'יין, לעומת זאת, הוא מאגר מידע עולמי שלא שייך לאף אדם או גוף.

מידע בבלוקצ'יין נשמר באופן מבוזר ברחבי הרשת, בשרתים ומחשבים אישיים. מידע זה עשוי לכלול תנועות כספים, שטרי קניין ובעלות, הזמנות לארועים או טיסות, חשבוניות ועוד. האפשרויות בלתי סופיות. כל פריט מידע שכזה מכונה בלוק ואליו מוצמדים פרטים שאינם ניתנים לשינוי, בראשם: בעלות, חותמת זמן של ביצוע פעולה (למשל העברת כסף) והבעלים החדש של הכסף או הרכוש.

כאן הדברים נהיים מעניינים: כל בלוק והפרטים המזהים שלו מקושר לכל הבלוקים שנוצרו לפניו ואחריו. כך נוצרת שרשרת בלוקים (בלוקצ'יין). מאחר לא ניתן להזיז אף בלוק כזה מהמיקום שלו בשרשרת ולא ניתן לשנות את המידע המקושר אליו, מתקבלת מערכת תיעוד סגורה ומאובטחת במיוחד. לפיכך, במידה והאדם מהסיפור היה מבצע את התשלום לספק ישירות דרך פלטפורמת בלוקצ'יין (למשל בביטקוין), הכסף היה מגיע באופן ישיר מהמזמין לספק – בלי לעבור דרך בנק או חברת אשראי. כלומר בלי עמלות למתווכים, ובאופן מאובטח ופרטי.

מבחינת הבנקים וחברות האשראי, טכנולוגיית הבלוקצ'יין מערערת את יסודות ההצדקה לקיומם כמתווכים אמינים בין עסקאות. יש לה פוטנציאל להפוך אותם לבלתי רלוונטיים ולכרסם משמעותית בהכנסות מעמלות שלהם. בכירים בתעשיית הפיננסים כבר כינו את התופעה "המהפכה התעשייתית הרביעית".

בלוקצ'יין מסובב את העולם: הכלכלה החדשה בפיתוח

בשנים האחרונות, מיטב המפתחים והיזמים עובדים במרץ על פיתוח יישומים מסקרנים לטכנולוגיית בלוקצ'יין. כך למשל, חברת TraDove פיתחה פלטפורמת תשלום ישיר בין חברות B2B שמעוניינות לעשות עסקים – החברות מבצעות תשלומים על גבי הפלטפורמה, בלי מתווכים ובלי עמלות.

הסטארט-אפ הישראלי INVioU מפתח פלטפורמת הנפקת חשבוניות ומסמכים פיננסיים מבוססת בלוקצ'יין. המערכת מהווה פתרון לתופעה הידועה בקרב עסקים המחפשים משקיע, של הונאות וזיוף נתונים. רמת האמינות הגבוהה של מסמכים פיננסיים שמונפקים באמצעות בלוקצ'יין מהווה אסמכתה וחותמת אמינות למחזור הפיננסי של העסק. כך משקיעים מתעניינים, יכולים לקבל תמונה מלאה ואמינה על הפעילות העסקית של העסק בו הם שוקלים להשקיע.

ואם אתם רוצים להשקיע בעסק או מיזם? תשמחו לשמוע ש-Celsius Network פיתחה פלטפורמת הלוואות חברתיות מבוססת מטבעות קריפטוגרפיים, עם ריביות נוחות ופרטיות מירבית.

הבלוקצ'יין גם הגיע לנדל"ן. הסטארט-אפ Propy פיתח פלטפורמת מסחר בשטחים ונכסים מבוססת איתריום. הפלטפורמה מאפשרת לגולשים מכל העולם לבצע עסקאות נדל"ן על בסיס איתריום, שכוללות כבר העברה בטוחה ברשת הבלוקצ'יין של שטר הקניין.

תחום מעניין נוסף שמבוסס על הבלוקצ'יין הוא טוקניזציה של נכסים (tokenization), כלומר 'הפיכה לאסימונים'. הרעיון מאחורי תחום זה הוא שניתן "להנפיק" כמעט כל דבר למטבע קריפטוגרפי, כמו בתים או רכבים. כך, אם למשל אדם כלשהו מעוניין לרכוש דירה להשקעה שעולה מיליון שקלים, אולם ברשותו רק 80% מהסכום, באפשרותו לגייס את היתרה על ידי 'טוקניזציה' של הנכס: משקיעים ישלמו לו את היתרה הנדרשת בביטקוין או מטבע אחר, יהפכו לשותפים בבעלות על הנכס ויהנו מהרווחים שהוא ייצר.

אחת החברות המובילות בתחום היא AlphaPoint. הפלטפורמה שיצרו מאפשרת טוקניזציה של כמעט כל דבר: נדל"ן, יצירות אמנות, חברות, אפילו רעיונות או קניין רוחני.

דרך הלבנים המקושרות: לאן מוביל הבלוקצ'יין?

לפעמים נראה שכל שבוע מציגים בפנינו טכנולוגיה חדשה שתשנה את העולם – אך הוא כמנהגו נוהג. בלוקצ'יין איננה יוצא דופן: גם היא יכולה להיעלם תוך שנתיים או שלוש. אף על פי כן, מדובר בטכנולוגיה עם פוטנציאל עצום לשינוי מהיר במשהו ענק – הכלכלה העולמית, לא פחות. יתכן ודווקא ההכרה בפוטנציאל השיבוש (Disrupt) היא שהביאה רבים מהבנקים והגופים הפיננסיים הגדולים בעולם כגון סיטי בנק, ג'.פ. מורגן, ועוד רבים, להשקיע בטכנולוגיית הבלוקצ'יין ואף במטבעות קריפטוגרפיים.

הכותב כיהן כמנמ"ר מימון ישיר וכיום משמש כיועץ טכנולוגי לארגונים

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יואב

    אמיר עוז הוא מומחה מהמעלה הראשונה. נפגשתי איתו לפני כשנה והוא עזר לי רבות בסטארטאפ שלא המריא.

  2. מןטי

    בעיה עם הרגולציה ,איך יגבו מס? הכח ילקח מהמדינה מהבנקים. לא רואה איך הרעיון המדהים הזה יעבוד.

  3. מתן

    יפה כתבת. אני מאוד אוהב את הכתיבה שלך. אתה מסביר דברים מסובכים בשפה פשוטה וברורה. תודה.

אירועים קרובים