ג'ף בזוס תרם לארגון שמקדם כניסת יוצאי צבא לקונגרס

מייסד ומנכ"ל אמזון הענקית תרם יחד עם רעייתו 10 מיליון דולר לגוף הא-מפלגתי ● התרומה יכולה להיות קשורה לרצונו של האיש העשיר בעולם לשמר את תדמיתו מפגיעה עקב הצעת "חוק בזוס"

הפסיד 13.5 מילירד דולר בין לילה. ג'ף בזוס, מייסד אמזון. צילום: סטיב ג'ורבטסון, מתוך ויקיפדיה

ג'ף בזוס, האיש העשיר בעולם ומייסד אמזון ואשתו מקנזי בזוס, תרמו השבוע את תרומתם הפוליטית הגדולה ביותר אי-פעם, והעניקו 10 מיליון דולר לקבוצה פוליטית א-מפלגתית, שפועלה מוקדש לסיוע ליוצאי צבא ותיקים אשר רצים לבחירות לקונגרס.

הזוג בזוס העניק את תרומתו ל-With Honor Fund, המוגדרת כ-Super PAC שהיא למעשה עמותה המקדמת 33 מועמדים שמתמודדים יוצאי צבא בבחירות אמצע הקדנציה שיתקיימו בעוד כחודשיים ושביניהם 14 מועמדים רפובליקנים ו-19 דמוקרטים. משמעות התרומה, לפיכך, אינה קשורה לקידום עמדה פוליטית מסוימת אלא יותר לגאווה לאומית.

בזוס, שהונו מוערך נכון להיום ביותר מ-150 מיליארדי דולרים, ושערכה של ענקית הקמעונות אונליין שלו הגיע ביום ג' האחרון לטריליון דולר, לא ידוע כפילנטרופ גדול. תרומתו הפוליטית הבולטת ביותר עד כה הייתה בשנת 2012, כאשר הרים 2.5 מיליון דולר לטובת קמפיין לקידום נישואים הומוסקסואליים במדינת וושינגטון. בזוס העניק בעבר מכספו הן למועמדים רפובליקנים והן לדמוקרטים שרצו לקונגרס.

התרומה הכספית הנוכחית שלו היא, כאמור, הנתינה הכספית הגדולה הראשונה בתחום הפוליטיקה האלקטורלית והיא מגיעה בזמן שבו השפעתו ועושרו הולכים ונוסקים ושהוא כבר הופך בעצמו למותג נחשק.

ביקש "רעיונות" לתרומות ראויות מעוקביו בטוויטר

בשנה שעברה הודיע בזוס על כוונה להגדיל את תרומותיו לצדקה, תוך שצייץ וביקש "רעיונות" לתרומות ראויות מעוקביו בטוויטר. המולטי-מיליארדר הסביר כי הוא "חושב על אסטרטגיה פילנתרופית שתהיה הפוכה מהדרך שבה אני מבלה את מירב זמני".

אבל אי-אפשר לומר שלבזוס אין באמת נגיעה פוליטית. לפי נתונים של Center for Responsive Politics, קבוצת מחקר מוושינגטון הבירה המתנהלת ללא מטרות רווח ועוקבת אחר ההשפעות של כסף ופעילות לוביסטית על הבחירות ועל המדיניות הציבורית, בשנים האחרונות הגדילו החברות שבבעלותו, Blue Origin ואמזון, את הסכומים שהן משקיעות בלוביזם במטרה להשפיע על מקבלי החלטות וקובעי מדיניות בנושאים כמו מדיניות התחבורה האווירית והאינטרנט, הנוגעים ישירות לעסקים שהן מנהלות.

יצוין כי לבזוס יש כעת התמודדות בעלת אופי פוליטי אחרת שעשויה להיות גורם מדרבן לתרומתו הנוכחית. באחרונה נתקל האיש העשיר בעולם ביריב מר למדי מהתחום הפוליטי. ברני סנדרס, מי שהתמודד מול הילרי קלינטון על ייצוג המפלגה הדמוקרטית בבחירות האחרונות לנשיאות ארצות הברית ושכיום מכהן כסנטור מטעם מדינת ורמונט, יצא נגד תנאי ההעסקה של ענקית הקמעונאות, שמצידה טענה שדבריו "אינם מדויקים ומטעים". סנדרס השתלח באחרונה באמזון ובבזוס ואמר כי החברה לא צריכה לקיים מצב שבו אלפי עובדיה נעזרים בתכניות במימון ממשלתי לסיוע, למשל בצריכת מזון.

סנדרס הציג השבוע הצעת חוק, המכונה "חוק בזוס", ואשר מחייבת חברות גדולות כמו אמזון ו-וולמארט לסייע לתנאי המחיה של עובדיהן ולכסות בעצמן סבסודי מזון, דיור ציבורי וטיפול רפואי עבורם. אם החוק יעבור, חברות שלא יצייתו לו ייקנסו קשות. החקיקה אמורה לחסוך למשלם המסים האמריקני כ-150 מיליארד דולרים בשנה, כך לפי טענותיו של סנדרס.

התרומה של בני הזוג בזוס, שעליה דיווח לראשונה הוול סטריט ג'ורנל  אתמול, אושרה על ידי דובר אמזון ו-With Honor Fund אולם דובר אמזון מסר כי בזוס עצמו מסרב להגיב עוד על הדברים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים