חוויה אונליין מתבטאת גם בהגנה

כולנו, בשלב כזה או אחר במסלול האינטרנטי שלנו, נחווה התקפה מסוימת מצד גורם מזיק והשאלה היא האם בכלל אפשר לצמצם את המפגש הזה? לדברי מנכ"ל Glassbox סביר להניח שהתשובה היא "כן" וזה תלוי לא מעט באתרים עצמם

11/06/2018 14:19
ירון מורגנשטרן, מנכ"ל גלאסבוקס. צילום: פלי הנמר

בעשור האחרון כמות האתרים ברשת גדלה בקצב אקספוננציאלי. על רקע התפתחות האינטרנט והמעבר של העולם מהפיזי לדיגיטלי נוסדו פלטפורמות "עשה זאת בעצמך" (DIY) אשר מאפשרות לציבור ליצור אתרים בכוחות עצמם. פתרונות שמציעה Wix הישראלית, למשל, הם רק חלק אחד קטן מתוך מארג שלם של פתרונות דיגיטליים, אשר בשורה התחתונה גרמו להגדלת המרחב האינטרנטי לממדי ענק.

נקודת המוצא הבסיסית היא שעם צמיחת המרחב האינטרנטי גדלה גם כמות הגורמים המזיקים באתרים ובאפליקציות. היינו, מעבר ליתרונותיה של רשת האינטרנט והנוחות שבה, היא גם מספקת מרחב לגורמים זדוניים אשר כל מטרתם היא לפגוע ולהזיק לגורמים ישרים.

חוקרי רשת בכל העולם כבר מבינים שבמצב הנוכחי תנועת הגורמים הזדוניים (בוטים למשל) ברשת האינטרנט גדולה יותר מתנועת בני האדם. היכולת הטכנולוגית-חתרנית שלהם לסרוק את הרשת ולהרע בצורות שונות בלתי נתפשת – הם משתלטים על חשבונות שונים ברשת וחוטפים זהויות של אנשים, גונבים נתונים, פרטי כרטיסי אשראי ואף מסוגלים לעשות מניפולציות על אתרים, כך שסחורות מגוונות יועברו לרשותם.

לשמור על הצרכן אונליין גם במגזר הציבורי

בשנים האחרונות נבנתה קונספציה בדבר הצורך להעניק לצרכנים ולגולשים ברשת חווית גלישה טובה ונעימה. נדמה כי התפישה השלטת (והנכונה) היא שיש צורך תמידי למקסם את המרחב האינטרנטי ולדאוג במידה רבה לרווחת הגולש ולהנאתו. יחד עם זאת, אסור לשכוח ש"חווית הגולשים" משלבת גם את הגנת הגלישה ושמירה על פרטיותו. ברור כי אין בכוונתי להסיט את הדיון מהצורך בחוויה הדיגיטלית. בדיוק להפך. אני מאמין כי הדיון בנושא צריך להתרכז לא רק בגודל הבאנרים, עיצוב האתרים והפיצ'רים הפונקציונאליים שהוא מצויד בהם, אלא במשהו עמוק יותר שמתייחס גם לאלמנט ההגנתי. גם גופים בינלאומיים מבינים בזה ופועלים דה פקטו בכיוון. תקני ה-GDPR למשל הם ביטוי אחד מיני רבים, אשר נועדו לשמור על הצרכן אונליין. כמי שעומד מאחורי חברה שעוסקת בשיפור החוויה הדיגיטלית, אני מאמין שהחוויה החיצונית עצמה אינה מספיקה. לשיטתי חווית גלישה מלאה היום חייבת להתבטא גם בהענקת מרחב נטול גורמים אינטרסנטיים לגולשים. לכשהם יגיעו לאתר מסוים, בין אם במטרה לרכוש מוצרים, ובין אם רק לצורך הוצאת מידע או העברתו, הם יחוו ביטחון.

יש לזכור בהקשר הזה שהסבירות שגורם זדוני יהיה נוכח באתר מסוים היא כמעט וודאית. כולנו, בשלב כזה או אחר במסלול האינטרנטי שלנו, נחווה התקפה מסוימת מצד גורם מזיק. השאלה היא האם בכלל אפשר לצמצם את המפגש איתם? סביר להניח שכן. ברוב המקרים אותם גורמים פועלים במחשכים ועל שלט רחוק, אדרבא, קיימת דרך להתרחק מהם. מעבר לעירנות הגולשים עצמם אל המקומות שבהם הם גולשים, ישנה כמובן האחריות של האתרים.

רבות מהחברות במגזר הפרטי-עסקי החלו להיעזר בפתרונות טכנולוגיים שהודפים את הגורמים המזיקים בצורה טובה מאוד, ומתריעים מפני פגיעה בחוויה הכוללת. למרבה האבסורד ניכר כי המתודות הללו טרם הושרשו במגזר הציבורי בצורה מספקת. בשונה מהמגזר העסקי, שפועל תחת לחץ תחרותי ומאמץ במהירות גבוהה כל נורמה דיגיטלית חדשה, המגזר הציבורי בארץ ובעולם די מזדנב מאחור בעניין הזה. מעבר העולם לדיגיטליות מלאה דורש ייעול הפלטפורמות הדיגיטליות של כלל נותני השירותים תוך הגנה על הגולש. במצב עניינים זה, אי-אימוץ של חלקם יטלטל את העולם.

הכותב הוא מנכ"ל גלאסבוקס (Glassbox), העוסקת בשיפור חווית המשתמשים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים