"פייסבוק יכולה להעתיק מסנאפ את התכונות, אבל לא את הערכים"

אוון שפיגל - המנהל את סנאפצ'ט - השתתף באירוע Code Conference ולא חסך ביקורת מהענקית ממאנלו פארק ● "שיעתיקו גם את נוהלי הגנת הנתונים שלנו", אמר בעוקצנות, וטען שכל מה שפייסבוק עושה קשור רק בתחרות על תשומת הלב

סנאפצ'ט? אולי גיים-צ'ט?

אוון שפיגל, מנכ"ל חברת סנאפ (Snap), המפעילה את הרשת החברתית סנאפצ'ט (Snapchat) השמיע אתמול (ג') ביקורת חריפה על פייסבוק (Facebook), ועל ניסיונותיה המוצלחים להעתיק את התכונות שסנאפצ'ט הביאה לעולם, ושהיו המאפיינים הפופולריים ביותר שלה.

שפיגל השמיע סדרת "קטילות" כנגד היריבה הגדולה והמרה שלו במסגרת ראיון שנתן בוועידת קוד (Code Conference) המתקיימת בימים אלו בקליפורניה שבארה"ב, ואף עשה זאת רגעים ספורים לפני שאחת הדמויות הבכירות ביותר של פייסבוק, שריל סנדברג, עלתה לבמה.

שפיגל הוא מייסד שותף של אפליקציית סנאפצ'ט, המשמשת לשליחת מסרים וקטעי וידאו ארעיים – שהביאה אל העולם את קונספט הסטוריז (Stories) הנחשק, ששוכפל על ידי מתחרים רבים של החברה, ושהפך בעיקר לפופולרי באינסטגרם (Instagram), בווטסאפ (WhatsApp) ובשירותי הליבה של פייסבוק – כולם, כמובן, נמצאים בבעלות הענקית ממאנלו פארק.

המנכ"ל הסביר לשומעיו מדוע לדעתו החברה שלו תאריך ימים. לדבריו, ל-סנאפ "יש משימה המנוגדת להלך הרוח של המדיה החברתית המסורתית". את השירות של חברה שלו תיאר כמציע של "החלופה הגדולה הזו – בניית קשרים עמוקים יותר עם אנשים שאתה קרוב אליהם".

"לא רק מקבץ של תכונות"

מכיוון שאין זה סוד שפייסבוק "לוותה" שלל תכונות ומאפיינים של סנאפצ'ט, נתן שפיגל את דעתו לנושא ואמר כי הוא אינו אובססיבי בנוגע להעתקות ולשיבוטים של התכונות הרבות. הוא טען כי ההתנהלות המעתיקנית "מפריעה לאשתי יותר מאשר מפריעה לי" ואמר בעוקצנות: "ביסודו של דבר, חשוב להבין כי סנאפצ'ט היא לא רק מקבץ של תכונות".

שפיגל הדגיש את ההבדלים בין סנאפצ'ט שלו לבין פייסבוק, וטען כי ענקית הרשתות החברתיות התמקדה בלאפשר לאנשים להתחרות עם חבריהם על "לייקים" ותשומת לב. לטענתו נכון להיום "הם שינו את המוצרים שלהם ואני חושב שהם שינו את המשימה שלהם, אבל ביסודו של עניין הם מתקשים לשנות את הדנ"א של החברה שלהם". שפיגל הוסיף וטען כי "עם הזמן אני חושב שזה יהיה יותר ויותר ברור שערכים קשה להעתיק".

בהתייחסו לנושא שמטלטל כיום את עולם ההיי-טק והתקשרות – ניהול הדטה הפרטי של משתמשים והעובדה שפייסבוק כשלה, כפי שהודתה, בהגנה עליו, כמו שנחשף בפרשית קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica) – הבהיר שפיגל בלא מעט ציניות כי "לא הייתה שום מניפולציה רוסית בסנאפצ'ט". ואולי משום שהתכונה הכי אופיינית לסנאפצ'ט היא הודעות שנעלמות לאחר 24 שעות, ושלא נשמרות, כך לפי הבטחת סנאפ, גם במאגר הנתונים של החברה, שפיגל צחק ואמר: "אולי פייסבוק צריכה להעתיק גם את מדיניות שמירת הנתונים של סנאפצ'ט".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים