רחפנים – פתרון מושלם למשלוחים

לפי רומן דבורקין, מהנדס שילוב מערכות בפלייטרקס, שהשתתף בכנס "אנשים ורחפנים", כלי הטייס הזעירים, המהירים, המדויקים, הנקיים והזולים בהרבה לשימוש, יביאו לקיצוץ של עד 80% מעלויות השילוח

רומן דבורקין, מהנדס שילוב מערכות בפלייטרקס. צילום: שי פיירשטיין

"בעולם גם רגולטורים כבר מבינים שהעתיד אומר שמשולחים יבוצעו באמצעות רחפנים. זה דבר שנולד מצורך. זה בא מכך ששיטת המשלוחים כיום פשוט לא טובה – עם אנשים שמתעכבים בגלל פקקים, בגלל שיש עומס תנועה, ובכלל זה הפיצה מתקררת, והאוכל לא טעים, ובשורה התחתונה גם יקר לשלוח בגלל עלות התחזוקה ועלות השכר, וזה עוד לפני שמתייחסים לכך שהכיסוי מאוד מוגבל, ובמרחק מסוים מהמוקד משלוחים זה בכלל לא רלוונטי, לא מבחינת זמנים ולא מבחינת עלויות. שימוש ברחפנים עונה על כל הבעיות הללו", כך אמר רומן דבורקין, מהנדס שילוב מערכות בפלייטרקס (Flytrex), חברה צעירה יחסית בענף הרחפנים שכבר מפעילה קו משלוחים מסחרי ראשון באמצעות רחפנים באיסלנד.

דבורקין אמר את הדברים במהלך כנס אנשים ורחפנים 2018, שנערך בשבוע שעבר. הוא דיבר על העתיד של עולם המשלוחים האוויריים מול מאות מקצוענים בתחום, שהגיעו לאולם האירועים לאגו שבראשון לציון לכנס שנערך מזה השנה השלישית, שהופק בידי אנשים ומחשבים, ונוהל בהנחייתו של רון קליינר, מנכ"ל Drone Master.

"רחפנים הם הפתרון מכיוון שהם אינם תלויים במצב בכבישים והם לא נתקעים בפקקים. הם גם מהירים יותר, הם יודעים בדיוק להגיע לנקודה הנכונה, והכי חשוב: הם הרבה יותר זולים לשימוש. ברגע שמוציאים את האדם ואת הרכב מהלופ מקצצים עד 80% מעלויות השילוח. בנוסף, חשוב לציין שהם גם לא מזהמים", הוא הסביר.

מעבר לקו המשלוחים באיסלנד, שכבר זכה לאישור הרגולטור ולביטוח מלא וגם מבוצעות בו טיסות מעל אנשים, התחילה החברה להריץ מודל דומה בפנמה סיטי, שבו המשלוחים מתבצעים בין גורדי השחקים שבסיטי, ובקרוב היא מתחילה בבדיקות בקוסטה ריקה. " אנחנו גם משתתפים בפיילוט של ה-FAA, שהמטרה שלו לאפשר להבין מה הפערים מבחינת רגולציה של שילוחים באמצעות רחפנים במדינה בסדר גודל של ארצות הברית, פיילוט שיתרחש בצפון קרולינה", סיפר דבורקין.

רחפנים המשתמשים בתקשורת דיגיטלית

איציק עומר, ה-CTO של עמבר גרופ, דיבר על רחפנים המשתמשים בתקשורת LTE בכדי לספק יכולות שליטה מלאות, וכדי להעביר את כל הפקודות וכדי לקרוא את כל הנתונים. החברה היא שותפה של היצרנית וולקרה (Walkera) בתחום, ולפי עומר, "למעשה הרחפנים שמכירים כיום בשוק עובדים באמצעות תקשורת דיגיטלית מנקודה לנקודה, לצורך שידור וקליטה, ועושים את הכל בתדר פתוח של 2.4 גיגה-הרץ. יש מספר תצורות שידור, שהידועה בהן היא ofDM, שבאמצעותן מעבירים את הפקודות, את הווידאו ואת הטלמטריה".

איציק עומר, איציק עומר, CTO בעמבר גרופ. צילום: שי פיירשטיין

איציק עומר, איציק עומר, CTO בעמבר גרופ. צילום: שי פיירשטיין

עומר הראה הדגמה של הפעלה של רחפן שבאמצעות המערכת של החברה טיפל באירוע בטחוני בשידור חי. "רואים כיצד התקשורת נעשית בין כל הגורמים הפיקודיים ואלו שנמצאים בשטח, ואנחנו יכולים לראות את המיקומים המדויקים של כל הכלים בשטח. ניתן גם להקליט את כל המהלך שקורה ואני יכול לדבר איתם ולנהל כך את כל האירוע. יש לנו גם מערכת שליטה מלאה בקוקפיט של הרחפן, עם כל המשתנים של הרחפן בזמן הטיסה, כולל שליטה במצלמת ה-PTZ עצמה ואפילו בפורמט של הצילום, השימוש ברוחב פס, והכל מרחוק", הוא הציג.

יכולת נוסף שהוצגה היא האפשרות להטיס את הרחפן מכל נקודה לכל נקודה, פשוט על ידי סימון במפה. "הוא טס לשם בלי צורך במפעיל, בסך הכל בלחיצה מעמדת הבקרה, והוא גם זה שבעצם קובע את המסלול", אמר עומר.

רישיון מטיס חובה

אבל עוד לפני שמעלים רחפן לאוויר, צריך לזכור בתרחישים רבים מאוד יש צורך ברישיון מטיס, ואם רוצים רישיון מטיס צריך לעבור מבחן עיוני ומבחן מעשי של רת"א. "מי שרוצה יכול ללמוד את כל מה שצריך באקדמיה לרחפנים בישראל ממני", אמר המדריך הבכיר, שירן גרנות, שהסביר את הצורך ברישיון.

שירן גרנות, מדריך בכיר ברת"א. צילום: שי פיירשטיין

שירן גרנות, מדריך בכיר ברת"א. צילום: שי פיירשטיין

"עלם הרחפנים עובר שינוי, אבל רוח החוק לא השתנתה, ובשביל הכיף ובשביל התחביב לא צריך רישיון. יש שני תחומי הפעלה שדורשים רישוי, וזו הפעלה מסחרית שהיא הפעלת רחפנים לטובת רווח כספי – צילום, משלוחים לדוגמה – הפעלה בה מרוויחים כסף מעצם העלאת כלי לאוויר. התחום השני זה משהו שרת"א הסדירו וזה הפעלה כללית והכוונה היא לתרחישים בהם אופי ההפעלה מסחרי אבל בלי תמורה ישירה  – משטרה, עיריות חברות וכדומה", הוא סיפר.

לפי גרנות, הבידול העיקרי של האקדמיה היא דווקא הלימוד בכיתות. "אנחנו דוגלים בעבודה בשיטה של מרצה וכיתה עם כל מה שצריך כדי שהלימודים יהיו כמה שיותר מסודרים עם כל ההתאמות והדרישות של רת"א", היא סיפר.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים