האם רובוטים מאיימים על אפריקה?

בתוך פחות משני עשורים יהיה זול יותר להפעיל רובוטים במפעלים בארה"ב מאשר להעסיק עובדים במפעלים באפריקה ● דו"ח חדש ממליץ למדינות אפריקה על בניית יכולות תעשייתיות ומיומנויות דיגיטליות, על מנת לעבור לשרת מגזרים שנמצאים בסיכון נמוך יותר לאוטומציה

רובוטיקה מאיימת על אפריקה. אילוסטרציה: BigStock

הכנסת רובוטים לפעולה במפעלים בארה"ב עתידה להיות זולה יותר מהעסקת עובדים בקניה עד לשנת 2033, כך עולה ממחקר חדש של ה-ODI (ר"ת Overseas Development Institute) הבריטי. הדבר מעלה חששות שמדינות אפריקניות עלולות להישאר מאחור, כשיצרנים יעבירו את העבודה שעד כה ביצעו בעבורם באפריקה לכלכלות עשירות יותר, עקב ירידה בעלויות האוטומציה.

בדו"ח החדש, ששמו "דיגיטציה ועתיד הייצור באפריקה", מזהירים מומחים מפני תסריט שבו מדינות אפריקניות יישארו מאחור בשל "הפער הדיגיטלי" ההולך וגדל בינן לבין ארה"ב, אירופה ואסיה.

מאחר שהעלות של התקנת ותפעול רובוטים הולכת וקטנה במדינות עשירות, כלכלות אלה יגלו שיעיל יותר בעבורן להעביר את פעילות הייצור בחזרה הביתה, במקום להשאירן בחוץ לארץ, שם הם מבצעים כיום את העבודה בכדי להוזיל את עלויות הייצור, כך קובע הדו"ח. עקב כך מזהירים החוקרים כי מדינות אפריקה חייבות לבנות בדחיפות יכולות תעשייתיות ומיומנויות דיגיטליות, ובכך לעבור לשרת מגזרים אשר נמצאים בסיכון נמוך יותר לאוטומציה, כמו למשל "מזון ומשקאות, בגדים ומתכות", כך נכתב בדו"ח.

על מדינות אפריקה להתחיל להתכונן לעתיד הדיגיטלי

דירק ווילם טה ולדה, מנהל תכנית לסיוע בתמורות כלכליות (Supporting Economic Transformation) ב-ODI, אמר ל-BBC כי "המהפכה התעשייתית הרביעית צפויה להשפיע באופן משמעותי על הייצור בעולם, ולכן חשוב שמדינות אפריקה יתחילו להתכונן לעתיד הדיגיטלי הזה".

הוא הוסיף ואמר כי "עד כה חשבנו שאוטומציה לא תחליף כוח עבודה אנושי וייצור וייצוא אינטנסיביים במדינות עניות, בגלל העלות הגבוהה של רובוטים. המחקר שלנו מראה כי זו ראייה אופטימית מדי. כיום העלות של הפעלת רובוטים בייצור רהיטים עדיין גבוהה יותר מאשר של כוח עבודה אנושי, אבל זה לא יהיה כך בתוך 15 שנים".

קרישמה באנגה, מנהלת מחקר בכירה ב-ODI, אמרה כי "מדינות אפריקניות חייבות שלא להימנע מייצור, אלא להתכונן יותר על ידי הגברת הגישה לאינטרנט, השקעה במיומנויות טכניות וקידום חדשנות טכנולוגית. אם הדבר יעשה נכון, אוטומציה יכולה להציע הזדמנויות חשובות למדינות אפריקה, על ידי שיפור תפוקת כוח האדם עובד בייצור".

לפי תחזית ה-ODI, באתיופיה למשל האוטומציה הרובוטית תהיה זולה יותר מכוח אדם מקומי עד שנת 2038 או לכל המאוחר עד 2042. הממצא הזה מספק ליבשת בין עשור לשני עשורים על מנת לבנות את היכולות שלה.

הדו"ח מייעץ לאומות אפריקה להרחיב את הגישה לפס רחב ולפתח מיומנויות טכניות של המקומיים באמצעות הכשרה מקצועית, רכזות טכנולוגיות והתמקדות גדולה יותר בחינוך בנושאי STEM, שהן ראשי תיבות למילים מדע, מתמטיקה, הנדסה וטכנולוגיה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים