לאחר המיזוג עם סופטבנק – שינויים במחזיקי המניות של אובר

בנצ'מרק קפיטל וטראוויס קלאניק כבר לא שולטים ברבע ממניות החברה ● בנצ'מרק מכרה 900 מיליון דולר מאחזקותיה באובר ● קלאניק מכר שליש ממניותיו בחברה, שהיה מנכ"לה עד לפני מספר חודשים, בעסקה שלפי ההערכות עומדת על כ-1.4 מיליארד דולר

טראוויס קלאניק, מייסד ולשעבר מנכ"ל אובר. צילום: Joe Seer/BigStock

רגע לפני סופה של 2017, הגיעו החברות סופטבנק (SoftBank) ואובר (Uber) להסכם עקרונות שלפיו רכשה ענקית התקשורת והטכנולוגיה מיפן 15% מחברת שיתופי הנסיעות האמריקנית לפי שווי של 48 מיליארד דולר. כעת ממשיכה אובר לחוות שורה של שינויים במבנה הכוח שלה, בתוך שהיא מתכוננת לקבל את מיליארדי הדולרים מהענקית היפנית, שאיתה היא מתמזגת.

העסקה, לא רק שתעניק למשקיעים מוקדמים של הענקית ולעובדיה הרבה כסף. היא גם משנה כבר כעת את מאזן הכוחות באובר, ואת הגורמים המכריעים בהנעתו של הסטאט-אפ הבולט ביותר בעולם.

כך למשל, תסיים בקרוב בנצ'מרק קפיטל (Benchmark Capital) למכור ממניותיה באובר בשווי כ-900 מיליון דולר לסופטבנק ולרוכשים אחרים, שהן למעשה כ-14.5% מאחזקות חברת ההון סיכון בענקית שיתופי הנסיעות.

בנצ'מרק, שאמרה בשנה שעברה כי אובר יכולה בקרוב להגיע לשווי של מעל 100 מיליארד דולר, ניסתה למכור כ-25% ממניותיה בחברה בדצמבר במחיר הנמוך ממחצית משוויין. אבל מכיוון שבעלי מניות רבים כל כך רצו למכור את מנותיהם באובר, בנצ'מרק הצליחה למכור רק 58% ממה שהציעה, כך על פי אנשים שמכירים את פרטי העסקה.

קלאניק – מתחיל לפסוע בכיוון אחר

במקביל, לפי בלומברג (Bloomberg) ורויטרס (Reuters), שבוע לאחר שסופטבנק רכשה כחמישית מאובר, מכר קלאניק כ-29% ממניותיו לענקית הטכנולוגיה היפנית ולשותפיה שהסכימו לרכוש הון בחברה.

בסוף השבוע האחרון נודע כי טראוויס קלאניק, המייסד של אובר, שעזב את תפקיד היו"ר של החברה ביוני האחרון, מוותר על חלק נכבד ממניותיו בחברה ומכר כ-1.4 מיליארד דולר בהצעת הרכש, על אף שבעבר הבהיר כי לא ימכור אף אחת ממניותיו.

"זה נראה כסימן לכך שלטראוויס אולי הספיק ממתיחת הביקורת על אובר, וייתכן שהוא מוכן להמשיך הלאה, או שלפחות יש לו תפקיד פחות בתפעולה של אובר והוא מאפשר לאחרים לנסות לנקות את הבלגן שאיתו אובר מתמודדת", כך אמר קרל טוביאס, יו"ר מכהן של בבית הספר למשפטים של אוניברסיטת ריצ'מונד.

דובריהם של אובר וקלאניק לא הגיב לדברים.

מוכרים גדולים אחרים לקבוצת סופטבנק הם המייסד השותף של קלאניק, גארת' קאמפ, ומנלו ונצ'רס, שהובילה את סבב סדרה B של אובר.

בשורה התחתונה השינויים מביאים לכך שבעלת המניות הגדולה ביותר באובר עד היום, בנצ'מרק, תתחלף בקרוב ותהיה סופטבנק.

הגדלה ושינויי כוחות משמעותיים בדירקטוריון אובר

העברת הנכסים ועסקת סופטבנק משנות לחלוטין את מפת הכוחות בהנהלת אובר. כמעט רבע מהחברה היו בבעלות קלאניק ובנצ'מרק, שהגישה בזמנו תביעה נגד קלאניק והובילה את דרישת המשקיעים להוציא אותו מתפקידו כיו"ר הדירקטוריון. כיום נפח זה ירד לכחמישית.

בנוסף, רק לפני שנה, מנתה מועצת המנהלים של אובר שבעה אנשים בלבד – ורובם היו בני ברית קרובים של המנכ"ל דאז, קלאניק. בשנה שעברה, ולאחר הדחתו של המנכ"ל הפרובלמטי, גדל חבר המנהלים. אחר כך הגיעה העסקה עם סופטבנק ושוב הרחיבה אותו, הפעם ל-17 חברים.

כעת מצב הכוחות במועצת המנהלים מבוזר יותר – סופטבנק מחזיקה בשני מושבים, קלאניק מחזיק בשלושה, ואילו ששת חברי מועצת המנהלים העצמאיים מאזנים את החלטות המפתח של אובר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים