מי רוצה להיות אזרח פלשתינה?

הסטארט-אפ MyHeritage מציג ארכיון חדש עם בקשות לאזרחות בפלשתינה שהגישו דור מייסדי המדינה בתקופת המנדט הבריטי ● בין הבקשות שנחשפו נכללות פניות של שמעון פרס ודן בן אמוץ והמלצות לקבלת התואר מדמויות כמו גולדה מאיר וחנה רובינא

ארכיון MyHeritage - בקשת אזרחות בפלשתינה. שמעון פרס.

נחשף מאגר חדש, מתקופת המנדט הבריטי, המכיל 67 אלף בקשות להתאזרחות בפלשתינה. מדובר בפרויקט של חברת ההיי-טק MyHeritage – המתמחה בפיתוח כלים לבניית אילנות יוחסין – בשיתוף פעולה עם ארכיון המדינה. חלק ממבקשי ההתאזרחות הם עולים חדשים, שהפכו לימים לאנשי מפתח במדינה הצעירה.

בין הבקשות אפשר למצוא את תיק ההתאזרחות של נשיא המדינה לשעבר, שמעון פרס, שנקרא בזמן עלייתו שמעון פרסקי. התיק כולל מסמכים חתומים בכתב ידו, בהם הצהיר כי הוא עוסק בחקלאות וביקש לשנות את שמו משימל לשמעון. היוצר דן בן אמוץ הוסיף לתיק בקשה בכתב ידו, בכדי להחיש את מהלך האזרחות. וחתן פרס ישראל לתקשורת, דב יודקובסקי, קיבל המלצה מיהודה מוזס על נייר רשמי של העיתון.

אוסף היסטורי זה של דור המייסדים מאפשר הצצה לתוך אחד הפרקים המשמעותיים ביותר בתולדות מדינת ישראל. רבים ממבקשי ההתאזרחות היו יהודים שהצליחו לחמוק ברגע האחרון מציפורני הנאצים, בטרם נגזר גורלם של יהודי אירופה, וכן ניצולים שהגיעו ארצה לאחר השואה. לצידם מופיעים במאגר מבקשי ההתאזרחות יהודים ממדינות ערב ומשאר קצוות תבל, אשר הגיעו לארץ בכדי להגשים את חלומם הציוני, וכן יהודים שנולדו בארץ ישראל.

לדברי גלעד יפת, מנכ"ל ומייסד MyHeritage: "לאחר עבודה יסודית של דיגיטציה ומפתוח, אנו שמחים לצרף ל- MyHeritage ולהנגיש למשתמשינו את אחד האוספים המשמעותיים ביותר של רשומות היסטוריות בתולדות המדינה. רבים מתושבי המדינה כיום, וכן יהודים ברחבי העולם שיש להם קרובים בישראל, יוכלו למצוא במאגר זה מסמכים ותמונות של בני משפחתם האהובים, למצוא פרטים חדשים ומפתיעים אודותיהם ולהתרגש מהגילויים".

מאגר מסמכים היסטורי ודרמטי

ריכוז בקשות ההתאזרחות של יהודים בין השנים 1947-1937 הוא ממאגרי המסמכים הדרמטיים והחשובים בהיסטוריה של מדינת ישראל והעם היהודי. אוסף הבקשות מכיל 206 אלף שמות ומידע עשיר נוסף, כמו מקומות ותאריכי לידה. לצד פרטיו האישיים של כל מגיש בקשה להתאזרחות נוסף מידע מפורט גם על בני משפחתו הקרובה, וכן שני ממליצים שתמכו בבקשתו והעניקו חסותם על מבקשי התאזרחות הבאים ארצה. בין הממליצים דמויות בולטות בהיסטוריה של ישראל, בהם ראש הממשלה לשעבר גולדה מאיר, השר לשעבר שלמה הלל, השחקנית חנה רובינא, הסופר יהודה בורלא, וכן דוד פלורנטין ממייסדי התנועה הציונית בסלוניקי.

המאגר הוא פרי שיתוף פעולה של MyHeritage עם ארכיון המדינה, אשר עתיד ליהנות מהאינדקס המפורט למסמכים שבנתה החברה. המאגר אינו שלם, כיוון שלדברי ארכיון המדינה תיקים רבים לא שרדו. כל בקשת התאזרחות משלטון המנדט הבריטי כוללת בדרך כלל כ-20-15 דפים סרוקים של טפסים, חתומים בכתב ידם של מבקשי ההתאזרחות, נימוקי הבקשה להיכנס ארצה במקרים מסוימים, ולרוב – תמונה של מבקשי ההתאזרחות ולעיתים גם של בני משפחתם.

בשנה האחרונה עמלו עובדי MyHeritage על יצירת אינדקס דו-לשוני המנגיש בצורה הטובה ביותר, ובאיכות הגבוהה ביותר, את התעודות ההיסטוריות למשתמשים.

המאגר זמין בקישור: https://www.myheritage.co.il/israel

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים