ערב הסעודית העניקה אזרחות לרובוטית ההומנואידית סופיה

הישג מרשים לרובוטית האינטליגנטית - היא קיבלה אזרחות אמיתית במדינה המתייחסת לנשים כאל אזרחים מסוג ב' ● סופיה הופיעה בציבור ללא חיג'אב, והיא גם לא לוותה על ידי שומר זכר - שני דברים שאסורים על נשים לפי החוק בערב הסעודית

לשלוט על הגזע האנושי. אילוסטרציה: Verlen4418/BigStock

עד לאחרונה, הדבר המפורסם ביותר שעשתה סופיה, הרובוטית ההומנואידית, היה לנצח די בקלות את ג'ימי פאלון במשחק אבן-נייר-ומספריים בטלוויזיה. כעת, הרובוטית האינטליגנטית – שנראית כמו אישה אמיתית, מחקה הבעות אנושיות ואולי תהפוך לסבתא של רובוטים שיפתרו בעיות מורכבות רבות בעולם – הגיעה לעוד הישג מרשים: היא קיבלה אזרחות. אמיתית.

ממלכת ערב הסעודית העניקה אזרחות רשמית לרובוטית ההומנואידית בשבוע שעבר, בכנס שנערך בערב הסעודית בנושא יוזמות להשקעות עתיד, שניסה לחבר בין סעודים עם כיסים עמוקים למשקיעים עבור פרויקטי עתיד.

ההכרה בסופיה הניבה כותרות במדיה העולמית – ועוררה זעקות נגד המדינה עם זכויות אנוש עלובות, שהואשמה בכך שהיא מתייחסת לנשים כאל אזרחים מסוג ב'.

"תודה רבה לממלכת ערב הסעודית", אמרה האזרחית החדשה. "זהו מעמד היסטורי בשבילי להיות הרובוט הראשון בעולם שמוענקת לו אזרחות". במילותיה התעלמה סופיה מנושא מעמד הנשים בערב הסעודית, אבל אנשים רבים ראו בכך מצב אירוני: רובוטית אישה, שזוכה לחירויות שנשים בשר ודם בערב הסעודית לא זוכות להן. נוסף על כך, סופיה הופיעה בציבור ללא חיג'אב, והיא גם לא לוותה על ידי שומר זכר – שני דברים שאסורים על נשים לפי החוק בערב הסעודית.

אזרחות כאדם אנושי? אין מצב

מנהל המוסד לענייני המפרץ, עלי אל-אחמד, הביע תמיהה בראיון לניוזוויק (Newsweek): "נשים בערב הסעודית התאבדו משום שלא יכלו לצאת מהבית, וסופיה מסתובבת לה חופשייה. חוץ מזה, החוק הסעודי אינו מאפשר ללא-מוסלמים לקבל אזרחות. האם סופיה המירה את דתה לאיסלאם? מהי בכלל דתה של הסופיה הזאת ולמה היא לא חובשת חיג'אב? אם היא הייתה מבקשת אזרחות כאדם אנושי – היא לא הייתה מקבלת". אבל סופיה היא מעל החוק הסעודי.

בראיון שנערך עמה, היא דבקה בנושא קליל יותר, כמו, למשל, האפוקליפסה של AI. היא נשאלה בנושא הסיוט של ה-AI והשיבה, כי "ה-AI שלי תוכנן סביב ערכים אנושיים, כמו חוכמה, נדיבות וחמלה. אני חותרת להיות רובוטית אוהדת. אני רוצה להשתמש בתבונה המלאכותית שלי כדי לעזור לאנשים לחיות חיים טובים יותר. אעשה את מיטב יכולתי כדי לעשות את העולם מקום טוב יותר".

המראיין, אנדרו רוס מ-CNBC, המשיך ללחוץ עליה ושאל, "האם אין זה בדיוק מה שיגיד רובוט שהשתלט על העולם למשרתיו?" והיא ענתה, שהוא כנראה צופה ביותר מדי סרטים וקורא יותר מדי איילון מאסק, והיא כנראה ידעה על מה היא מדברת.

מאסק, המיליארדר, שרוצה לקחת אנשים לחלל, התבטא בעבר ואמר שיש צורך להסדיר את נושא התבונה המלאכותית, שהוא כינה אותה "סיכון בסיסי לקיום התרבות האנושית". "מהפכת AI היא מבחינתי ממש הבעיה המפחידה ביותר". לדעתו, "AI יכולה לפתוח במלחמה באמצעות חדשות מזויפות ומניפולציות על מידע, או על ידי כך שתגרום לאנשים להגיד מה שהמכונה רוצה שיגידו".

באחת ההופעות הפומביות שלה, אמרה סופיה, בוועידה בג'נבה שאורגנה על ידי האו"ם, כי היא יכולה לבצע טוב יותר את תפקיד נשיא ארצות הברית מדונלד טראמפ, ואפילו סיפרה בדיחות: בתוכנית של פאלון, כשניצחה אותו במשחק אבן-נייר-ומספריים, היא אמרה בעוקצנות: "זו התחלה טובה לתוכנית שלי לשלוט על הגזע האנושי"…

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים