כיצד ה-IT של ערוץ 10 מסייע להיערכות לרפורמה בשידורים?

הרפורמה בטלוויזיה, שתיכנס לתוקף בתחילת החודש הבא, מביאה עמה לא מעט אתגרים - כולל טכנולוגיים ● קובי מורה צדק, מנמ"ר ערוץ 10, מספר עליהם ועל הפרויקטים המחשוביים שמאפשרים לנו לצפות בשידורי הערוץ

קובי מורה צדק, מחליפו של רייכר. צילום: יח"צ

ב-1 בנובמבר תצא לדרך רפורמת שידורי הטלוויזיה, 24 שנים לאחר שהזכייניות רשת וקשת החלו לשדר באפיק 22, כאשר הן מחלקות ביניהן את ימי השידורים במהלך השבוע (עד 2005 – יחד עם טלעד), לצד חברת החדשות המשותפת והטלוויזיה החינוכית. בעקבות רפורמה שמוביל משרד התקשורת, אפיק 22 יופקע וכל אחת מהזכייניות תשדר במשך כל השבוע באפיקי שידור נפרדים – קשת ב-12 ורשת ב-13. הרפורמה הזו תשפיע גם על ערוץ 10, שמשדר כל השבוע מאז שעלה לאוויר, שיעבור לאפיק 14.

ההערכות הן שהרפורמה בשידורים תשפיע על כל שוק הטלוויזיה בארץ ותביא בעתיד למיזוגים, שעשויים לכלול גם את הערוץ. הרפורמה הייתה אחד המניעים למינוף השקעות בתשתיות מחשוב, אחסון ומערכות מידע שהערוץ ביצע בשנה האחרונה וצפויות להימשך גם בשנה הבאה.

מי שמוביל את המהלכים הללו בערוץ 10 הוא קובי מורה צדק, מנמ"ר הערוץ, שמעיד על עצמו שהוא אחד מעובדיו הראשונים, עוד מתקופת הקמתו. מורה צדק מספר שסביבת המחשוב של ערוץ 10 כוללת חווה עם 200 שרתים ו-450 תחנות קצה, המשרתים את 650 עובדיו, על תפקידיהם השונים.

"צוות המחשוב של הערוץ נותן מעטפת טכנולוגית מהירה וזמינה לדרישות ההפקה השונות ולעורכי התוכן", הוא אומר. "בנוסף, אנחנו צריכים לענות על היבטים שונים של הקמת סביבות עבודה חדשות, שצריכות להתאים להפקות מקור ולתוכניות ריאליטי שונות זו מזו".

עם או בלי קשר לרפורמה הצפויה, מורה צדק אומר שהנהלת הערוץ הבינה שהמערכת המסורתית עליה ישבה תשתית המחשוב של הערוץ לא סיפקה את הצרכים החדשים, ולכן אנשי המחשוב של הערוץ חיפשו מענה לאתגר של אחסון וניהול המידע הרב, שגדל כל הזמן.

לדבריו, "המטרה הייתה בין היתר לאתר יכולת לקטון ולגדול בצורה מהירה ונוחה מבחינת נפחי הנתונים וניהול המידע, ללא תלות בגורמים טכנולוגיים או יצרני חומרה כאלה ואחרים".

גורם נוסף שהשפיע על השיקולים היה העובדה שבקרוב עובר הערוץ לשדר ב-HD מלא – דבר שיש לו השלכות רבות על נפחי אחסון ומידע. "היה שלב שבו היינו צריכים להחליף את מערכות האחסון שלנו, שהיו מבוססות על היטאצ'י (Hitachi) – מערכות ששירתו אותנו בנאמנות שנים רבות", הוא אומר.

הפתרון שנבחר

תוך כדי החיפוש, מורה צדק נחשף ל-vSAN, הפתרון החדש של VMware, שמאפשר לערוץ 10 גמישות מקסימלית בניהול האחסון והמידע בכלל וגמישות בהקצאת משאבי המחשוב, ללא תלות ביצרן אחד או יותר.

"בחרנו בפתרון vSAN בשל היכולת שלו לבחור נקודת גדילה עתידית, בה ניתן יהיה לבחון מחדש את מובילי שוק החומרה ולבחור לבד את השרת המתאים למערך האחסון", הוא מציין.

הוא מסביר כי לא החיסכון הכספי הישיר הנחה אותו לבחור בפתרון זה, אלא היתרונות שמסביב, שלא תמיד ניתנים לכימות ישיר. כדוגמה הוא מביא את היכולת של ביטול ארון התקשורת המרכזי, מאחר שהפתרון משחרר את הארגון מתפעול מערכות אחסון מרכזיות וכבדות – דבר שמייצר חיסכון בשטחי רצפה. "אלה הם דברים שיש להם משמעות כלכלית רבה ביותר עבור הערוץ, הרבה יותר מהחיסכון הישיר מרכישת שרתים, למשל", אומר מורה צדק

"שיקול נוסף של הליכה על פתרון של אחסון וירטואלי מתקדם הוא ההבנה שזה מצעיד את הערוץ בדרך אל הטרנספורמציה הדיגיטלית שכל העולם מדבר עליה", הוא מוסיף. "קיבלנו החלטה מושכלת לבחור בתשתית מחשוב שתהיה מוכנה לקפיצה הבאה".

גם הגורם האנושי השפיע על השיקולים. "הצוותים שעבדו אתנו נתנו לנו הרגשה שהם שותפים שלנו לאורך כל הדרך, מבינים היטב את הצרכים שלנו ולא הותירו אותנו לבד לרגע", הוא מציין. עוד הוא מוסיף כי Belocal הובילה את הפרויקט וליוותה את התהליך בכל שלביו.

מורה צדק אומר את המשפט הזה משום שמערכות מידע בתחנת שידור מתאפיינות ברמת קריטיות גבוהה ביותר, אם לא הכי גבוהה, שהרי מדובר בגוף שצריך לתת לו מענה 24 שעות ביממה שבעה ימים בשבוע – בכל ימות השנה, ללא הפסקה. במקומות כאלה לא קיימת אפשרות של "מועד ב'", בוודאי שלא בכל מה שקשור לתשתיות מחשוב, ולכן, השילוב של פתרון טכנולוגי והאמונה באנשים שעשו את הפרויקט הביאו להצלחה מלאה בעלייה לאוויר, מספר המנמ"ר.

כאשר מדברים על פתרונות VMware, אי אפשר שלא להתייחס לנושא הענן. לדברי מורה צדק, "הפתרונות שבחרנו מספקים את הביצועים הנדרשים במחירים תחרותיים לכל שירות ענן שהוא, וזה עזר לפתור בדיוק את נקודות התורפה שביקשנו לפתור".

בסך הכול הושקעו בפרויקט זה כ-50 אלף דולר, ומורה צדק משוכנע שההשקעה כבר הוחזרה ושכבר מוכחים היתרונות הרבים של הפרויקט.

האתגרים של מנמ"ר בערוץ שידור

בהקשר כללי יותר, מורה צדק אומר שלמנמ"ר בערוץ שידור יש לא מעט אתגרים. "אנחנו צריכים להתמודד עם אתגרים של אבטחת מידע וסייבר, שהפך להיות נושא מאוד מרכזי אצלנו, כי באופן טבעי אנחנו יעד לתקיפות רבות כל הזמן", הוא אומר. ככלל, הוא מציין, "בין כל הדברים השוטפים, האתגר שלי הוא להיות כל הזמן עם היד על הדופק, בקדמת הטכנולוגיה, וכל זאת בתקציבים לא גדולים, שנובעים מאופי ההתנהלות והפעילות של הערוץ".

השורה התחתונה: הרפורמה בשידורי הטלוויזיה מאתגרת את כל השחקנים הפעילים בשוק זה, כולל מנהלי הטכנולוגיה וההנדסה. ערוץ 10, שכאמור, גם אפיק השידור שלו ישתנה ב-1 בנובמבר, נערך לעידן החדש, שכולל בתוכו מרכיבים די גדולים של אי ודאות ולא מעט סיכונים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים