HPE הולכת לתשתיות חכמות – והשאירה את התוכנה למיקרו פוקוס

ענקית ה-IT גיששה את דרכה בשנים האחרונות ולבסוף החליטה להתמקד בתשתיות IT חכמות ותקשורת ורישות חכמים ● כך ישפיע המיזוג על החברה

גם הניסיון שלה לא עזר. מג ויטמן. צילום: drserg/BigStock

מים רבים זרמו בעמק הסיליקון מאז 1939, אז נוסדה HP על ידי וויליאם היולט ודייב פקארד כיצרנית מכשירי בדיקה ומדידה. ב-1968 הייתה HP הראשונה שהשתמשה במונח "מחשב אישי", בפרסומת למכונת חישוב שולחנית. 15 שנים לאחר מכן היא הוציאה לשוק מחשב אישי מסחרי – הראשון שבו שולב מסך מגע. ב-1984 הציגה HP מדפסות הזרקת דיו ולייזר שולחניות. יחד עם קו הסורקים שלה, מוצרים אלה התפתחו מאוחר יותר למוצרים רב-שימושיים, כגון מדפסת, סורק, מכונת צילום ופקס ביחידה אחת.

בשנות ה-90' החלה HP לייעד מחשבים ללקוחות פרטיים וב-2002 רכשה את קומפאק (Compaq), שרכשה לפני כן את דיגיטל – עסקה שהפכה את HP ליצרנית המחשבים האישיים הגדולה בעולם. אלא שיש הטוענים כי החלטה זו, בעלות של 24 מיליארד דולר, סימנה את תחילת הדרדרות ענקית ה-IT. קרלי פיורינה, ששימשה מנכ"לית HP בין השנים 1999-2005, הייתה אחראית לפיטורי 30 אלף מעובדי החברה, בין השאר בשל הצורך לצמצם כפילויות לאחר המיזוג עם קומפאק. מארק הרד החליף אותה ושיפר את מצב המנייה שלה – אך התפוטר במפתיע ב-2010, בעקבות שערורייה שעירבה יחסי מין עם עובדת קבלן לצד דיווח כוזב על הוצאות אישיות.

מחליפו, ליאו אפותקר, לשעבר מנכ"ל סאפ (SAP), ניסה למצוא דרך להוציא את החברה מתחום חומרת המחשבים, בעל שולי הרווח הנמוכים, לתחום התוכנה והשירותים, הרווחי יותר, ממנו הגיע. אפותקר חיפש רכישה גדולה שתשנה כיוון עבור HP – אבל פוטר גם הוא, כעבור פחות משנה בתפקיד. הוא יזם באוגוסט 2011 את רכישת אוטונומי (Autonomy) תמורת 10.25 מיליארד דולר – סכום שייצג שווי של 64% יותר ממחיר השוק בזמן הרכישה. אוטונומי, שעוסקת בניתוח מידע מובנה בעולם ה-Big Data, הייתה אז חברת התוכנה השנייה בגודלה בבריטניה.

בדיעבד, הייתה זו טעות שעלתה לענקית המחשוב מיליארדים. בנובמבר 2012 הטילה HP פצצה פיננסית והודיעה כי היה עליה למחוק מהספרים החשבונאיים שלה סכום עתק של 8.8 מיליארד דולר. היא נימקה זאת בסילוף ו-"ניהול חשבונאי לא הולם" – שם קוד להונאה – של אוטונומי. יותר מחמישה מיליארד דולר מירידת הערך היו תוצאה של נהלי החשבונאות בחברה הנרכשת, טענו ב-HP. ועדה שבדקה את טענותיהם של בעלי המניות של HP קבעה כי אפותקר ואנשי מקצוע נוספים התרשלו בעת ולפני הרכישה וכי עובדי אוטונומי הונו את החברה. עד היום מתנהלים בנושא משפטים שונים בגובה מיליארדים.

מג וויטמן, שהחליפה אותו, הצטרפה לדירקטוריון HP לאחר שהפסידה בהתמודדות על משרת מושל קליפורניה בשנה שעברה. וויטמן היא מיליארדרית, שהשקיעה בקמפיין הבחירות שלה יותר מכל מתמודד אחר – 176 מיליון דולר – יחסית לכמות הבוחרים. היא אף שימשה כמנכ"לית eBay במשך כעשור והביאה לשגשוג ענקית המסחר המקוון.

לאחר שבתוך כמה חודשים ירד ערך המנייה של החברה ביותר מ-30%, באוקטובר 2014 הודיעה HP על פיצולה לשתי חברות: HPE, שתעסוק במחשוב ארגוני (שרתים, אחסון, רשתות, תוכנה ושירותי ייעוץ), ו-HP Inc – במחשוב אישי ומדפסות. הפיצול היה כרוך בפיטורי אלפי עובדים.

בסך הכול, HP פיטרה בעשור האחרון ברחבי העולם יותר מ-100 אלף איש. אנליסטים ציינו שהחברה לא ידעה להתמודד עם המגמות החדשות בעולם הטכנולוגי, ובראשן סמארטפונים ומחשוב ענן. "HP פספסה את הופעת האינטרנט והחמיצה את עליית המחשוב הנייד", אמר אז פיטר בוריס, אנליסט מפורסטר (Forrester).

הדרך החדשה של HPE

בעקבות הפיצול גיבשה וויטמן אסטרטגיה חדשה לחברה, שכוללת הליכה לכיוון של תשתיות חכמות, תקשורת ונראות, ומיקוד באינטגרציה. לשם כך היא ביצעה שורת רכישות מסיבית: באוגוסט 2016 קנתה החברה את SGI תמורת 275 מיליון דולר במזומן. SGI מספקת פתרונות מחשוב עתירי ביצועים ונתונים עבור יישומים עסקיים וממשלתיים. היא פועלת בכמה עולמות IT: מחשוב עתיר ביצועים, מערכות אחסון, שרתים, דטה סנטרים וענן. מערכות SGI מנתחות, מעבירות, מנהלות ומאחסנות כמויות גדולות של נתונים בזמן אמת או קרוב לזמן אמת.

בתחילת השנה רכשה HPE את ניארה (Niara), חברת אבטחה שעוסקת בניתוח התנהגויות של ישויות ומשתמשים. זו השתלבה במוצרי יצרנית תשתיות הרשת ארובה (Aruba Networks), אותה קנתה HP ב-2015, תמורת 2.7 מיליארד דולר במזומן. הייתה זו הרכישה הגדולה ביותר של HP בשנים האחרונות. ארובה מייצרת ציוד ומפתחת תוכנה לרשתות Wi-Fi עבור בתי מלון, אוניברסיטאות וקניונים.

בינואר השנה קנתה HPE את SimpliVity, שבראשה עומד דורון קמפל. הרכישה נועדה להרחיב את ההיצע של ענקית ה-IT בתחום מערכות מחשוב אחודות המשולבות באופן עמוק (HyperConverged). עוד באותו חודש היא רכשה את ספקית תוכנות הניתוח Cloud Cruiser.

חודשיים לאחר מכן היא קנתה את נימבל סטורג' (Nimble Storage) תמורת 1.09 מיליארד דולר במזומן. מטרת הרכישה היא להגדיל את נוכחותה של ענקית ה-IT בשוק האחסון מבוסס הפלאש (Flash) – שוק הצומח במהירות.

החברה קוראת לעולם של התשתיות החכמות Hybrid IT, כי הוא משקף גם את כל עולמות הענן – פנימי, חיצוני ומשולב. "אנחנו באים עם גישתנו ההיברידית ומסייעים לארגונים למקסם את הקיים יחד עם בניית העולם החדש", אמר אורי ברגמן, מנכ"ל HPE ישראל, "כדי להיות מסוגלים לתמוך בצורה מיטבית בצרכים של הלקוחות שלהם, היכן שהם נמצאים, תשתיות פיזיות או בענן".

תחום פעילות נוסף של החברה הוא נקודות הקצה החכמות (Intelligent Edge). אלה מהוות צומת מידע חשוב ביותר, על פי ברגמן, "וניתן להפיק ממנו ערך רב. קיים צורך אמיתי של לקוחות לאסוף, לנתח ולנטר את המידע הזה כבר בקצוות, עוד לפני המעבר למרכזי המחשוב". פעילות זו תשולב בעולם האינטרנט של הדברים.

במסגרת הכיוונים החדשים של HPE, היא הקימה את חטיבתPointNext , שתפקידה לספק שירותי ערך מוסף, כולל פרויקטים, הטמעות ואינטגרציה. החטיבה גם מספקת פתרונות בהתכונת של כ-שירות, As a Service, על מנת להקנות ללקוחות גמישות. לדברי ברגמן, "החטיבה לוקחת את הטכנולוגיה והמידע והופכת אותו לערך עבור הארגון, באמצעות הנעה של פרויקטים בסביבות מחשוב פתוחות, תכנון והטמעת פלטפורמות חדשות, ירידה מענן, מעבר לענן פרטי והיברידי, העברת מרכזי מחשוב, ויישום כלים חדשים. אנו שואפים להיות האינטגרטור המוביל של האקו-סיסטם החדש".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רמי

    חברה שהובלה ע"י אוסף מנהלים שכול מה שרצו זה לאסוף את הבונוסים השמנים אותם קיבלו כתוצאה מהרכישות והמיזוגים. אין רכישה או מיזוג אחד גדול שהחברה בצעה ושבאמת תרם לה עיסקית או טכנולוגית. הצרה הגדולה ביותר היא שבמהלך אותם מיזוגים ורכישות HP דאגה "לדפוק" את הלקוחות הנאמנים שלה ולעיתים קרובות לחסל קווי מוצרים של החברה למרות שהיו עדיפים ולמרות שהבטיחה שלא תעשה זאת. HP היא מהחברות האלו שהן "גדולות מכדי ליפול" אבל ההנהלה שלהן עושה הכול כדי לחסל אותן. בסה"כ זה חבל כי החברה הייתה מובילה טכנולוגית, וחדשנית שיצרה מוצרים איכותיים והיא ויתרה על כול הדרך שלה רק כדי ששכבת ההנהלה תוכל לגזור בונוסים ושכר בעשרות רבות של מיליוני דולרים. תראו לי מוצר חדשני אחד שהחברה ייצרה בעשור האחרון?

אירועים קרובים