סטארט-אפים למען יוצרי התרבות והאמנות

חממה שתיפתח בקרוב בתל אביב תיתן ליזמים את הכלים לפתח רעיונות שאמורים לסייע לאמנים לחזור ולהתפרנס מהיצירות שלהם

אמנות הסטארט-אפים. איור: BigStock

קבוצה של יזמים עסקיים, אנשי היי-טק, אמנים ויוצרים חברו יחד להקמת טכנו ארט, חממת סטארט-אפים שתשקיע במיזמים טכנולגיים שנוגעים לעולם האומנות והתרבות, על גווניו השונים. החממה תחל לפעול בקיץ הקרוב בתל אביב.

טכנו ארט הוקמה עם שתי מטרות עיקריות: לפתח טכנולוגיות חדשניות לעולם התרבות והאמנות ובמקביל לפתור את בעיית המודל העסקי של תעשייה זו, המותירה פעמים רבות את היוצרים והאמנים ללא תגמול והכנסה נאותים. זאת, דווקא בתקופה בה מדיות דיגיטליות בבעלות תאגידים משווקות להמונים תכנים אמנותיים ומגיעות לרווחיות אדירה, אך כמעט שלא מחזירות מהרווחים לאמנים עצמם. בכך, על פי מקימי החממה, הטכנולוגיה ואתרים כמו יוטיוב (YouTube), אמזון (Amazon) ונטפליקס (Netflix) לא רק שלא סייעו לפתרון הבעיה אלא אף קיבעו את המצב כמודל עסקי חדש שבו ערך התוצר האומנותי יורד יותר ויותר לאורך הזמן.

המיזמים שיתקבלו לחממה – עד 10 במספר – יקבלו מקסימום 100 אלף דולר בשירותים ומימון כספי, כמו גם ליווי לאורך שנה לאחר סיום המחזור. אורכו של כל מחזור הוא שלושה חודשים. על המיזמים הללו לענות על הקריטריונים הבאים: הצגת מודל עסקי אלטרנטיבי לעולם האמנות, הוכחת חדשנות טכנולוגית והבנת קהל המשתמשים – הן האמנים והן הצרכנים והקהל.

לא רק מוזיקאי. דן תורן

לא רק מוזיקאי. דן תורן

מטכנו ארט נמסר כי במטרה להבין את צרכי האמנים וקהל היעד שלהם כאחד, הצטרפו לחממה כמנטורים שורה של אמנים ויוצרים, בהם המוזיקאים דן תורן, גלעד כהנא (הג'ירפות) ומאור כהן, הקולנוענית ג'ולי שלז והמפיקים יואב רודא ויוסי ששי. לכל אחד מהמיזמים הרלוונטיים יוצמדו מנטור מעולם האמנות ומנטור מהעולם העסקי והטכנולוגי, שיסייע ליזמים להפוך את החזון לחברה רווחית ומצליחה.

מאחורי החממה עומדת קרן ההשקעות האמריקנית Socialterminals. מדובר בחממה הראשונה מתוך ארבע שמיועדות לקום בישראל ופועלת על מנת למצוא פתרונות טכנולוגיים ומודלים עסקיים לתעשיות נאבקות, כמו העיתונות הדיגיטלית והמודפסת, וטכנולוגיות לילדים.

שני פלד, מנכ"לית Socialterminals ומייסדת החממה, אמרה כי "טכנו ארט היא החממה היחידה מסוגה בעולם שמעניקה במה אמיתית ליזמים לפתח טכנולוגיות ומודלים עסקיים שיתרמו לא רק לרווח כלכלי ופיתוח טכנולוגי אלא יהיו בנוסף חלק מבניית מודל עסקי חדש לעולם האמנות בעידן הדיגיטלי. באמצעות הכלים של שותפי החממה והמיזמים שיזכו לליווי אנחנו צופים שהיוזמות שיתפתחו במסגרת החממה יובילו לשינוי עולמי. אנחנו גאים שהשינוי הזה מתחיל בישראל".

לדברי תורן, שמשמש כמנטור המוזיקלי של טכנו ארט, "עולם האמנות נתון בתקופה הנוכחית במצב חדש ויוצא דופן: מצד אחד יש עלייה מתמדת בצריכה של משתמשי קצה בסרטים, ספרים דיגיטליים ומוזיקה, ומצד שני, היוצרים עצמם מרוויחים פחות ופחות על היצירה עצמה. עידן השעתוק הגיע לשיאים חדשים של קידמה. כיום, כמעט כל אחד יכול ליצור בכלים ביתיים יצירות באיכות סבירה ומעלה, וכמעט כל אחד יכול להוריד לטלפון או למחשב הביתי איזה שיר, סרט או ספר שהוא רוצה.  היוצרים כמעט שלא רואים מזה כסף והיחידות שמרווחות מהמצב הן חברות הענק. אנחנו מחפשים מיזמים שיציעו פתרונות שיאפשרו ליוצרים לחזור להתפרנס מהיצירה שלהם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים