אלוף (מיל') אודי שני, משרד הביטחון: "האתגר הגדול מולו אנו עומדים הוא הרשת – ולא הסייבר"

הרשת היא מערכת המכילה טווח אינסופי, שמאפשר אינסוף התארגנויות, לעומת הסייבר - המהווה את אחד ממרכיבי המערכת", אמר שני - מנכ"ל משרד הביטחון, בכנס הרצליה ● הוא התייחס לפתרונות האפשריים לבעיית הסייבר, וציין את עידוד התעשייה הביטחונית, עידוד תעשיות קטנות ובינוניות - בדגש על חברות הזנק, והתארגנות מוסדית שונה ● קבע: "עלינו לשלב את האקדמיה, בעזרת מחקרים ומציאת פתרונות לבעיות"

"האתגר הגדול מולו אנו עומדים הוא הרשת – ולא הסייבר. הרשת היא מערכת המכילה טווח אינסופי, שמאפשר אינסוף התארגנויות, לעומת הסייבר – המהווה את אחד ממרכיבי המערכת", כך אמר אלוף (מיל') אודי שני, מנכ"ל משרד הביטחון. שני אמר את הדברים מוקדם יותר היום (ג'), ביומו השני של כנס הרצליה שעורך המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי. הוא דיבר במושב "בטחון במרחב הקיברנטי בעידן של גבולות פרוצים", שנערך בהובלת המטה הקיברנטי הלאומי שבמשרד ראש הממשלה ובשיתוף סדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה ובטחון, שבאוניברסיטת תל אביב.

לדבריו, "בעידן המתחדש, שלושה מושגים השתנו באופן דרמטי: מדינה, מנהיגים והכרעה. מדינה היא אירוע בטווח טריטוריאלי שיש בו המון התארגנויות, דוגמת סוריה. סוריה היא לא מדינה במובן שקיימים בה מוסדות שלטון וצבא מאורגן, אלא יש שם המון התארגנויות, פיזיות ו-וירטואליות. כך גם לגבי לבנון ומצרים".

"לדעתי", אמר מנכ"ל משרד הביטחון, "המנהיגים הנוכחים הם הכלים – טוויטר (Twitter), פייסבוק (Facebook) ועוד. מנהיגים אלה מייצרים התארגנויות שאף אחד לא צפה. גם ההכרעה אינה מושגת באופן מסורתי. למעשה, אנחנו רואים תופעות שאין להן שום גבולות פיזיים, תופעות שצצות בצורה אקראית, לא ברורה ולא בטוח שמישהו התכוון לכך".

הדברים האלה, אמר שני, "מחייבים אותנו לאמץ דפוסי חשיבה והרגלים ולחפש פתרונות שהם לא בהכרח לינאריים. במערכת הביטחונית קיים דיון אינהרנטי מדוע כמעט כל המערכות מושתתות על מוצרים ברי קיימא. התשובה היא כסף. אם נרצה לבנות לבד מערכות אחסון כחול-לבן, או נחליט שאנחנו מתחילים בראוטרים, מרכיבי רשת או מכשירי חומרה – אנחנו נהיה במצב תקציבי אחר, מעבר לבעיות של זמן וכוח אדם".

שני התייחס לפתרונות האפשריים לבעיית הסייבר, וציין את עידוד התעשייה הביטחונית, עידוד תעשיות קטנות ובינוניות – בדגש על חברות הזנק, והתארגנות מוסדית שונה. "נקים מנהלת במפא"ת, ובה יהיה גוף תומך בתעשיות ספציפיות שהן המקור המשאבי הרב ביותר שניתן למצוא בישראל. בנוסף, נערוך שיתוף פעולה בין הגופים. עלינו לשלב את האקדמיה, בעזרת מחקרים ומציאת פתרונות לבעיות".

האלוף (מיל') שני סיים בציינו, כי "עלינו לבצע פיקוח על הייצוא. לתובנות של בוגרי המערכים הטכנולוגיים אסור לצמוח ללא פיקוח, כי מדובר בטווח ללא גבולות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים