ד"ר איתן לסרי: "הפרטת שירותים בשלטון המקומי חיובית – אך גלומים בה סיכונים"

"הפרטה שכזו יכולה לסייע בגיוס משאבים רבים ובמימון פעילויות שקשה היה לממן אותן מתקציב הרשות הרגיל, כמו גם להתייעלות באספקת השירותים לציבור", אמר ד"ר לסרי, מומחה לרפורמות והפרטה ● "באחרונה חלה תמורה בשוק הגבייה והמיחשוב - עובדה שניכרת בתופעה של התגברות הבעלויות הצולבות של החברות עצמן", הוסיף

"הפרטת שירותים בשלטון המקומי היא דבר חיובי מעיקרו. היא יכולה לסייע בגיוס משאבים רבים ובמימון פעילויות שקשה היה לממן אותן מתקציב הרשות הרגיל, כמו גם להתייעלות באספקת השירותים לציבור. זאת, בתנאי שנלקחים בחשבון השיקולים הנכונים לשיפור רמת החיים שלנו. עם זאת, בהפרטה גלומים גם סיכונים שיש לתת עליהם את הדעת", כך אמר ד"ר איתן לסרי, מומחה לרפורמות והפרטה.

ד"ר לסרי דיבר בכנס המיחשוב בשלטון המקומי 2012. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך ביום ה' האחרון במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה בהשתתפות מאות אנשי IT מהרשויות המקומיות. מנחה הכנס היה יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

באחרונה סיים ד"ר לסרי שש שנות מחקר באוניברסיטת בר אילן בנושא יישום תהליכי ההפרטה בישראל, תוך התמקדות ברפורמות השונות ובמצב עובדי החברות עצמן. הוא אמר, כי "הפרטה אינה בהכרח מילה גסה. היא תהליך נכון והכרחי שמשפר את רמת החיים של כולנו, אם הוא נעשה מתוך החלטה נכונה ומתוך בחינת השיקולים הראויים לכל חברה וחברה". לדבריו, "יש לגשת לכל הפרטה עם הכלים המחקריים הנכונים, כדי לבדוק את ההשפעות החברתיות שלה, ועם הכלים הכמותיים הראויים, כדי לבדוק את כדאיותה הכלכלית. רק לאחר מכן יש לקבל החלטה לגבי כל מקרה ומקרה, מתוך ראייה רחבה של המציאות בשטח".

"ההפרטה מחייבת את הרשות המקומית לפתח מנגנוני בקרה, כפי שכל רגולטור מפתח כאשר הוא מפריט את שרותיו", אמר ד"ר לסרי. "לא די לערוך מכרז, לבחור זכיין ולצפות שהוא יעמוד במחויבויות שלקח על עצמו. חשוב לזכור שאותו זכיין שאמור לספק את השירות לתושב בעקבות יישום ההפרטה הוא גוף עסקי שמטרתו העיקרית הינה להרוויח. זו מחייבת אותו לפעול ביעילות ובאפקטיביות, אך נמצא שלעיתים הוא פועל גם לצמצם או להפחית את איכות וכמות השירותים שהוא מופקד עליהם בפועל".

התפתחויות בשוק שירותי הגבייה והמיחשוב

בהתייחסו ליישום רפורמה והפרטה בתחומי הגבייה והמיחשוב אמר ד"ר לסרי, כי "בתחומים הללו פועלות ברבות מהרשויות המקומיות כמה חברות גדולות וותיקות, כמו מילגם, מגע״ר, החברה לאוטומציה, מטרופולינט ו-EPR. כל חברה כזאת מגלגלת מחזור של עשרות ומאות מיליוני שקלים בשנה ומעסיקה מאות עובדים ברחבי הארץ. התחרות בין החברות הייתה קשה והתמורה בגין השירותים שהן מספקות לרשויות פוחתת משנה לשנה, לאור מגמת המיכרוז הגוברת. כל זאת לטובת הרשויות עצמן".

"באחרונה חלה תמורה בשוק זה – עובדה שניכרת בתופעה של התגברות הבעלויות הצולבות של החברות עצמן", הוסיף. "מתבצעים הליכים של מיזוג ורכישה בין חלק מהחברות המתמודדות בו. מדובר בתמורה שלילית בהפחתת התחרות באספקת שירותי גבייה ומיחשוב בשלטון המקומי, תוך התגברות הבעלויות הצולבות של החברות עצמן. בשל מיזוג ורכישה בין חלק מהחברות המתמודדות בשוק זה – מספר המתחרים על אספקת השירותים קטן מבעבר".

לדבריו, "הרשויות המקומיות בישראל פיתחו מספר מנגנונים כדי להתגבר על פערים תפקודיים וניהוליים, ביניהם הקמתן של חברות כלכליות, תאגידים מוניציפליים והפרטת שירותים". הוא ציין, כי "סקר שבוצע באחרונה העלה שעל אף שחל שיפור קל וניכרת עלייה קלה בשביעות רצון התושבים מהשירותים המסופקים על ידי הרשויות המקומיות לעומת שנים עברו, עדיין רמת הביצועים הכללית עומדת על ציון נמוך, מה שמעיד שהציבור מעריך את כלל הביצועים של השלטון המקומי כבינוניים עד ירודים. על השלטון המרכזי לעודד תחרותיות ומצוינות באמצעות מדידה של ביצועי הרשות המקומית ומתן תמריצים כלכליים לרשויות מקומיות שיוכיחו אספקת שירותים טובה יותר לתושביהן. זה עשוי לסייע באיתור מוקדם וטיפול מקצועי רב-תחומי ברשויות מקומיות שנמצאות במשבר".

ברמה הלאומית, אמר ד"ר לסרי, "אחת המשימות העיקריות של הממשלה היא לפתוח את השווקים לתחרות הוגנת כדי לסייע לספק שירותים טובים יותר ובמחיר סביר לאזרח. כמו כן, עליה לפעול להקטנת הריכוזיות בקרב אותם גורמים ממשלתיים וקובץ משפחות, ששולטים עדיין ברוב החברות המובילות במשק. לצד זאת, פיקוח על יישום המטרות הללו צריך להיות סביר, הגיוני ויעיל".

הוא סיים בציינו, כי "שילוב מוקדם של ראשי השלטון המקומי וראשי הרשויות הנמצאים בקשר רציף ושוטף עם האזרח ביישום התהליך עצמו יכול רק לסייע ליישום יעיל ואפקטיבי יותר של ההפרטה בכלל, ומימון מיזמי תשתיות ובנייה שלא נראו בעבר בשלטון המקומי בפרט".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים