יורם אורון, ורטקס: "ההיי-טק חי מרזרבות בסך מיליארד דולרים, שצפויות להתאייד בתוך שנתיים"

"תוספת של 70 מיליון שקלים, שתקבל התעשייה כתוצאה מתוכנית הממשלה לעידוד המוסדיים להשקיע בענף, רחוקה מאוד מההיקף הדרוש להצלת הענף", אמר אורון, מייסד ושותף בקרן ההון-סיכון ורטקס, בדיון שהתקיים אתמול (ג') בוועדת המשנה לתעשיות עתירות ידע בכנסת ● נציגי קרנות ההון-סיכון הטילו בדיון ספק ביעילות התוכנית וביכולתה לחלץ את הענף מהמשבר ● ח"כ רוברט אילטוב, יושב ראש הוועדה, אמר שהמבחן של התוכנית הוא במבחן התוצאה

"תעשיית ההיי-טק צורכת כמיליארד דולרים בשנה, והיא חיה כעת מרזרבות של שנים קודמות. תוספת של 70 מיליון שקלים, שתקבל התעשייה כתוצאה מתוכנית הממשלה לעידוד המוסדיים להשקיע בענף, רחוקה מאוד מההיקף הדרוש להצלת הענף". דברים חמורים אלה אמר אתמול (ג') יורם אורון, מייסד ושותף מנהל בקרן ההון-סיכון ורטקס וחבר הדירקטוריון של איגוד תעשיות ההיי-טק, בדיון שנערך בוועדת המשנה לתעשיית עתירות הידע של הכנסת.

הדיון התקיים ביוזמתו של ח"כ רוברט אילטוב, יושב ראש השדולה למען התעשיות עתירות הידע, בעקבות פרסום תוכנית הממשלה לעודד את הגופים המוסדיים בישראל להשקיע בהיי-טק. סיוע הממשלה יבוא לידי ביטוי ברשת ביטחון שזו תעניק לגופים מוסדיים שישקיעו בקרנות הון-סיכון כדי להניע מחדש את ענף ההשקעות התקוע בישראל. לדיון הוזמנו נציגים של הממשלה, התעשיינים וקרנות ההון-סיכון.

אורון היה סקפטי בדבריו לגבי התוכנית, למרות כוונותיה הטובות. הוא לא היסס להתנבא, כי ההקצאה להון מוגן תמוצה אך לא תמונף – מה שיוסיף לתעשיית ההון-סיכון כ-70 מיליון דולרים בשנה. אורון הזהיר, כי התעשייה חיה מרזרבות שצפויות להתאייד בתוך שנתיים.

אסתי פשין, שותפה בקרן Destino Ventures ומנכ"ל שדולת ההיי-טק בהתנדבות, העלתה את החשש, כי התוכנית תרתיע משקיעים זרים. לטענתה, עלול להיווצר ניגוד אינטרסים בין משקיעים מוגנים (מוסדיים ישראלים) לבין משקיעים שאינם מוגנים (למשל, משקיעים זרים).

שלמה וקס, מנכ"ל איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, טען, כי התוכנית אינה נותנת מענה לכשל השוק במימון הביניים ולפיתוח תעשייה חדשה בישראל.

יצחק ניסן, עוזר בכיר למנכ"ל הבורסה לניירות ערך, אמר, כי התוכנית מהווה צעד בכיוון הנכון. עם זאת, הוא הציע להחיל אותה גם על השקעה של מוסדיים בהנפקות חברות עתירות ידע בבורסה הישראלית.

עו"ד רונן סולומון, מנהל תחום פיננסים ושוק ההון באיגוד קופות הגמל, התקשה להתנבא האם התוכנית תגדיל את היקף ההשקעות של המוסדיים בהיי-טק או לא. לדבריו, הדבר תלוי בהחלטות ספציפיות של ועדות ההשקעה של כל גורם מוסדי בפני עצמו.

אבישי פישמן, מנכ"ל פורום חברות ההיי-טק הישראליות, אמר, כי אין בתוכנית מדדים לקביעת טיב ההשקעות וניתובם למקומות הנכונים.

ח"כ אילטוב שיבח בדבריו את משרדי האוצר והתמ"ת על התוכנית ואמר, כי היא צעד בכיוון הנכון בטיפול בצוואר בקבוק אמיתי שקיים בשוק. עם זאת, הוא הדגיש, כי המבחן הוא מבחן התוצאה. ח"כ אילטוב קרא לאוצר להיוועד עם המוסדיים והקרנות על מנת לשוב ולוודא, כי הפרמטרים שהוגדרו בתוכנית אמנם יובילו לתוצאות המקוות ולא ירתיעו משקיעים קיימים, ובפרט משקיעים זרים, מלהמשיך ולהשקיע בהיי-טק הישראלי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים