תא"ל (מיל') ארנון זו-ארץ: "ישראל נעשית תלויה יותר ויותר ב-IT וחשיבות ההמשכיות והרציפות עולה בהתאם"

ההתקדמות של מערכות ה-IT מביאה אתה יותר ויותר צרות – כך אמר תא"ל (מיל') זו-ארץ בכנס ה-DRP הלאומי, שהוא שימש יושב ראש ועדת התכנים שלו ● לדבריו, "הצרות מגיעות משלל כיוניים: נפילת המערכות, עמידותן בפני מתקפות ורציפות עסקית" ● הוא הזהיר ש-"נדרש לסייע לפנים המדינה, לעורף, להמשיך לפעול גם במצבי חירום, ויש ארגונים שעדיין לא נמצאים במקום הזה"

"ככל שמערכות ה-IT בארגונים הופכות להיות מתקדמות יותר – כך הצרות מתקדמות אף הן השכם והערב. ישראל הולכת ונעשית תלויה יותר ויותר ב-IT. בהתאם, הרובד הלאומי של ההמשכיות והרציפות הולך ונהיה קריטי יותר ויותר. כך פני הדברים גם במגזר הפרטי וברשויות המקומיות", אמר תא"ל (מיל') ארנון זו-ארץ.

זו-ארץ דיבר בפתח DRP לאומי – הכנס השנתי להמשכיות ולרציפות תפקודית. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים היום (א') במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, בהשתתפות מאות מקצוענים בתחום. הנחו אותו פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה. תא"ל (מיל') זו-ארץ שימש יושב ראש ועדת התוכנית של הכנס.

לדבריו, "הצרות מגיעות משלל כיוניים: נפילת המערכות, עמידותן בפני מתקפות ורציפות עסקית. אחת המסקנות הברורות היא שמי שלא מתרגל מעבר של דטה סנטר מהאתר הראשי לאתר הגיבוי, כמו גם מעבר של יישומים – לא יצליח לעשות זאת בזמן אמת, בחירום".

"נדרש לסייע לפנים המדינה, לעורף, להמשיך לפעול גם במצבי חירום, ויש ארגונים שעדיין לא נמצאים במקום הזה", הוסיף. "קיים צורך לייצר פתרונות של תהליכים כוללים, עם טיפול בביטחון האישי, כמו גם בתשתיות לאומיות קריטיות. ביטחון לאומי ו-DRP לאומי מגלמים בתוכם חוסן חברתי".

הוא אמר, כי "בשעת אסון או חירום נדרש לייצר יכולות להמשך הפעילות בכל שכבות המדינה, שיאפשרו המשך הכלכלה, דאגה לפרט ולגופים שונים. ללא מידע אמין ויצירת תמונת מצב כוללת, עם התראות ותובנות לטובת מקבלי ההחלטות, לא נוכל לתפקד בשעת חירום".

צילום ועריכת וידיאו: עדי רמלר

"על המדינה להתמקד בשתי פעילויות מרכזיות: להגן מפני אויב חיצוני ולסייע לפנים המדינה להמשיך ולפעול", המליץ זו-ארץ. "זה המקום בו נדרשת שותפות פעולות בין משרד הביטחון והמשרד לביטחון פנים. קיים צורך ליצור שכבות של פעילות, עד רמת הגוף הפרטי. יש עדיין גורמים במדינה שלא נמצאים שם".

לדבריו, "המשכיות אורח החיים השוטף במדינה ישראל מותנית בהגנה על מגוון רחב של מערכות IT אזרחיות: פיננסיות, ממשלתיות, תשתית, עירוניות, תקשורת ומדיה, ותעבורה, לצד מערכות צבאיות וביטחוניות. כאשר גופים חשובים כמו הבורסה, אל על, צים או בנק ישראל מותקפים, הבעיה היא לאומית ולא של המותקפים בלבד. במובן זה, אין הבדל בין התקפת סייבר על בנק לאומי להתקפת סייבר על חברת החשמל. מטרת התוקף היא לייצר נזק לאומי".

זו-ארץ סיים באמרו, כי "קיים מתח ניגודי בין הרצון להתקדם ולחסוך בהוצאות תפעוליות מחד לרצון להטמיע טכנולוגיות מתקדמות כגון ענן מאידך. על כל גוף וארגון למצוא את נקודת האיזון בין הצורך בהמשכיות ורציפות תפקודית לצורך הבלתי פוסק בהתייעלות".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. משה

    הרצאה שיטחית שהועברה בשפה מוגבלת ולא מתאימה. התפתחות ה-IT יוצרת אתגרים ולא "צרות"...

אירועים קרובים