היום בכנסת: זעקת אנשי ההיי-טק – ומי לא הגיע לדיון?

בכירים בענף התריעו בדיון שערכה היום (ג') ועדת המדע והטכנולוגיה שצפוי להיי-טק עתיד קודר אם התוכנית המשפטית תעבור ● אלא שאף אחד מהממשלה לא בא לשמוע אותם - כולל לא בכיר ההיי-טק לשעבר, שר הכלכלה, ניר ברקת

שר הכלכלה, ניר ברקת.

זעקת אנשי ההיי-טק לנוכח התוכנית המשפטית של הממשלה והשלכותיה על הענף הגיעה היום (ג') לחדר הדיונים של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת. בכירים בהיי-טק הישראלי, ובהם שניים מבכירי אנשי ההון-סיכון בישראל – חמי פרס מפיטנגו וארז שחר מקומרה קפיטל – העידו על מה שהענף חווה בשבועות האחרונים, כולל הם אישית: חברות שמוציאות את הכספים שלהן מישראל, משקיעים שחושבים פעמיים האם להשקיע כאן וכאלה שהחליטו שלא יעשו זאת, בעקבות אותה תוכנית. בדיון ציינו המשתתפים כי עד כה כבר הוצאו מישראל כספים של חברות היי-טק בהיקף של יותר ממיליארד דולר.

אנשי ההיי-טק שנכחו בדיון דיברו מדם ליבם. רבים מהם הם יזמים ותיקים, שראו הרבה מאוד בחיים, שעברו משברים, מיתונים והאטות כלכליות. אבל כזה לא היה, או יותר נכון לא יהיה: פרס הזהיר מ-"נזק בלתי הפיך" להיי-טק הישראלי אם ה-"רפורמה" תעבור, ושחר טען כי היא תביא ל-"עצירה כמעט מוחלטת" של ההשקעות בענף. אם הנבואות השחורות האלה יתגשמו, הזהירו המשתתפים, יהיו כאן עליית מחירים תלולה וירידה ניכרת בהכנסות המדינה ממיסים. שהרי ההיי-טק משלם רבע מתשלומי המיסים במדינת ישראל ואחראי ליותר ממחצית היצוא מכאן. זה יפגע בכל התושבים במדינה – באלה שתומכים בתוכנית ובאלה שלא.

אמנם, ההיי-טק הישראלי בנוי, מבחינה כלכלית, לא רק על השקעות זרות, אבל הוא בנוי עליהן במידה רבה מאוד: לפי הנתונים שהוצגו בדיון, קצת יותר ממחצית מההשקעות בענף בארץ מגיעות מחו"ל, 40% מהון פרטי של ישראלים ורק אחוזים בודדים – מכסף ממשלתי. אבל גם אם הממשלה תתעשת ותחליט להשקיע הרבה יותר בהיי-טק, ואפילו השקעות אדירות, יש חשש גדול שזה יהיה מעט מדי ומאוחר מדי.

ומי לא בא? ניר ברקת!

להתגייסות של ראשי ההיי-טק נגד הרפורמה ולטובת המחאה אמורה להיות משמעות רבה מאוד: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שיודע דבר או שניים בכלכלה, מבין היטב את הסכנה שבעצירת השקעות או בצמצומן הגדול. שר הכלכלה, ניר ברקת, הוא איש היי-טק בכיר בעברו, היה בין המשקיעים הראשונים בצ'ק פוינט – אחת מהחברות בענף שהקרן שהוא נמנה על מקימיה, BRM, השקיעה בהן. השניים יודעים מה זה היי-טק ומה חשיבותו לכלכלה הישראלית – ועדיין מרשים לעצמם להתעלם מהאזהרות של בכירי הענף. ולא רק שלהם – גם של מיטב הכלכלנים הישראליים, חתני פרס נובל, משפטנים, אנשי רפואה, חינוך ומה לא.

העובדה שאין התייחסות רצינית של הממשלה לאזהרות של אנשי ההיי-טק חמורה מאוד. כחלק מזה, בלט מאוד חסרונו של השר ברקת בדיון היום בכנסת, או לפחות של מישהו ממשרדו – המנכ"ל או מנהל רלוונטי אחר.

דווקא ההיי-טקיסטים יכולים לשבת סביב השולחן ולנסות להגיע להסכמה טוב יותר מאחרים, ובפרט מפוליטיקאים, כי המאבק שלהם לא פוליטי, אלא זהו מאבק על הכלכלה הישראלית, שההיי-טק הוא הקטר שלה

ואם כבר היעדרויות, גם ראשי איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים והאיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI) לא מצאו לנכון להגיע לדיון. ההיעדרות הזאת לא מקרית, לפחות לא במקרה של התאחדות התעשיינים. היא מהווה חלק מהשתיקה הרועמת של נשיא ההתאחדות, ד"ר רון תומר, שמגיב חדשות לבקרים על התפתחויות כלכליות כאלה ואחרות, ורק על השפעת התוכנית המשפטית של הממשלה על ההיי-טק לא שמענו אותו עד היום – וזה הרבה יותר ממקומם. התאחדות התעשיינים ו-IATI חוטאים לתפקידם העיקרי: לשמור על החברים בהם, על ענף ההיי-טק בכלל – וגם על הענפים האחרים שתלויים בו, שהרי איבוד של השקעות זרות בהיי-טק עלול להביא לאיבוד של אותם ענפים.

גם הוא לא הגיע. ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים.

גם הוא לא הגיע. ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים. צילום: פלי הנמר

הטיעון של האיגודים המייצגים את ההיי-טק, שלפיו הם מעוניינים לשמור על יחסים קורקטיים עם הממשלה, לא רלוונטי כאן. כאשר הממשלה מובילה מהלכים שעלולים לפגוע בענף, הם לא יכולים לשבת על הגדר, רגל פה רגל שם, אלא חייבים לקחת צד – את הצד של ההיי-טק, הענף שאותו הם מייצגים.

הגלגל החל להסתובב, וספק אם ניתן יהיה להחזיר אותו לאחור

הזעקה של ענף ההיי-טק היא אמיתית, ומתריעה על עוד דבר, שסמוי מן העין: רוב מכריע של המשקיעים שכבר מתחילים להדיר את רגליהם מישראל לא עושים זאת בהצהרות לתקשורת, לא ברעש – אלא בשקט. הם לא מרימים דגל ולא מכריזים שהם חדלים מלהשקיע כאן, אלא פשוט מתחילים לשים את כספם במקומות אחרים.

כן הגיעו. הח"כים עידן רול (מימין) ויו"ר הוועדה, איימן עודה, בדיון היום (ג').

כן הגיעו. הח"כים עידן רול (מימין) ויו"ר הוועדה, איימן עודה, בדיון היום (ג'). צילום: יניב הלפרין

הגלגל הזה החל להסתובב, וכאשר הוא יצבור תאוצה רבה, ספק אם ניתן יהיה להחזיר אותו לאחור. זה לא יקרה ביום אחד, כמו שענף ההיי-טק לא הפך להיות הקטר של המשק הישראלי ביום אחד, אבל זה יהיה חזק וכואב לכל אזרח בישראל. לכן, חשובה ההידברות. להמשיך להפגין זה טוב ויפה, אבל בכירי הענף שנכחו בדיון היום מבינים שאין ברירה אלא ללכת למשא ומתן, ולנסות להציל את מה שאפשר. הפגנות ומחאות הן דרך פעולה טובה וחשובה, אבל במקביל, צריך לנסות ולראות עד כמה ראשי הקואליציה, שטוענים שהם מסכימים להידברות, רציניים. דווקא ההיי-טקיסטים יכולים לשבת סביב השולחן ולנסות להגיע להסכמות טוב יותר מאחרים, ובפרט מפוליטיקאים, כי המאבק שלהם הוא לא פוליטי, אלא זהו מאבק על הכלכלה הישראלית, שההיי-טק הוא הקטר שלה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. פוליטיקה בגרוש

    למה אתם מערבים פוליטיקה בגרוש בעולם של מחשבים - הפכתםלנהיות עיתון יומי לחדשות??????

אירועים קרובים